هاست پرسرعت
خودرو

شرایط سخت تسلا در سه‌ماهه اول سال 2024 با کاهش فروش و ارزش سهام

شرایط سخت تسلا در سه‌ماهه اول سال 2024 با کاهش فروش و ارزش سهام

سهام تسلا در سه‌ماهۀ اول سال جاری ۲۹ درصد کاهش داشته و پیش‌بینی می‌شود رشد فروش این شرکت نیز در سه ماه مذکور بسیار کاهش داشته باشد.

درحالی‌که تسلا برای ارائهٔ گزارش عملکرد خود در سه‌ماههٔ اول سال ۲۰۲۴ آماده می‌شود، هم طرفداران این برند و هم منتقدان آن انتظار رشد فروش پایینی را دارند. هرچند رشد فروش پایین در سه‌ماههٔ نخست سال عجیب نیست اما مشخص شده که استراتژی کاهش قیمت تسلا برای مقابله با کاهش فروش نتوانسته شرایط بازار را برای این برند آمریکایی بهتر کند. به گزارش CNBC، تحلیلگران مالی و سهام‌داران انتظار دارند تسلا بتواند در سه‌ماههٔ نخست سال ۲۰۲۴ حدود ۴۵۷ هزار دستگاه خودرو تحویل دهد. هرچند این پیش‌بینی هنوز هم رشدی ۸ درصدی را نشان می‌دهد اما در مقایسه با افزایش فروش ۳۶ درصدی سه‌ماههٔ نخست سال ۲۰۲۳ بسیار کمتر است.

شرایط سخت تسلا در سه‌ماهه اول سال 2024 با کاهش فروش و ارزش سهام

علاوه بر این، همه به افزایش فروش تسلا اعتقاد ندارند. به گزارش WSJ، پیش‌بینی می‌شود فروش این شرکت در دو بازار مهم یعنی چین و ایالات‌متحده در سه‌ماههٔ نخست امسال حدود ۵ درصد کاهش پیدا کند. به همین دلیل، حتی با وجود افزایش فروش تسلا در اروپا، برخی تحلیلگران معتقدند که ممکن است فروش این شرکت برای اولین بار از بهار ۲۰۲۰ کاهش پیدا کند. برای کند شدن رشد فروش تسلا می‌توان چند عامل را برشمرد. در درجهٔ اول، این برند در بازارهای جهانی خودروهای الکتریکی با رقابت شدیدی مواجه است که این موضوع در چین پررنگ‌تر است. در این کشور، بی‌وای‌دی در سه‌ماههٔ پایانی سال ۲۰۲۳ با عبور از تسلا به پرفروش‌ترین سازندهٔ خودروهای الکتریکی تبدیل شد. علاوه بر این، مدل ۳ با رقبای چینی رو به افزایشی مثل شیائومی SU7 مواجه است که به‌تازگی با ۴ هزار دلار قیمت پایهٔ ارزان‌تر معرفی شده است.

شرایط سخت تسلا در سه‌ماهه اول سال 2024 با کاهش فروش و ارزش سهام

تحلیلگران همچنین اشاره کرده‌اند که رفتار و دیدگاه‌های سیاسی ایلان ماسک ممکن است در ایالات‌متحده خریداران را از خودروهای این شرکت دور کند. به‌طور سنتی، کسانی که علاقه‌مند به خودروهای کم آلاینده هستند، به گرایش سیاسی چپ تمایل دارند. بااین‌حال، ماسک از زمان شیوع بیماری کرونا و خرید توییتر، به دلیل اجازه به انتشار حرف‌های نفرت‌انگیز در این پلت‌فرم، غفلت از پرداختن به نژادپرستی در کارخانه‌های خود، ترویج تئوری‌های توطئهٔ متعصبانه و همسویی با گرایش سیاسی راست، موردانتقاد قرار گرفته است. این اقدامات می‌تواند نظر خریداران را از خودروهای تسلا برگرداند. این شرکت در دیگر نقاط جهان مثل آلمان هم با انتقاد فعالان گرایش سیاسی چپ مواجه شده است. این گروه حتی اقدام به قطع برق کارخانهٔ تسلا در برلین کرد که باعث توقف تولید کارخانه شد.

شرایط سخت تسلا در سه‌ماهه اول سال 2024 با کاهش فروش و ارزش سهام

بااین‌حال، پایان این شب‌های سیاه می‌تواند برای تسلا سفید باشد زیرا کاهش رشد فروش این شرکت فقط به خاطر کاهش تقاضا نبوده و مشکلات تولید اوایل سال ۲۰۲۴ هم در این موضوع نقش داشته است. علاوه بر تعطیلی کارخانهٔ آلمان و کاهش سرعت تأمین قطعات به دلیل حملات حوثی‌های یمن در دریای سرخ، تولید کارخانهٔ کالیفرنیا هم کاهش یافته است زیرا تسلا در حال به‌روزرسانی این کارخانه برای تولید نسخهٔ بروز شدهٔ مدل ۳ بود. علاوه بر این، اشتیاق برای آخرین به‌روزرسانی سیستم کمک‌رانندهٔ پیشرفتهٔ تسلا یا FSD هم می‌تواند باعث افزایش تقاضا شود. بااین‌حال، پیش‌بینی کاهش تحویل خودرو و دیگر عوامل، منجر به کاهش ۲۹ درصدی ارزش سهام تسلا در سه‌ماههٔ نخست سال ۲۰۲۴ شده است. این بدترین سه‌ماههٔ تسلا از لحاظ ارزش سهام از پایان سال ۲۰۲۲ تاکنون محسوب می‌شود.

میانگین امتیازات ۵ از ۵

از مجموع ۱۲ رای

مجله خبری gsxr

نمایش بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا