هاست پرسرعت
خودرو

اولین خودروی خودروسازان مشهور جهان (قسمت سوم)

اولین خودروی خودروسازان مشهور جهان (قسمت سوم)

خودروسازان بزرگ و مشهور جهان کار خود را از کی آغاز کردند و اولین محصول آن‌ها چه بود؟ برای فهمیدن پاسخ این سؤالات، این سری مطالب gsxr را دنبال کنید

آنچه در این مطلب می‌خوانید:

نیسان، ۱۹۳۱

اولین خودروی خودروسازان مشهور جهان (قسمت سوم)

نیسان در سال ۱۹۱۱ کار خود را با نام Kaishinsha Motorcar Works آغاز کرد و سپس در سال ۱۹۲۵ به DAT Motorcar تغییر نام داد. در سال ۱۹۳۴ نیز نام شرکت دوباره به نیسان تغییر پیدا کرد اما بااین‌حال، تا سال ۱۹۸۶ محصولات این شرکت در برخی بازارها همچنان با نام داتسون عرضه می‌شدند تا اینکه نهایتاً نیسان به نامی جهانی تبدیل شد. هرچند این شرکت در سال ۱۹۱۴ ساخت خودرو را به شکل محدودی آغاز کرده بود اما اولین داتسون تولیدی در سال ۱۹۳۱ به بازار آمد. این خودرو که تایپ ۱۰ نام داشت، شبیه آستین ۷ بود و ابتدا با یک پیشرانهٔ ۴۹۵ سی‌سی چهار سیلندر تولید می‌شد که بعداً به ۷۴۷ سی‌سی افزایش پیدا کرد.

تویوتا، ۱۹۳۶

اولین خودروی خودروسازان مشهور جهان (قسمت سوم)

اولین خودروی ساخت تویوتا مدل AA بود که در سال ۱۹۳۶ به بازار آمد و از یک پیشرانهٔ ۳.۴ لیتری شش سیلندر استفاده می‌کرد. از این خودرو ۱,۴۰۴ دستگاه ساخته شد. AA اولین خودرویی محسوب می‌شد که به‌طور کامل در ژاپن توسعه پیدا کرده بود. این ماشین همراه با نسخهٔ کابریولت بنام AB، برای اولین بار در نمایشگاهی در توکیو به نمایش درآمد و باعث شد دولت ژاپن به کارخانهٔ ریسندگی تویوتا مجوز تولید خودرو را بدهد و راه را برای احداث فوری اولین کارخانهٔ خودروسازی این شرکت هموار کند.

فولکس‌واگن، ۱۹۳۸

اولین خودروی خودروسازان مشهور جهان (قسمت سوم)

در ۲۶ می ۱۹۳۸، هیتلر کارخانهٔ فولکس‌واگن که آن زمان با نام KDF Wagen شناخته می‌شد را افتتاح کرد. این کارخانه تولید خود را در مقیاس کوچکی آغاز کرد اما درحالی‌که تنها حدود ۲۱۰ دستگاه تایپ ۱ (که بعداً به بیتل شهرت یافت) ساخته شده بود، به دلیل آغاز جنگ جهانی دوم، تولید غیرنظامی کارخانه متوقف شد. پس از جنگ، در سال ۱۹۴۵ ارتش بریتانیا اجازهٔ ازسرگیری تولید را به کارخانهٔ فولکس‌واگن داد زیرا ابتدا بیتل به شرکت‌های مختلف بریتانیایی ارائه شد اما همه این خودرو را پس زدند و معتقد بودند هرگز نمی‌تواند موفقیت تجاری به دنبال داشته باشد. بیتل اما با فروش بیش از ۲۱ میلیون دستگاه تا زمان پایان تولید در سال ۲۰۰۳، به پرفروش‌ترین خودروی تاریخ تبدیل شد.

فراری، ۱۹۴۰

اولین خودروی خودروسازان مشهور جهان (قسمت سوم)

انزو فراری مدیر مسابقات آلفارومئو بود اما زمانی که همکاری خود را با این شرکت قطع کرد، به مدت هفت سال از ساخت هرگونه خودرو با نام خودش منع شد. به همین دلیل، اولین خودروی انزو در سال ۱۹۴۰ با برند Auto Avio ساخته شدند. این خودرو به پیشرانهٔ ۱۴۹۶ سی‌سی هشت سیلندر خطی با ۷۵ اسب بخار قدرت مجهز بود؛ اما تنها پس از ساخت دو دستگاه، شرکت فعالیت خود را به تولید ماشین‌آلات و ابزار جنگی تغییر داد. پس از جنگ، اولین فراری با نام تیپو ۱۲۵ در سال ۱۹۴۷ ساخته شد. این خودرو به پیشرانهٔ ۱۴۹۸ سی‌سی V12 مجهز شد که ۱۱۸ اسب بخار قدرت تولید می‌کرد. یک سال بعد، فراری با نسخهٔ سوپرشارژ همین موتور برای اولین بار در گرند پری حاضر شد.

جیپ، ۱۹۴۱

اولین خودروی خودروسازان مشهور جهان (قسمت سوم)

اولین جیپ در سال ۱۹۴۱ توسط شرکت‌های ویلیز و فورد برای جنگ جهانی دوم تولید شد. این خودرو به یک پیشرانهٔ ۲.۲ لیتری چهار سیلندر مجهز بود که نیروی خود را از طریق یک گیربکس سه سرعته به هر چهارچرخ می‌رساند. با گذشت زمان، جیپ به محصول اصلی ویلیز تبدیل شد و مدل‌های جدیدتر و غیرنظامی استیشن، پیکاپ و جیپستر هم به بازار عرضه شدند. ویلیز به تولید جیپ ادامه داد تا اینکه در سال ۱۹۵۳ توسط شرکت کایزر موتورز خریداری شد و شرکت در سال ۱۹۶۳ به کایزر جیپ تغییر نام داد.

مازراتی، ۱۹۴۷

اولین خودروی خودروسازان مشهور جهان (قسمت سوم)

برادران مازراتی شش نفر بودند که پنج نفر از آن‌ها، زندگی خود را وقف خودرو و موتوراسپرت کردند. آن‌ها شرکت خودروسازی خود را در سال ۱۹۲۶ راه‌اندازی کردند اما تمرکزشان صرفاً روی خودروهای مسابقه‌ای بود تا اینکه در سال ۱۹۴۷ اولین محصول تولیدی مازراتی با نام A6 با یک پیشرانهٔ ۱,۴۸۸ سی‌سی شش سیلندر خطی تولید شد. بعداً نیز نسخهٔ ۲ لیتری این مدل به بازار آمد.

لندروور، ۱۹۴۸

اولین خودروی خودروسازان مشهور جهان (قسمت سوم)

لندروور که اکنون متعلق به تاتا است، در اصل یکی از شاخه‌های شرکت خودروسازی روور بود که قصد داشت صادرات خود را افزایش دهد و درعین‌حال، خلأ خودرویی برای مسیرهای خشن را تشخیص داد. بدین ترتیب، «موریس ویلکس» طراح ارشد روور، طرحی برای تولید وسیلهٔ نقلیهٔ سبک کشاورزی و کاربردی با مفهومی مشابه ویلیز جیپ نظامی اما با تأکید بر استفاده‌های کشاورزی را ارائه کرد. نتیجه، ساخت لندروور سری ۱ در سال ۱۹۴۸ بود که از پیشرانهٔ ۱.۶ لیتری بنزینی استفاده می‌کرد. تولید این خودرو در جولای ۱۹۴۸ آغاز شد و در عرض سه ماه لندروور در ۶۸ کشور سراسر جهان نمایندگی افتتاح کرد.

پورشه، ۱۹۴۸

اولین خودروی خودروسازان مشهور جهان (قسمت سوم)

«فردیناند پورشه» در سال ۱۹۳۱ یک شرکت مشاوره طراحی و مهندسی خودرو تأسیس کرد و پیش از جنگ جهانی دوم، فولکس‌واگن بیتل را توسعه داد. اولین خودروی پورشه اما مدل ۳۵۶ بود که در سال ۱۹۴۸ معرفی شد. این خودرو در اصل یک بیتل با بدنه‌ای جدید بود که از پیشرانهٔ ۱۱۳۱ سی‌سی تخت هوا خنک استفاده می‌کرد.

ساب، ۱۹۴۹

اولین خودروی خودروسازان مشهور جهان (قسمت سوم)

ساب در سال ۱۹۳۷ برای ساخت هواپیما تأسیس شد و ده‌ها سال بعد اولین خودروی خود را با نام ساب ۹۲ تولید کرد. این خودرو طراحی بسیار آیرودینامیکی داشت و ضریب درگ آن ۰.۳۰ بود یعنی عددی که آئودی ۳۳ سال بعد به آن دست پیدا کرد. ساب ۹۲ به یک پیشرانهٔ دو سیلندر ۷۶۴ سی‌سی دو زمانه مجهز بود که به چرخ‌های جلو نیرو می‌داد. این خودرو می‌توانست به سرعت صد کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند.

سئات، ۱۹۵۳

اولین خودروی خودروسازان مشهور جهان (قسمت سوم)

«ویلفرد ریکارت» سئات را در سال ۱۹۵۰ در بارسلون تأسیس کرد و برای شروع خودروسازی سراغ فیات رفت و مجوز تولید برخی از محصولات این شرکت ایتالیایی را گرفت. سئات اولین خودروی خود با نام ۱۴۰۰ را در نوامبر ۱۹۵۳ تولید کرد. این خودرو ابتدا به‌صورت سدان تولید می‌شد اما سئات بعداً نسخه‌های استیشن و تجاری را هم ارائه کرد.

سوزوکی، ۱۹۵۵

اولین خودروی خودروسازان مشهور جهان (قسمت سوم)

سوزوکی کار خود را با تولید موتورسیکلت آغاز کرد اما در سال ۱۹۵۵ به تولید خودرو روی آورد. اولین خودروی سوزوکی مدلی بنام سوزولایت بود که در نسخه‌های دودر سدان، ون و پیکاپ ساخته می‌شد. این خودرو به یک پیشرانهٔ ۳۶۰ سی‌سی دو سیلندر مجهز بود که به چرخ‌های جلو نیرو می‌داد. از نسخهٔ سدان سوزولایت اما تعداد اندکی ساخته شد و اولین تلاش سوزوکی برای ساخت خودرو عملاً در زمینهٔ مدل‌های تجاری بود.

سوبارو، ۱۹۵۸

اولین خودروی خودروسازان مشهور جهان (قسمت سوم)

سوبارو پیش از آنکه در دههٔ ۹۰ به غول رالی با مدل‌های چهارچرخ محرک توربوشارژ تبدیل شود، اولین خودروی سواری خود را در سال ۱۹۵۸ به بازار فرستاد. این خودرویی دودر با یک پیشرانهٔ دو سیلندر در عقب و گیربکس سه سرعته بود که در نسخه‌های سالن، استیشن و کانورتیبل تولید می‌شد. عجیب اینکه در دوران خودروهای غول‌پیکر آمریکایی، سوبارو ۳۶۰ در ایالات‌متحده هم محبوب شد.

اولین خودروی خودروسازان مشهور جهان (قسمت اول)

اولین خودروی خودروسازان مشهور جهان (قسمت دوم)

میانگین امتیازات ۵ از ۵

از مجموع ۱۷ رای

منبع

Autocar

مجله خبری gsxr

نمایش بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا