هاست پرسرعت
خودرو

نسل چهارم شورلت کامارو، طراحی موردانتقاد که امروز جالب به نظر می‌رسد


Notice: Undefined index: host in /home/gsxr/public_html/wp-content/plugins/jannah-optimization/inc/lazyload.php on line 133

Notice: Undefined index: host in /home/gsxr/public_html/wp-content/plugins/jannah-optimization/inc/lazyload.php on line 133

Notice: Undefined index: host in /home/gsxr/public_html/wp-content/plugins/jannah-optimization/inc/lazyload.php on line 133

Notice: Undefined index: host in /home/gsxr/public_html/wp-content/plugins/jannah-optimization/inc/lazyload.php on line 133

Notice: Undefined index: host in /home/gsxr/public_html/wp-content/plugins/jannah-optimization/inc/lazyload.php on line 133

Notice: Undefined index: host in /home/gsxr/public_html/wp-content/plugins/jannah-optimization/inc/lazyload.php on line 133

Notice: Undefined index: host in /home/gsxr/public_html/wp-content/plugins/jannah-optimization/inc/lazyload.php on line 133

نسل چهارم شورلت کامارو، طراحی موردانتقاد که امروز جالب به نظر می‌رسد

طراحی دماغه و جلوپنجرهٔ نسل چهارم شورلت کامارو پس از فیس‌لیفت سال ۱۹۹۸ بسیار موردانتقاد قرار گرفت اما هم‌اکنون این طراحی را نمی‌توان زشت دانست.

آنچه در این مطلب می‌خوانید:

نسخهٔ فیس‌لیفت نسل چهارم شورلت کامارو که از سال ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۲ تولید شد، گربه‌ماهی لقب گرفت. این مدل با دهانهٔ ماهی مانندی روی سپر به‌راحتی از نسخهٔ پیش از فیس‌لیفت قابل‌تشخیص بود. این طراحی جلوپنجره زمانی که در سال ۱۹۹۸ معرفی شد بحث‌برانگیز بود اما بعداً نظر طرفداران را جلب کرد. علاوه بر این، همه از افزایش قدرت قابل‌توجه نسل چهارم کامارو در مدل‌های Z28 و SS خشنود بودند.

نسل چهارم کامارو، از معرفی تا فیس‌لیفت

نسل چهارم شورلت کامارو، طراحی موردانتقاد که امروز جالب به نظر می‌رسد
کامارو نسل چهار پیش از فیس‌لیفت

روزگاری خودروسازان دیترویتی فکر می‌کردند اگر هر چند سال یک‌بار طراحی خودرویی را تغییر ندهند، علاقهٔ خریداران کم شده و فروش کاهش پیدا می‌کند. البته بعداً دوج با چلنجر در سال ۲۰۰۸ این تفکر را کاملاً برهم زد زیرا چلنجر با ظاهر جاودانه همچنان مثل نقل‌ونبات می‌فروشد اما زمانی که نسل چهارم کامارو تنها پنج سال داشت (۱۹۹۳ تا ۱۹۹۷) شورلت تصمیم گرفت ظاهر آن را تغییر دهد؛ اما دماغهٔ بادکردهٔ کامارو ۱۹۹۸ که جایگزین یکی از شیک‌ترین طراحی‌های آیرودینامیکی تاریخ شورلت شد، ناراحتی خیلی‌ها را به دنبال داشت.

گذر از گذشته

نسل چهارم شورلت کامارو، طراحی موردانتقاد که امروز جالب به نظر می‌رسد

هرچند این طراحی دماغه با انتقاداتی مواجه شد اما شورلت برای آن از گذشتهٔ کامارو الهام گرفته بود. آنچه شورلت در تلاش بود انجام دهد و از دید برخی به یک شکست تبدیل شد، ارتباط با جلوپنجرهٔ کامارو ۱۹۷۰ بود که خود با الهام از جلوپنجرهٔ شورلت ۱۹۵۵ طراحی شده بود؛ اما چیزی که این تلاش طراحی را در فیس‌لیفت کامارو خراب کرد، ترکیبی از ساخت جلوپنجره به شکلی ارزان‌قیمت و اندازهٔ بزرگ‌تر آن نسبت به مدل پیش از فیس‌لیفت بود.

چرا جلوپنجرهٔ کامارو تغییر کرد؟

نسل چهارم شورلت کامارو، طراحی موردانتقاد که امروز جالب به نظر می‌رسد

هرچند جلوپنجرهٔ بزرگ‌تر کامارو صرفاً تزئینی بود و کارایی نداشت اما بااین‌حال، ممکن است افزایش اندازهٔ این جلوپنجره دلایل مهندسی داشته باشد. برای مدل ۱۹۹۸، کامارو به پیشرانهٔ V8 بلوک کوچک جدید LS1 مجهز شد که یک سال قبل برای کوروت C5 جدید ۱۹۹۷ ارائه شده بود. این موتور با ۳۰۵ اسب بخار قدرت، یک جهش بزرگ به جلو در راندمان موتورهای V8 تولید انبوه جنرال موتورز محسوب می‌شد. هرچند LS1 از لحاظ اندازه یکسان و حتی کوچک‌تر از موتور قبلی LT1 بود اما به دلایل مهندسی و ایمنی در تصادف، به فضای بیشتری نیاز داشت.

آیا جلوپنجرهٔ گربه‌ماهی زشت است؟

نسل چهارم شورلت کامارو، طراحی موردانتقاد که امروز جالب به نظر می‌رسد

حالا که پس از سال‌ها دوباره به طراحی کامارو ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۲ نگاه می‌کنیم، باید گفت این جلوپنجره با چیزی که بتوان زشت توصیف کرد فاصله دارد. کلمهٔ زشت را باید برای خودروهایی مثل پونتیاک آزتک به کار برد درحالی‌که کامارو بسته به زاویهٔ دید و گرافیک رنگ بدنه می‌تواند بسیار جذاب باشد مثل چیزی که در تصویر این کامارو کانورتیبل مدل ۲۰۰۲ می‌بینید.

رقبا بهتر نبودند

نسل چهارم شورلت کامارو، طراحی موردانتقاد که امروز جالب به نظر می‌رسد

درحالی‌که در سال ۱۹۹۸ کامارو و فایربرد با پیشرانهٔ ۳۰۵ اسب بخاری LS1 به قوی‌ترین ماسل کارهای بازار تبدیل شدند، فورد در موستانگ موتور ۵ لیتری V8 ویندسور که بسیار محبوب و به‌راحتی قابل تقویت بود را با موتور ۴.۶ لیتری V8 جایگزین کرد. این موتور با پیچیدگی فنی دو برابر، اندازهٔ بزرگ‌تر و ۱۰ درصد حجم کمتر، ۱۰ درصد قدرت کمتری داشت بدون آنکه مصرف سوخت خیلی پایین‌تری داشته باشد. حتی خریداران موستانگ کبرا آن‌قدر از قدرت پایین خودروی خود ناراحت بودند که به دلیل اعلام قدرت غیرواقعی، فورد را به دادگاه کشاندند و این شرکت محکوم شد. به همین دلیل، زمانی که موستانگ‌های ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۴ وارد بازار دست‌دوم می‌شدند، خریداران سراغ تجهیز آن‌ها به پیشرانه‌های دیگر و به‌ویژه LS1 شورلت می‌رفتند.

پونتیاک فایربرد ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۲ چطور؟

نسل چهارم شورلت کامارو، طراحی موردانتقاد که امروز جالب به نظر می‌رسد

پسرعموی کامارو یعنی نسل چهارم پونتیاک فایربرد هم سال ۱۹۹۸ تغییر دماغه را تجربه کرد اما به نظر می‌رسید، از اتاق جراحی با آسیب کمتری نسبت به کامارو خارج شده است. ازآنجایی‌که طراحان پونتیاک تلاش زیادی کردند تا فایربرد را از کامارو متمایز کنند، ظاهر ماسل کار پونتیاک پس از فیس‌لیفت با انتقاد مواجه نشد.

ارزش کامارو گربه‌ماهی هم‌اکنون چقدر است؟

نسل چهارم شورلت کامارو، طراحی موردانتقاد که امروز جالب به نظر می‌رسد

در حال حاضر، بهترین نمونه‌های نسل چهارم کامارو یعنی Z28 مدل ۲۰۰۲ در شرایط عالی، با کارکرد پایین، پیشرانهٔ LS1 و بدون تصادف، حدود ۱۹ هزار دلار قیمت دارد اما نمونه‌های دیگر با مدل پایین‌تر یا کارکرد بالاتر با قیمت‌های بسیار کمتری به فروش می‌رسند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵

از مجموع ۲۶ رای

منبع

MotorTrend

مجله خبری gsxr

نمایش بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا