
فراری F80 یک شاهکار فناوری است که تواناییهای این خودروساز ۸۰ ساله ایتالیایی را به نمایش میگذارد. توسعه این خودرو از سال ۲۰۱۸، همزمان با خودروی مسابقهای 499P که سه بار پیاپی در ۲۴ ساعته لمان پیروز شد، آغاز شده است. فراری بارها اعلام کرده که ساخت خودروی مسابقهای آسانتر از خودروی جادهای است و به همین دلیل F80 دو سال بیشتر در دست توسعه بود. فناوریهای نوآورانه این خودرو بهقدری زیادند که نیاز به بررسی جداگانه دارند. این مقاله تنها بخش کوچکی از تلاشهای تحقیق و توسعهای را پوشش میدهد که F80 را خاص کرده است. شگفتانگیز اینجاست که پشت فرمان، هیچگاه حس نمیکنید در حال رانندگی با یک آزمایشگاه علمی هستید. F80 تمام فناوریهایش را بهصورت یکپارچه و با تمرکز بر لذت رانندگی به کار میگیرد.
موتور بنزینی F80 همان بلوک ۳ لیتری V6 با زاویه ۱۲۰ درجه است که در فراری ۲۹۶ و 499P استفاده شده اما تغییراتی برای تولید قدرت بیشتر تجربه کرده است. این موتور از توربوشارژرهای ۴۸ ولتی با سرعت چرخش 130 هزار rpm استفاده میکند که فشار بوست 55.5 psi را ایجاد میکنند که بالاترین میزان در خودروهای تولیدی است. برای مقایسه، پورشه 911 GTS T-Hybrid با توربوی برقی خود ۲۶.۱ psi بوست دارد و از موتور ۳.۶ لیتری 485 اسب بخار قدرت (۱۳5 اسب بخار بر لیتر) تولید میکند؛ اما V6 کوچکتر F80 با 300 اسب بخار بر لیتر، درمجموع 900 اسب بخار ارائه میدهد که بالاترین بازده در خودروهای تولیدی است. نسخه 499P این موتور ۶۷۰ اسب بخار و نسخه ۲۹۶ جادهای ۶63 اسب بخار تولید میکند. F80 اما ۲37 اسب بخار بیشتر از همان حجم موتور استخراج کرده و فشار سیلندرها ۲۰ درصد بالاتر از ۲۹۶ است که رکوردی در فراریهای تولیدی محسوب میشود.