هاست پرسرعت
خودرو

تجاری‌سازی باتری‌های حالت جامد سال‌ها طول می‌کشد

تجاری‌سازی باتری‌های حالت جامد سال‌ها طول می‌کشد

مدیرعامل CATL معتقد است اعلامیه تویوتا برای تجاری‌سازی این باتری‌ها تا ۲۰۲۷ تبلیغاتی و پوشالی است.

«رابین ژنگ»، بنیان‌گذار و مدیرعامل کانمپورری آمپرکس، اخیرا در مصاحبه خود با رسانه «فایننشال تایمز» اعلام کرد که فناوری آینده‌نگرانه باتری حالت جامد عملکرد خوبی را از خود به نمایش نگذاشته است و هنوز با مشکلاتی نظیر پایداری و ایمنی دست‌وپنجه نرم می‌کند. متخصصان صنعتی بر این باورند که باتری‌ها حالت جامد با دوری الکترولیت مایع می‌تواند آینده صنعت خودروهای برقی و لوازم الکترونیک را متحول کنند.

تجاری‌سازی باتری‌های حالت جامد سال‌ها طول می‌کشد

مقالات مرتبط:

شرکت تویوتا، بزرگ‌ترین خودروساز ژاپن، در روند تولید باتری‌های حالت جامد خود پشرفت خوبی را تجربه کرده است و قول داده تا سال ۲۰۲۷ از اولین نمونه‌های آن در مدل‌های تولید انبوهش استفاده کند. کمی آن‌طرف‌تر، پادشاه باتری چین یعنی مدیرعامل شرکت CATL که خود مدیر دکتری فیزیک را هم اخذ کرده، معتقد است که راه زیادی برای دستیابی به این محصولات باقی مانده و رقیب ژاپنی‌اش احتمالا در زمانبندی خود اغراق کرده است. ژنگ می‌گوید:

با تمام قوا از باتری حالت جامد حمایت می‌کنیم اما حدود ۱۰ سال است که روی آن سرمایه‌گذاری کرده‌ام. من هر ماه پیشرفت افرادی را که روی آن کار می‌کردند دیده‌ام پس می‌دا‌نم که تمام فرایند را می‌دانم با این وجود کسانی هستند که به‌دنبال جلب توجه اضافه می‌گردند.

تجاری‌سازی باتری‌های حالت جامد سال‌ها طول می‌کشد

این مدیر چینی می‌گوید این باتری‌های نوآورانه درحالتی با مزایا همراه خواهند شد که با ترکیب جدید استفاده شوند؛ حالتی که در آن لیتیوم فلزی خالص برای آنود الکترولیت مصرف می‌شود. او افزود که برای ورود این فناوری به بازار موانعی وجود دارد. هرچند لیتیوم‌یون با الکترولیت باتری‌های امروزی به‌راحتی پیوند می‌خورد اما در باتری‌های حالت جامد به چالش می‌رسد. گویا مهندسان چینی تلاش کرده‌اند با ترکیب مواداولیه زیر فشار، پیوند را آسان‌تر کنند:

بعد آن را بررسی کردند و گفتند: اوه خیلی خوب شد. انتقال یون به‌خوبی انجام می‌شود اما در واقعیت چطور این فشار را ایجاد کنیم؟

تجاری‌سازی باتری‌های حالت جامد سال‌ها طول می‌کشد

مشکل دوم پیش روی پیشرفت این باتری‌ها، انبساط لیتیوم درحال شارژ و دشارژ به شمار می‌رود. این تغییر وضعیت به سلامت باتری آسیب می‌زند و از چرخه عمر آن می‌کاهد.

خیلی دوام نمی‌آورد. نهایتا ۱۰ چرخه. پس چطور می‌توانید آن را تجاری‌سازی کنید؟

لیتیوم در هوای مرطوب واکنش نشان می‌دهد، پس اگر باتری در یک سانحه رانندگی آسیب ببیند و باز شود مشکلات ایمنی از راه می‌رسند.

مردم روی این مسئله اصرار دارند اما به آن‌ها می‌گویم CATL بیش از ۱۰ سال زمان روی آن صرف کرده است…. .

ژنگ مصمم است که شرکتش در این رقابت بهترین و بیشترین پیشرفت را تجربه کرده است. این مجموعه چینی بزرگ‌ترین تولیدکننده باتری جهان به شمار می‌رود و در سال گذشته ۳۷ درصد باتری‌های تمام خودروهای برقی زمین را تامین کرده است؛ بنابراین مدیرعامل آن هم تاثیر چشمگیری روی صنعت می‌گذارد. به‌گزارش «SNE»، کانتمپورری آمپرکس ۴۰ درصد باتری‌های مورداستفاده برای ذخیره انرژی را تولید می‌کند.

تجاری‌سازی باتری‌های حالت جامد سال‌ها طول می‌کشد

گروه CATL در تلاش است به‌جای تمرکز فزاینده روی باتری‌های حالت جامد، هم‌اکنون روی باتری‌های سدیم‌یونی و ماده‌چگال کار می‌کند (که از مواد نیمه جامد سود می‌برند). ظاهرا نمونه اولیه این محصولات هم‌اکنون درحال تولید است. مواد نیمه جامد می‌توانند دو برابر باتری‌های لیتیوم‌یونی متداول کارایی داشته باشند. نظر شما درباره ادعای CATL چیست؟ آیا تویوتا با اظهاراتش یک بازی رسانه‌ای را آغاز کرده یا واقعا در این مسابقه پیشرو است؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵

از مجموع ۵ رای

مجله خبری gsxr

نمایش بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا