هاست پرسرعت
خودرو

بیوک ریویرا ۱۹۷۱، قایق زمینی با طراحی تکرار نشدنی

بیوک ریویرا ۱۹۷۱، قایق زمینی با طراحی تکرار نشدنی

نسل سوم بیوک ریویرا که در سال ۱۹۷۱ معرفی شد، با طراحی موسوم به دُم قایقی، ظاهر بسیار چشمگیری داشت که در عقب از کوروت C2 الهام گرفته بود.

سبد محصولات بیوک در حال حاضر صرفاً از کراس‌اوورهایی معمولی تشکیل شده که خیلی زود فراموش می‌شوند اما در اوایل دههٔ ۷۰ شرایط این برند آمریکایی کاملاً فرق داشت. بیوک ریویرا ابتدا به‌عنوان نسخهٔ هاردتاپ از رودمستر به بازار آمد اما در سال ۱۹۶۳ به یک خودروی لوکس مستقل در سبد محصولات بیوک تبدیل شد. ریویراهای اولیه خودروهای خیره‌کننده‌ای هستند و در دوران طراحی‌های فضایی دههٔ ۶۰ جذابیت خود را داشتند اما در اواخر این دهه، ریویرا بزرگ‌تر شد و ظرافت اولیهٔ خود را از دست داد تا اینکه با معرفی نسل سوم موسوم به دُم قایقی در سال ۱۹۷۱ ریویرا دوباره توجهات را به خود جلب کرد.

بیوک ریویرا ۱۹۷۱، قایق زمینی با طراحی تکرار نشدنی

ظاهر این خودرو ترکیبی از کوروت و ریویراهای قبلی بود که طبق خواست طراح ارشد جنرال موتورز «بیل میچل» شکل گرفت. وی نسل اول ریویرا و کوروت C2 را هم طراحی کرده بود. میچل به طراحان زیردست خود گفت می‌خواهد ریویرا ۱۹۷۱ خودرویی با طراحی کلاسیک و به دور از المان‌های فضایی باشد و هرچند برخی طراحان در آن زمان با او مخالف بودند اما میچل نهایتاً به چیزی که می‌خواست رسید.

بیوک ریویرا ۱۹۷۱، قایق زمینی با طراحی تکرار نشدنی

حال یک ریویرا مدل ۱۹۷۲ قهوه‌ای رنگ برای فروش گذاشته شده است که پس از گذشت دهه‌ها، هنوز هم شیک به نظر می‌رسد. طبق گزارش‌ها، این خودرو متعلق به پدر مالک کنونی بوده و بیش از یک دهه پیش به‌طور کامل بازسازی شده است. زیر کاپوت کشیدهٔ این کوپهٔ غول‌پیکر آمریکایی یک نیروگاه ۷.۵ لیتری V8 قرار گرفته که ۲۵۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کرد. این نیروی زیادی برای خودرویی به چنین بزرگی نیست اما در آن سال‌ها به دلیل قوانین آلایندگی و تغییر شیوهٔ اندازه‌گیری قدرت موتورها در آمریکا، قدرت خودروهای آمریکایی کاهش چشمگیری داشت.

بیوک ریویرا ۱۹۷۱، قایق زمینی با طراحی تکرار نشدنی

از این گذشته، در چنین خودروی زیبایی شاید قدرت اهمیت چندانی نداشته باشد. فقط توجهی که این ریویرا هنگام پارک بودن یا حرکت آهسته به خود جلب می‌کند را تصور کنید. خطوط برجسته در طرفین خودرو، نگاه‌ها را به سمت قسمت عقبی پهن ریویرا می‌کشانند درحالی‌که چراغ‌های باریک و انتهای V شکل نیز کاملاً یک فضاپیما را تداعی می‌کنند. به همین دلیل، برای تبدیل این نسل ریویرا به‌وسیلهٔ نقلیه‌ای برای فیلم جنگ ستارگان به تغییر زیادی در طراحی نیاز نخواهد بود!

بیوک ریویرا ۱۹۷۱، قایق زمینی با طراحی تکرار نشدنی

لیست تجهیزات این خودرو طولانی بوده و شامل مواردی مثل سیستم تهویه، رادیوپخش و صندلی‌های برقی شش جهته می‌شود. حتی برخی آپشن‌های کارخانه‌ای که به‌ندرت در خودروهای آن سال‌ها می‌بینیم مثل سانروف برقی هم در این ریویرا وجود دارد. به این خودرو یک ضبط CD اضافه شده و روی رینگ‌های ۱۵ اینچی آن‌هم لاستیک‌های مدرن هانکوک اپتیما قرار گرفته است. بدنهٔ این ریویرا به رنگ قهوه‌ای زیبایی است که هماهنگی جذابی با سقف وینیلی آن دارد. این خودرو حدود ۱۴۳ هزار کیلومتر کار کرده و بالاترین قیمتی که تا این لحظه برای آن پیشنهاد شده تنها ۱۱,۵۰۰ دلار است.

بیوک ریویرا ۱۹۷۱، قایق زمینی با طراحی تکرار نشدنی

میانگین امتیازات ۵ از ۵

از مجموع ۲۷ رای

مجله خبری gsxr

نمایش بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا