هاست پرسرعت
خودرو

اولین رانندگی با لوسید ایر سافایر، خودرو یا موشک لوکس؟!

اولین رانندگی با لوسید ایر سافایر، خودرو یا موشک لوکس؟!

سوپرسدان الکتریکی لوسید با ۱۲۳۴ اسب بخار قدرت، درعین‌حالی که شتاب اعجاب‌انگیزی را ارائه می‌کند، برای استفاده‌ی روزمره هم مناسب است.

لوسید قصد دارد سافایر را به یک زیربرند پرفورمنس مثل AMG و M پاور تبدیل کند که در محصولات آینده مثل شاسی‌بلند گرَویتی هم مورداستفاده قرار گیرد؛ اما حتی کندترین محصول کنونی لوسید یعنی مدل دو موتورهٔ ایر پیور هم در ۳.۵ ثانیه از سرعت صفر به صد کیلومتر بر ساعت می‌رسد که این شتاب را هم‌اکنون بیشتر در خودروهای پرفورمنس می‌بینیم؛ بنابراین، تیم لوسید نه‌تنها باید ارقام پرفورمنس خیره‌کننده‌ای را در نسخهٔ سافایر ارائه می‌کرد بلکه باید قابلیت استفادهٔ روزمرهٔ خودرو را هم حفظ می‌کرد.

اولین رانندگی با لوسید ایر سافایر، خودرو یا موشک لوکس؟!

آن‌ها دقیقاً همین کار را انجام داده‌اند و ایر سافایر را با قوای محرکهٔ سه موتور به بازار فرستاده‌اند که در حالت پیست حداکثر ۱۲۳۴ اسب بخار قدرت و ۱۹۴۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. به ادعای لوسید، حداکثر سرعت این ماشین ۳۳۰ کیلومتر بر ساعت است و ظرف تنها ۱.۹ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت می‌رسد. این شتاب اما صرفاً یک ادعا نیست زیرا در طول آزمایش، درحالی‌که از همراهم خواسته بودم از سرعت‌سنج فیلم‌برداری کند، هنگام امتحان لانچ کنترل، گوشی از دست او رها شد و محکم به استخوان گونه‌ام برخورد کرد. کیسهٔ یخی که در ادامهٔ آزمایش با من همراه بود، راهی عالی برای نشان دادن شتاب سوپرسدان لوسید محسوب می‌شود!

اولین رانندگی با لوسید ایر سافایر، خودرو یا موشک لوکس؟!

رانندگی آزمایشی ما بیشتر یک تیزر بود زیرا امکان تست کامل و تایم زنی در پیست اواخر امسال فراهم می‌شود اما همین رانندگی کوتاه هم کافی بود تا بفهمیم سافایر چقدر دیوانه کننده است. این سدان برقی نه‌تنها آنقدر سریع است که سر شما را پشت‌سری صندلی فرومی‌برد بلکه مثل خودرویی با نصف این اندازه و وزن می‌پیچد و توقف می‌کند. این یعنی زیر پوستهٔ آبی نیمه‌شب متالیک سافایر جادوی زیادی در جریان است تا چنین شتاب و قدرت توقفی فراهم شود. در این نسخه برای مدیریت نیروی عظیم موتورها، همه چیز از کنترل کشش گرفته تا اتصالات تعلیق بهینه‌سازی شده یا کاملاً از نو طراحی شده‌اند.

اولین رانندگی با لوسید ایر سافایر، خودرو یا موشک لوکس؟!

نمای بیرونی ایر سافایر برخلاف برخی رقبا که از بال‌های عظیم و ویژگی‌های آیرودینامیکی افراطی استفاده می‌کنند، پرفورمنس بالای خود را فریاد نمی‌زند. این یعنی برای تشخیص سافایر از دیگر نسخه‌ها باید به اسپلیتر بزرگ‌تر جلو و اسپویلر عقب توجه کنید که برای بهبود پایداری در سرعت‌های بالا طراحی شده‌اند. علاوه بر این، سقف شیشه‌ای کاناپی مانند ایر هم با نمونهٔ آلومینیومی جایگزین شده که هم وزن کمتری دارد و هم مرکز ثقل را پایین می‌آورد.

اولین رانندگی با لوسید ایر سافایر، خودرو یا موشک لوکس؟!

بسیاری از خودروسازان برای کاهش وزن محصولات پرفورمنس بالای خود از تجهیزات و راحتی داخلی آن کم می‌کنند اما لوسید این مسیر را نرفته و هرچند برای سافایر صندلی‌های اسپرت را ارائه کرده اما این صندلی‌ها همچنان به گرم‌کن، تهویه و ماساژور مجهز هستند. به عقیدهٔ این شرکت، اکثر خریداران سافایر به دنبال خودرویی روزمره هستند نه مدلی مسابقه‌ای و بنابراین، حفظ راحتی و کارایی بسیار مهم خواهد بود.

اولین رانندگی با لوسید ایر سافایر، خودرو یا موشک لوکس؟!

مهم‌ترین تغییر فنی سافایر اضافه شدن یک موتور به قوای محرکهٔ آن است و حالا در عقب دو موتور وجود دارد. در این خودرو هم انتقال نیرو از جلو به عقب و هم در عقب به چرخ‌های چپ و راست کنترل می‌شود درحالی‌که تحویل بیش از ۱۰۰۰ اسب بخار قدرت حتی به تایرهای پهن‌تر و چسبنده‌تر به تنظیمات فوق‌العاده‌ای نیاز دارد. همچنین خودرویی که ۴۰۰ متر را ظرف ۹ ثانیه طی می‌کند باید بتواند به همان سرعت متوقف شود و به همین دلیل لوسید برای سافایر دیسک‌های عظیم کربن سرامیکی ۱۶.۵ اینچی با کالیپرهای ۱۰ پیستونه در جلو و دیسک‌های ۱۵.۴ اینچی با کالیپرهای چهار پیستونه در عقب را در نظر گرفته است.

اولین رانندگی با لوسید ایر سافایر، خودرو یا موشک لوکس؟!

لوسید برای سافایر نرم‌افزار جدیدی را هم طراحی کرده است که می‌تواند با افزایش یا کاهش سرعت هرکدام از چرخ‌های عقب به‌صورت مستقل، پیچیدن آرام یک سدان لوکس یا واکنش‌های تند یک V8 دیفرانسیل عقب را شبیه‌سازی کند. به این خودرو یک حالت رانندگی بنام پیست هم اضافه شده که حداکثر قدرت موتورها را آزاد و فرمان و سیستم تعلیق را سفت می‌کند. این حالت سه بخش فرعی بنام‌های هات لپ، درگ و انجورنس دارد که باطری و انرژی را مدیریت می‌کند تا برای مدت کوتاهی حداکثر نیرو را ارائه کند یا روی ارائهٔ پرفورمنس یکنواخت برای مدت طولانی‌تری تمرکز داشته باشد.

اولین رانندگی با لوسید ایر سافایر، خودرو یا موشک لوکس؟!

با چنین تجربهٔ کوتاهی پشت فرمان، ما نتوانستیم برد ۶۹۰ کیلومتری ادعایی لوسید را محک بنزیم ولی میدانیم که سافایر به باطری ۱۱۸ کیلووات ساعتی مجهز است و با معماری ۹۰۰ ولتی می‌تواند از شارژرهای سریع حداکثر ۳۰۰ کیلوواتی استفاده کند. این خودرو هم‌اکنون با قیمت ۲۵۰ هزار دلار به فروش می‌رسد و تحویل آن از ماه آینده آغاز خواهد شد. به‌طورکلی، باید گفت در جنگ اسب بخار خودروهای الکتریکی، لوسید ضربهٔ ناک‌اوت به رقبا زده است.

مشخصات فنی

۲۰۲۴ Lucid Air Sapphire

قوای محرکه الکتریکی سه موتوره
قدرت ۱۲۳۴ اسب بخار
گشتاور ۱۹۴۰ نیوتن متر
گیربکس تک سرعته
محور محرک چهارچرخ
شتاب صفر تا ۹۶ ۱.۹ ثانیه
مسافت ۴۰۰ متر ۹.۰ ثانیه
حداکثر سرعت ۳۳۰ کیلومتر بر ساعت
باطری ۱۱۸ کیلووات ساعت
مصرف انرژی ۱۹.۹ کیلووات
برد ۶۹۰ کیلومتر
طول ۵,۰۱۶ میلی‌متر
عرض ۱,۹۹۴ میلی‌متر
ارتفاع ۱,۴۰۷ میلی‌متر
فاصلهٔ محوری ۲,۹۵۹ میلی‌متر
وزن ۲۴۵۰ کیلوگرم
حجم صندوق بار ۹۰۵ لیتر
ظرفیت سرنشین ۵ نفر
قیمت پایه ۲۵۰,۵۰۰ دلار

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵

از مجموع ۱۲۳ رای

منبع

Car&Driver

مجله خبری gsxr

نمایش بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا