هاست پرسرعت
بازی

جزئیات سخت‌افزاری مدل جدید پلی استیشن 5 مشخص شد

جزئیات سخت‌افزاری مدل جدید پلی استیشن 5 مشخص شد

مدل جدید کنسول پلی استیشن 5 که با نام CFI-1202 شناخته می‌شود، از کارت گرافیک AMD Obreon Plus SOC و تراشه‌ای 6 نانومتری بهره می‌برد.

سونی اخیراً نسخه‌ای جدید از پلی استیشن 5 عرضه کرده است که کم‌تر داغ می‌کند، به برق کم‌تری نیاز دارد و سبک‌تر شده است. تمامی موارد یادشده حاصل به کار بردن کارت گرافیک ارتقایافته‌ی AMD Obreon Plus SOC و تراشه‌ی 6 نانومتری TSMC است.

آستین ایوانس (Austin Evans) که در صفحه‌ی یوتیوب خود ویدیوهای مربوط به حوزه‌ی فناوری را منتشر می‌کند، در ویدیوی اخیر خود به ویژگی‌های مختلف مدل جدید پلی استیشن 5 اشاره می‌کند و دلایل برتری این مدل بر دو مدل اولیه‌ی این کنسول یعنی CFI-1000 و CFI-1001 را برمی‌شمارد.

وبسایت Angstronomics در مقاله‌ای اختصاصی می‌نویسد که CFI-1202 دارای AMD Oberon SOC است که با عنوان Oberon Plus هم شناخته می‌شود و از فناوری ساخت (process node) 6 نانومتری TSMC N6 بهره می‌برد. شرکت TSMC موفق شده است اصول طراحی فناوری 7 نانومتری N7 خود را با فناوری 6 نانومتری EUV N6 سازگار کند. شرکت‌هایی که با TSMC همکاری دارند می‌توانند به این دلیل تراشه‌های 7 نانومتری کنونی خود را برای فناوری N6 پورت کنند. این کار موجب می‌شود میزان تراکم ترانزیستورها 18.8 درصد افزایش یابد و میزان برق مصرفی کاهش پیدا کند تا در نهایت شاید دمای کم‌تری باشیم.

تبلیغات

به این دلیل است که کنسول‌های جدید سبک‌تر هسند و از گرماگیر کوچک‌تری بهره می‌برند. علاوه بر موارد یادشده، تصویری از تراشه‌ی AMD Oberon Plus SOC در کنار تراشه‌ی 7 نانومتری Oberon SOC منتشر شده است. مدار مجتمع جدید 260 میلی‌متر مربع مساحت دارد و از مساحت مدار مجتمع پیشین که حدود 300 میلی‌متر مربع بود، 15 درصد کوچک‌تر است.

دیگر برتری فناوری 6 نانومتری، تعداد تراشه‌های زیرلایه‌ای واحد است. به گفته‌ی وبسایت Angstronomics، هر زیرلایه‌ی Oberon Plus SOC در ازای همان هزینه‌ی پیشین، برای تولید تراشه‌ها، 20 درصد بیش‌تر توانایی دارد. به بیانی دیگر، سونی قادر است بدون افزایش هزینه، تراشه‌های Oberon Plus بیش‌تری را برای در ساخت پلی استیشن 5 استفاده کند تا کمبود موجودی این کنسول در بازار را جبران نماید.

همچنین، بنا بر گزارش‌های اخیر، به نظر می‌رسد که شرکت TSMC تولید Oberon SOC های 7 نانومتری را در آینده متوقف خواهد کرد و تمرکز خود را بر تولید Oberon Plus SOC های 6 نانومتری خواهد گذاشت. این کار باعث می‌شود به ازای هر زیرلایه، 50 درصد بیش‌‎تر تراشه تولید شود.

شایان ذکر است که انتظار می‌رود مایکروسافت (Microsoft) نیز برای Arden SOC ارتقایافته‌ی کنسول ایکس باکس سری ایکس خود، در آینده به سراغ فناوری 6 نانومتری برود.

RedeysBahramsonymobile1199o0ashil0oDARKSIRENمیام رو خطتJaber-shamsAMIR WAZOWSKIO2BlackCityعلیanimalsJavad.StarM.MTInvisible bearded userall time play gameتاد خالی بند (مطمئنم استارفیلد 2022 میاد)iv بهترین گیم تاریخ با اختلافBehzaaadA,shmore

مجله خبری gsxr

نمایش بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا