هاست پرسرعت
خودرو

تجهیز جنگنده F-35 لایتنینگ II به موشک‌های ضد تشعشع پرسرعت

تجهیز جنگنده F-35 لایتنینگ II به موشک‌های ضد تشعشع پرسرعت

شرکت لاکهید مارتین با انعقاد قراردادی ۹۷.۳ میلیون دلاری با پنتاگون، موشک‌های ضد تشعشع پرسرعت AGM-88G را روی جنگنده پیشرفته F-35 لایتنینگ II نصب خواهد کرد.
تجهیز جنگنده F-35 لایتنینگ II به موشک‌های ضد تشعشع پرسرعت

این موشک‌ها که به اختصار HARM نام دارند روی تمامی نسخه‌های F-35 لایتنینگ II که در نیروی هوایی، دریایی و تفنگداران دریایی آمریکا و همچنین کشورهای متحد آن خدمت می‌کنند نصب خواهند شد. موشک ضد تشعشع پرسرعت AGM-88 که اولین بار روی جنگنده‌های F-16 نصب شده‌اند علیه رادارها و سیستم‌های دفاع هوایی کشورهای دیگر بکار می‌روند. قرارداد لاکهید مارتین با پنتاگون همچنین شامل ارتقای تجهیزات آزمایشگاهی است. چنین قراردادی آمادگی جنگنده‌های موردبحث را تضمین کرده و قابلیت جنگ الکترونیک F-35 را افزایش می‌دهد. در ژانویه سال جاری میلادی بود که پنتاگون قرارداد حدود ۱۰۰ میلیون دلاری یاد شده با لاکهید مارتین را منعقد کرد تا موشک‌های ضد تشعشع پرسرعت AGM-88G روی تمامی نسخه‌های جنگنده F-35 لایتنینگ II نصب شوند.

این قرارداد به ارزش دقیق ۹۷.۳ میلیون دلار باعث ارتقای موشک‌های ضدرادار پرقدرت ارتش آمریکا و دیگر شرکت‌ها و کشورهای شرکت کننده در پروژه توسعه F-35 خواهد شد. نیروی هوایی آمریکا (دارنده ناوگان F-35A)، نیروی دریایی (دارنده ناوگان F-35C) و تفنگداران آمریکایی (دارنده ناوگان F-35B و F-35C) به همراه ارتش کشورهای دیگر و… از این قرارداد سود خواهند برد. همچنین بر اساس این قرارداد لاکهید مارتین که سازنده F-35 لایتنینگ II است باید تجهیزات آزمایشگاهی مربوط به این جنگنده‌ها را نیز از نو برنامه‌ریزی کند.

موشک‌های ضد تشعشع پرسرعت AGM-88 برای نصب روی F-16 فالکن طراحی شده‌اند. این جنگنده تنها هواپیمایی بود که برای چندین سال می‌توانست موشک‌های موردبحث را حمل کند اما نسخه ارتقا یافته این سیستم که با نام AAGM-88E شناخته می‌شود می‌تواند روی جنگنده‌های بیشتری شامل F-35 لایتنینگ II، F/A-18 هورنت و سوپر هورنت و E/A-18G گرولر نصب شود. احتمالاً تغییراتی روی موشک‌های موردبحث جهت نصب روی F-35 صورت خواهد گرفت. همچنین به احتمال زیاد نیروی هوایی آمریکا به دنبال اطمینان از موجودی انبار مهمات ضدرادار خود تا پایان فرایند تولید این موشک‌ها خواهد بود.

موشک پرسرعت، تاکتیکی و هوا به زمین AGM-88 برای هدف گرفتن رادارها و سیستم‌های دفاع هوایی سایر کشورها طراحی شده است. این موشک‌ها را شرکت ریتئون ساخته و اولین بار در سال ۱۹۸۴ عملیاتی کرده است. هزینه هر موشک به ۲۰۰ هزار دلار می‌رسد و امکان دستیابی به سرعت‌های مافوق صوت وجود دارد. سر جنگی انفجاری، قابلیت برخورد به هدف از حدود ۴۸ کیلومتر دورتر، طول ۳.۹ متری و وزن ۳۶۲ کیلوگرمی جزو دیگر ویژگی‌های موشک‌های موردبحث هستند.

ادامه جنگ اوکراین نشان می‌دهد جنگ الکترونیک بخش بسیار مهمی از نبردهای مدرن است. ارتش‌های اوکراین و روسیه در حال استفاده از سیستم‌های الکترونیکی برای ردیابی، هدف‌گیری و ایجاد اختلال در عملکرد سیستم‌های طرف مقابل هستند. واضح است که جنگ الکترونیک نقش بسیار مهمی در جنگ‌های امروزی دارد و پنتاگون نیز تعداد نامشخصی از موشک‌های ضد تشعشع موردبحث را به کیف ارسال کرده است. ارتش اوکراین برخی جنگنده‌های خود شامل سوخو ۲۵ و ۲۷ و میگ ۲۹ را برای نصب این موشک‌ها ارتقا داده‌اند. همچنین نیروی هوایی اوکراین قبلاً توانسته از سد سیستم‌های دفاع هوایی روسیه گذشته و به اهداف استراتژیکی حمله کند. ظاهراً ارتش روسیه آماده چنین حملاتی نبوده و چندین سیستم دفاعی خود را از دست داده است. با حضور جنگنده F-16 فالکن در نیروی هوایی اوکراین طی ماه‌های آینده، نیروی هوای این کشور ترکیب قوی‌تری از موشک‌های ضدرادار را در اختیار خواهد داشت.

میانگین امتیازات ۵ از ۵

از مجموع ۲۲ رای

مجله خبری gsxr

نمایش بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا