هاست پرسرعت
بازی

نقد و بررسی فیلم Bodies Bodies Bodies | فیلمی بی‌محتوا

نقد و بررسی فیلم Bodies Bodies Bodies | فیلمی بی‌محتوا

فیلم Bodies Bodies Bodies اثر تازه منتشر شده کمپانی A24 می‌باشد. کمپانی‌ای که این روزها بسیار فعال است.

کمپانی A24 از کمپانی‌های فعال در ساخت فیلم‌های مختلف است. آن‌ها همین امسال چند فیلم ساخته‌اند. شهرت کمپانی A24 بیشتر به دلیل ساخت فیلم‌هایی در ژانر ترسناک و یا دلهره‌آور می‌باشد. در همین سال 2022 آن‌ها فیلم X2022 را در این ژانر ساختند که مورد توجه نیز قرار گرفت.

اما فیلم Bodies Bodies Bodies فیلمی بسیار دور از انتظار با انواع و اقسام اشکالات مختلف می‌باشد و یک شکست بزرگ برای کمپانی A24 به شمار می‌آید.

فیلم Bodies Bodies Bodies با دو شخصیت بی و سوفی آغاز می‌شود. آن‌ها در حال حرکت به سمت ویلای یکی از دوستان سوفی هستند تا در آنجا مهمانی گرفته و خوش بگذرانند.

سوفی و بی وارد این ویلای بسیار مجلل و بزرگ شده و به دیدار دوستان سوفی می‌روند. رفتار دوستان او به گونه‌ای است که گویا انتظار دیدن او را نداشته‌اند.

آن‌ها پس از آشنایی اولیه تصمیم می‌گیرند با یکدیگر بازی کنند. نام این بازی Bodies Bodies Bodies می‌باشد. در این بازی شخصی در نقش قاتل باید سایر بازیکنان را از بازی حذف کرده و سایر بازیکنان باید تلاش کنند قاتل را پیدا کنند.

کمی بعد و با حذف شدن دیوید و گرگ از بازی، ناگهان بی به جسم در حال جان دادن دیوید نگاه می‌کند. او از ناحیه گردن آسیب دیده و سپس می‌میرد.

حال بازی Bodies Bodies Bodies در دنیای واقعی در حال اتفاق افتادن است و تمام شخصیت‌ها در تلاش هستند تا قاتل دیوید را پیدا کنند.

نقد و بررسی فیلم Bodies Bodies Bodies | فیلمی بی‌محتوا

در نگاه اول خلاصه داستان فیلم Bodies Bodies Bodies بسیار کلیشه‌ای بنظر می‌رسد. گروهی از دوستان از همه جا بی‌خبر و مرفه که برای تفریح گرد یکدیگر آمده‌اند و به شکل مرموزی کشته می‌شوند.

اما باید گفت کاش فیلم Bodies Bodies Bodies همین داستان کلیشه‌ای را داشت. این داستان کلیشه‌ای فیلم را به مراتب به اثری بهتر از چیزی که در حال حاضر وجود دارد، تبدیل می‌کرد.

Bodies Bodies Bodies از همان دقیقه ابتدایی تا دقیقه پایانی پر از ایراد و اشکال سینمایی است و می‌توان از آن در کلاس‌های درس برای آموزش ایرادات مختلف استفاده کرد.

می‌توان گفت این فیلم از همان ابتدا تا انتها و پایان فیلم، ابدا فیلمنامه‌ای ندارد. بد بودن یا ضعیف بودن فیلمنامه یک فیلم با فیلمنامه نداشتن بسیار متفاوت است و فیلم Bodies Bodies Bodies اصلا هیچ فیلمنامه‌ای ندارد.

قصه‌ای پیش پا افتاده با مقدار زیادی گاف، بدون هیچگونه شخصت‌پردازی، بدون لحظه فراز و فرود، فیلم واقعا قصه ندارد و ساخت فیلمی به مدت زمان یک ساعت و نیم بدون هیچ قصه‌ای، شاهکاری است که این فیلم از پس آن برآمده است.

فیلم روایت منطقی نیز ندارد و بسیاری از وقایع آن اتفاقی و شانسی پیش می‌آیند و هیچگونه منطق و انسجام روایتی در آن‌ها وجود ندارد.

نداشتن فیلمنامه منجر به بی‌ژانری فیلم شده است. کسی می‌داند ژانر فیلم Bodies Bodies Bodies چیست؟ در اطلاعات فیلم آمده است که Bodies Bodies Bodies در ژانر کمدی، ترسناک ساخته شده است. اما فیلم Bodies Bodies Bodies نه کمدی است و نه ترسناک. ابدا مشخص نیست دلیل کمدی نامیدن این فیلم چیست.

فیلم حتی برای لحظه‌ای نمی‌تواند لبخند بگیرد. اگر منظور از کمدی بودن صرفا سکانس پایانی فیلم می‌باشد، در آن صورت گروه سازنده فیلم باید تجدید نظری در تعریف خود از ژانر کمدی داشته باشند. ژانر کمدی تعریف مشخص خود را دارد و این فیلم حتی اندکی نزدیک به کمدی نیست.

تبلیغات

از طرف دیگر فیلم حتی ترسناک هم نیست. فیلم لحظه‌ای نمی‌تواند دلهره و هیجان ایجاد کند. دوربین بسیار بد کارگردان که شانس هرگونه تعلیقی را از بین می‌برد و روایت از آن بدتر، عواملی هستند که فیلم را به این روز انداخته‌اند.

این موضوع که شما صرفا برق را قطع کنید و قصه خود را در محیطی تاریک پیش ببرید باعث ترسناک بودن و دلهره‌ در فیلم شما نمی‌شود.

در روایت هم ترسی وجود ندارد. مخاطب شاهد همه چیز است. بجز قتل اول که مربوط به دیوید می‌باشد، مخاطب اکثر قتل‌های دیگر را می‌بیند.

خود افراد حاضر در خانه در حال کشتن یکدیگر هستند و این موضوع کاملا هر گونه ترسی را از بین می‌برد. هیچ نیرویی از خارج در حال به قتل رساندن آن‌ها نیست‌ بنابراین هیچ ترس و دلهره‌ای در فیلم وجود ندارد.

فیلم حتی موفق نمی‌شود مخاطب خود را کنجکاو کند یا فضایی رازآلود بسازد. فیلم واقعا بی‌همه‌چیز است. Bodies Bodies Bodies عملا ژانری ندارد. نه کمدی است، نه ترسناک، نه دلهره‌آور و نه رازآلود. این کمبود ژانر از نبود فیلمنامه ناشی می‌شود.

نقد و بررسی فیلم Bodies Bodies Bodies | فیلمی بی‌محتوا

فیلم Bodies Bodies Bodies تمام توان خود و هر چه داشته را بر روی پایان خود گذاشته است.

در واقع ما شاهد یک ساعت و نیم روایت پراکنده و شخصیت‌های نچسب هستیم تا فقط سی ثانیه پایان فیلم را ببینیم. هر چقدر هم که این پایان کمدی باشد فیلم را تبدیل به اثری کمدی نخواهد کرد.

اگر شما لحظه پایان فیلم را جابجا کنید یا آن را به کسی بگویید فیلم عملا هیچ چیز دیگری برای ارائه ندارد. چرا که در طول مدت زمان فیلم نه حسی وجود دارد، نه روابط بین شخصیت‌ها شکل می‌گیرد و نه ریتم خوبی وجود دارد.

بنابراین فیلم کاملا حوصله‌سربر است و حتی سرگرم‌کننده هم نیست. در واقع مخاطب فقط این فاجعه را تحمل می‌کند تا واقعیت را متوجه شود. بنابراین در صورت فاش شدن پایان فیلم، هیچ چیز دیگری در فیلم برای دل‌خوش کردن وجود ندارد.

همان پایان فیلم نیز پایانی بسیاری اتفاقی، بچه‌گانه و مبتدی است. به این موضوع که سوفی در تمام مدت متوجه جابجایی موبایل خود نشده است کاری نداریم.

در پایان سوفی متوجه می‌شود که در واقع موبایل دیوید در اختیار او است. ناگهان بی تصمیم می‌گیرد تا موبایل دیوید را باز کند. پس از باز کردن موبایل دیوید، آن‌ها متوجه اصل ماجرا می‌شوند.

چرا بی باید تصمیم بگیرد موبایل دیوید را باز کند؟ و سپس پس از باز کردن موبایل نیز دقیقا همان ویدیویی که می‌خواهند در صفحه ظاهر می‌شود. حتی یک کودک چهار ساله بهتر از این‌ها می‌توانست منطق روایی را رعایت کند.

علاوه بر فیلمنامه و کارگردانی که در مبتدی‌ترین حالت خود دارد و حتی با خاموش کردن تمام نورها کارگردان نمی‌تواند با دوربین خود لحظه‌ای دلهره بسازد، فیلم در نورپردازی نیز مشکل دارد.

هنگامی که تصمیم می‌گیرید در فیلم خود برق‌‌ها را قطع کنید، باید توجه داشته باشید که هیچ نوری در آن مکان وجود ندارد. اما فیلم Bodies Bodies Bodies گاف‌های زیادی در نورپردازی خود دارد.

برق خانه قطع شده است و بنابراین نورپردازی فیلم باید در پوش و در قالب نور چراغ‌قوه یا موبایل‌ها انجام شود.

اما در لحظات زیادی از فیلم شاهد این موضوع هستیم که نوری از خارج از فضای چراغ‌قوه در حال تابیدن به صحنه است. بله این همان نورپردازی فیلم برای فیلمبرداری است.

برق خانه کاملا قطع شده است پس این نور اضافی از کجا در حال تابیده شدن می‌باشد؟ گاف عجیب و غریبی که فیلم Bodies Bodies Bodies در نورپردازی خود دارد در سطح مبتدی هم قابل قبول نمی‌باشد.

بنظر می‌رسد بازی بازیگران نیز در سطح دیگر عوامل فیلم قرار دارند. بازی‌های خشک و بی‌روح و ربات‌گونه که فقط مخاطب را از شخصیت‌ها دورتر می‌کنند و بسیار مصنوعی هستند.

کافی است لحظه تیر خوردن آلیس را به یاد بیاورید اگر شما هم از این بازی خنده‌تان گرفت پس فیلم موفق شده کمدی بسازد! بازی‌های فیلم در یک کلمه بد هستند.

فیلم تنها یک لحظه خوب در فیلمنامه دارد و آن هم مربوط به همان ابتدای فیلم است. هنگامی که بی به ماشین بازمی‌گردد، فراموش می‌کند تا آینه ماشین را ببندد و در نتیجه چراغ آن روشن می‌ماند و منجر به خالی شدن باتری ماشین می‌شود. این تنها لحظه منسجم در فیلمنامه پاره‌پاره فیلم Bodies Bodies Bodies است.

نقد و بررسی فیلم Bodies Bodies Bodies | فیلمی بی‌محتوا

فیلم در بحث ساخت شخصیت نیز یک اثر شکست خورده است. هیچکدام از شخصیت‌های فیلم شکل که نمی‌گیرند هیچ، حتی سمپاتی کوچکی هم نسبت به آن‌ها وجود ندارد.

هیچکدام از آن‌ها جذاب نبوده و هیچ ارتباطی بین آن‌ها و مخاطب وجود ندارد. بنابراین هیچگونه اهمیتی ندارد که کدام شخصیت تا انتها زنده می‌ماند.

شخصیت‌هایی که از یکدیگر متنفرند و فیلم در به تصویر کشیدن این تنفر نیز ناتوان است. فیلم در لحظات پایانی خود تصمیم می‌گیرد تا دلایل این تنفر را بیان کند.

درست در جایی که مخاطب باید از شدت هیجان میخکوب شود، فیلم همه چیز را رها کرده و مشغول به تصویر کشیدن جیغ زدن عده‌ای است. پیش از این فیلم مشغول چه کاری بوده که در این لحظه به این اختلاف قدیمی می‌پردازد.

فیلم می‌توانست به جای نشان دادن تصاویر بلند از مهمانی و مواد مخدر و بازی‌های آن‌ها، در ابتدای فیلم به این چنین موضوعات بپردازد.

گمان می‌کنم دلیل استقبال منتقدان از فیلمBodies Bodies Bodies صرفا به موضوعات نخ‌نما، تکراری و از حد گذشته حمایت از رنگین پوست‌ها و روابط خاص بازمی‌گردد. چون فیلم از نظر سینمایی واقعا بی همه‌چیز است.

همانگونه که سوفی خود در فیلم می‌گوید که چون او دختر و رنگین‌پوست است همه به چشم معتاد به او نگاه می‌کنند اما دوست سفید پوست و پسرش را اینگونه نگاه نمی‌کنند.

در پایان باید گفت فیلم Bodies Bodies Bodies اثری سراسر فاجعه است که حتی یک نقطه روشن در آن وجود ندارد.

از کارگردانی گرفته تا فیلمنامه بچه‌گانه و نورپردازی پر از گاف و بازی‌های بسیار بد بازیگران، Bodies Bodies Bodies در تمام ابعاد شکست خورده و ناتوان است.

فیلمی که نه می‌تواند کمدی بسازد، نه می‌تواند ترس و دلهره و یا حتی کنجکاوی بسازد. فیلم حتی سرگرم‌کننده هم نیست و به لطف فیلمنامه بدون نقطه عطف و ریتم خود حوصله سربر می‌شود.

فیلم تنها مشغول به تصویر کشیدن عده‌ای جوان در حال استفاده مواد مخدر و گوش دادن به موزیک با صدای بلند و بازی کردن است و تقریبا نیمی از مدت زمان خود را به آن اختصاص می‌دهد و سپس در خفا حمایت‌هایی منتقدپسند نیز از اقشار خاصی دارد.

فیلم Bodies Bodies Bodies در یک کلام توهین بزرگی به سینما و سطح جدیدی از ابتذال است.

DARKSIRENکاکاسنگیMasuod EnayatiAmiraliThe Cat Ladyainzمحمدرضا نوروزی

مجله خبری gsxr

نمایش بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا