هاست پرسرعت
خودرو

آیا واردات خودرو روی کنترل بازار مؤثر خواهد بود؟

آیا واردات خودرو روی کنترل بازار مؤثر خواهد بود؟

با ورود اولین خودروهای وارداتی به گمرکات کشور، گمانه‌زنی‌ها در مورد قیمت این خودروها در بازار و آینده واردات بیشتر شده است.

آیا واردات خودرو روی کنترل بازار مؤثر خواهد بود؟

ازآنجاکه مصوبه واردات خودرو، یکی از مهم‌ترین موضوعات یعنی تعرفه گمرکی را مسکوت گذاشته هنوز نمی‌توان با اطمینان نسبت به قیمت عرضه این خودروها اظهارنظر کرد. در این ارتباط می‌توان پیش‌بینی کرد که دولت قصد داشته تا تعرفه ۴۰ درصدی قدیمی را به‌نوعی احیا نماید.

آیا قیمت خودرو تعدیل می‌شود؟

در ابتدای طرح آزادسازی واردات با توجه به مشکلات تولید خودروهای روز در کشور و آشفته‌بازار عرضه خودرو توسط شرکت‌ها، با نیل به اهدافی چون کنترل بازار و کاهش قیمت خودروها، کلیدواژه واردات خودروهای اقتصادی و ارزان برای عامه مردم بارها توسط مدیران و وزرا مطرح می‌شد. بااین‌حال پارادوکس قیمت مناسب خودروهای وارداتی در برابر سود خودروسازان داخلی از عرضه خودروهای فعلی از همان ابتدا پوپولیستی بودن این شعارها را نشان می‌داد.

آیا واردات خودرو روی کنترل بازار مؤثر خواهد بود؟

اکنون‌که اولین محموله خودروها شامل ۲۲ دستگاه مدل‌های مختلف کیا وارد بندرلنگه شده، مشخص می‌شود که با این خودروها که قیمتی احتمالاً بین یک و نیم تا ۳ میلیارد تومان خواهند داشت قرار نیست حرکت مثبتی لااقل در بخش خودروهای اقتصادی صورت گیرد.

این حرکت لاک‌پشتی و عرضه قطره‌چکانی واردات خودرو همه امیدهای کم‌رنگ گذشته را نیز از میان برده و تا زمانی که محدودیت‌های واردات به شکل کامل برداشته نشود، شاهد هیچ تأثیر مثبتی بر صنعت و بازار خودروی داخلی نخواهیم بود.

منوچهر منطقی معاون وزیر صمت، پیش از این اعلام کرده بود که در سری نخستین خودروهای وارداتی، قیمت خودروها بالا خواهد بود و وعده داد که در نیمه اول سال آینده، قیمت‌ها کاهش خواهد یافت. البته وعده کاهش قیمت خودروها از سوی وزیر و معاونانش ریشه در ابتدای حضور آن‌ها در این سِمت‌ها دارد و می‌توان تحقق این وعده‌ها را نیز به عینه مشاهده کرد!

عرضه خودروهای وارداتی به بورس می‌تواند چالش دیگری باشد. کمبود شدید عرضه و تقاضای بالا می‌تواند خلق قیمت‌هایی خارج از تصور را رقم بزند. تا زمانی که تعداد خودروهای وارداتی و عرضه شده در بورس و بازار با میزان تقاضای انباشته شده و متورم جامعه متعادل نشود نمی‌توان انتظار معجزه‌ای داشت و قیمت‌ها نیز طبیعتاً همچنان صعودی خواهند بود. تنها راه پیشگیری از این موضوع، همان مقررات‌زدایی و آزادسازی واقعی واردات است. چالشی که دولت به‌شدت از آن واهمه دارد یا فشارها باعث عدم شکل‌گیری این تصمیم می‌شود.

 

مجله خبری gsxr

نمایش بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا