هاست پرسرعت
خودرو

پنج خودروساز چین با بیشترین توانایی برای فروش در بازار جهانی

پنج خودروساز چین با بیشترین توانایی برای فروش در بازار جهانی

از حدود ۱۷۰ مجموعه‌ی خودروسازی در چین، پنج شرکت پتانسیل رشد و موفقیت بسیار بالا در بازار جهانی دارند.

آنچه در این مطلب می‌خوانید:

خودروسازان چینی با وجود رشد چشمگیر و پیشرفت فوق‌العاده‌، هنوز  سهم بزرگی از بازارهای مهم جهان شامل اروپا و ایالات‌متحده کسب نکرده‌اند. هرچند در چین تعداد برندهای خودرویی بسیار زیاد است اما همهٔ آن‌ها پتانسیل جهانی شدن ندارند. با این اوصاف، در ادامه با پنج خودروساز چینی آشنا خواهیم شد که انتظار می‌رود به‌راحتی بتوانند جایگاه خود را در خارج از این کشور تثبیت کنند.

ام‌جی

پنج خودروساز چین با بیشترین توانایی برای فروش در بازار جهانی

ام‌جی در حال حاضر جهانی‌ترین برند چینی محسوب می‌شود حتی اگر رسماً چینی به‌حساب نیاید. ام‌جی اصالتاً برندی بریتانیایی است که پیشینهٔ فعالیت آن در صنعت خودروسازی به حدود صد سال پیش بازمی‌گردد اما از سال ۲۰۰۶ در اختیار چینی‌ها است. شرکت سایک به‌عنوان مالک ام‌جی، خیلی سریع بازار این برند باسابقه را گسترش داده است تا جایی که فروش آن از ۳,۵۰۰ دستگاه در سال ۲۰۱۳ به حدود ۴۵۰ هزار دستگاه در سال گذشته رسیده است. در سال ۲۰۲۲، ام‌جی محبوب‌ترین برند چینی در بازارهای خارج از چین لقب گرفت. این شرکت به لطف ظرفیت تولید خودروهای الکتریکی جذاب با قیمت بسیار رقابتی برای کشورهای درحال‌توسعه و حتی توسعه‌یافته، پتانسیل رشد بالایی دارد. ام‌جی در نیمهٔ نخست سال جاری، چهارمین برند پرفروش خودروهای الکتریکی در اروپا بوده و بسیار بالاتر از برندهایی مثل پژو، رنو و هیوندای قرار گرفته است.

بی‌وای‌دی

پنج خودروساز چین با بیشترین توانایی برای فروش در بازار جهانی

بی‌وای‌دی در اروپا هنوز بازار کوچکی دارد اما در دیگر مناطق جهان موردتوجه قرار گرفته است. این شرکت به لطف عرضهٔ طیف گسترده‌ای از خودروهای پلاگین‌هیبریدی و تمام الکتریکی، یکی از سریع‌ترین برندهای خودرویی در حال رشد جهان محسوب می‌شود. جایگاه محصولات بی‌وای‌دی چیزی بین مدل‌های اقتصادی و لوکس است و بنابراین می‌تواند به مناطقی مثل آمریکای لاتین، خاورمیانه و جنوب شرقی آسیا نفوذ کند یعنی جایی که همه توان خرید خودروی لوکس را ندارند. بی‌وای‌دی از ابتدای سال ۲۰۲۲ تاکنون شش مدل تولیدی جدید را معرفی کرده است.

جیلی / زیکر

پنج خودروساز چین با بیشترین توانایی برای فروش در بازار جهانی

جیلی را باید غربی‌ترین برند چینی دانست. این شرکت به لطف در اختیار گرفتن خودروسازان باسابقهٔ اروپایی مثل لوتوس و ولوو، به پلت‌فرم‌ها و تکنولوژی‌های رقابتی مطابق با استانداردهای اروپا و آمریکای شمالی دسترسی دارد. خودروهای جیلی در بخش اقتصادی و محصولات زیکر در بخش لوکس می‌توانند از بازار پررونق کراس‌اوورها و همین‌طور سدان‌ها بهره ببرند. جیلی در حال حاضر نیز در برخی مناطق فروش خوبی دارد به‌گونه‌ای که در نیمهٔ نخست سال ۲۰۲۳ به چهارمین برند پرفروش بازار روسیه تبدیل شده است.

نیو

پنج خودروساز چین با بیشترین توانایی برای فروش در بازار جهانی

اگر تسلا و برندهای لوکس آلمانی نبودند، نیو به‌راحتی می‌توانست به یکی از بازیگران اصلی صنعت خودروسازی حال حاضر جهان تبدیل شود. بااین‌حال، نیو همچنان به مبارزه با این رقبا ادامه می‌دهد و به تسلای چیتی تبدیل شده با این تفاوت که طیف محصولات آن گسترده‌تر از برند آمریکایی است. پتانسیل رشد نیو در تکنولوژی باطری، قابلیت‌های نرم‌افزاری و برنامهٔ تعویض باطری نهفته است. بااین‌حال، نیو به‌عنوان یک برند لوکس، هنوز فعالیت جهانی ندارد و همچنان به زمان و آگاهی خریداران نیاز خواهد داشت تا بتواند سهم قابل‌توجهی از بازار اروپا کسب کند.

بائوجون با برند شورلت

پنج خودروساز چین با بیشترین توانایی برای فروش در بازار جهانی

بائوجون یک برند ارزان‌قیمت و اقتصادی چینی است که از طریق جوینت ونچر سایک و جنرال موتورز ایجاد شده است. محصولات این شرکت مثل داچیای چینی هستند که به لطف سادگی و درعین‌حال جذابیت، هم قیمت ارزانی دارند و هم هزینهٔ نگهداری آن‌ها پایین است. بائوجون برای عرضهٔ محصولات خود در بازارهای خارج از چین هم فرمول ساده‌ای را به کار گرفته است. محصولات این شرکت به برند جهانی جنرال موتورز یعنی شورلت ری‌بج می‌شوند. از این طریق، بائوجون می‌تواند به‌راحتی و با سرعت بیشتری از بازار مناطقی مثل آمریکای لاتین، خاورمیانه و آفریقا سهمی به دست بیاورد.

پنج خودروساز چین با بیشترین توانایی برای فروش در بازار جهانی

اما با وجود این پتانسیل‌ها، بزرگ‌ترین چالش برندهای چینی مذکور، بدنامی خودروهای چینی در غرب است که این تفکر برای اصلاح نه‌فقط به سرمایه بلکه به زمان زیادی هم نیاز دارد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵

از مجموع ۲۳ رای

منبع

Motor1

مجله خبری gsxr

نمایش بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا