هاست پرسرعت
تکنولوژی

کارت TF چیست و چه تفاوتی با کارت میکرو اس دی (microSD) دارد؟

کارت TF چیست و چه تفاوتی با کارت میکرو اس دی (microSD) دارد؟

وقتی صحبت از کارت‌های حافظه به میان می‌آید، گزینه‌های مختلفی برای دستگاه‌های مختلف در بازار وجود دارد. در میان این گزینه‌ها، کارت‌های TF و کارت‌های میکرو اس دی (microSD) معروف‌تر از بقیه هستند و تقریباً برای ذخیره‌سازی داده‌ها در همه انواع دستگاه‌ها به کار می‌روند. بسیاری از گجت‌ها از این کارت‌ها به عنوان فضای ذخیره‌سازی اصلی یا ثانویه خود استفاده می‌کنند.

احتمالاً شما هم مانند بسیاری دیگر از کاربران با کارت‌های میکرو اس دی آشنایی کافی دارید، اما آیا می‌دانید کارت TF دقیقاً چیست؟ و اینکه کارت TF چه تفاوتی با کارت حافظه میکرو اس دی دارد؟ آیا این دو فناوری یکسان هستند؟ و اگر جواب مثبت است، ما باید از کدام یک از آن‌ها در دستگاه‌های خود استفاده کنیم؟ در ادامه این مقاله از دیجی رو با ما همراه باشید تا پاسخ این سؤال‌ها را بیابید.

کارت TF چیست؟

کارت TF

TF مخفف عبارت TransFlash است. موتورولا و SanDisk این نوع از کارت حافظه خارجی را در سال 2004 برای جایگزینی کارت‌های SD معرفی کردند. همانطور که ممکن است بدانید، کارت‌های SD کارت‌های حافظه‌ای هستند که در دوربین‌های دیجیتال قدیمی و سایر دستگاه‌هایی که نیاز به فضای ذخیره‌سازی قابل حمل دارند، استفاده می‌شوند. اگر چه کارت‌های SD در آن زمان استاندارد بودند، اما ابعاد نسبتاً بزرگی داشته و در مقایسه با کارت‌های نسل جدید نیز سرعت نوشتن پایین‌تری دارند.

کارت‌های TF به گونه‌ای طراحی شدند که کوچک‌تر، فشرده‌تر و سریع‌تر از کارت‌های SD معمولی باشند و در عین حال عملکرد آن‌ها را نیز حفظ کنند. این بدان معناست که می‌توانید با استفاده از یک خشاب یا همان مبدل مناسب، از کارت حافظه TF در دوربین دیجیتال، Steam Deck یا هر ابزار دیگری که از کارت SD استفاده می‌کند، استفاده کنید.

کارت میکرو اس دی چیست؟

کارت میکرو اس دی

کارت‌های میکرو اس دی در واقع همان کارت‌های TF با یک نام متفاوت هستند. در سال 2004، زمانی که موتورولا و SanDisk کارت TF را عرضه کردند، این کارت‌ها به عنوان یک محصول کاملاً مستقل و مجزا از کارت‌های SD فروخته می‌شدند. در واقع، با وجود اینکه کارت‌های TF از همان مشخصات استاندارد کارت SD پشتیبانی می‌کردند، اما یک کلاس کاملاً جداگانه و غیر استاندارد محسوب می‌شدند.

بنابراین، برای استاندارد کردن این کارت‌های حافظه فلش، انجمن SD کارت‌های TF را به عنوان کارت‌های میکرو اس دی (microSD) پذیرفت. از این رو، کارت‌های میکرو اس دی، در حقیقت همان کارت‌های TF با نامی دیگر هستند.

کارت TF در مقابل کارت میکرو اس دی: تفاوت در چیست؟

واقعیت این است که هیچ تفاوتی بین کارت TF و کارت میکرو اس دی وجود ندارد. می‌توانید هر دو را به جای هم استفاده کنید. به عنوان مثال، اگر شما یک کارت TF در خانه دارید اما گوشی هوشمندتان فقط از کارت‌های میکرو اس دی پشتیبانی می‌کند، می‌توانید از کارت TF خود نیز استفاده کنید و هیچ مشکلی پیش نخواهد آمد. زیرا کارت TF نیز از همان استاندارد میکرو اس دی پشتیبانی می‌کند، اما در هیچ دستگاهی شیار مخصوص کارت TF وجود ندارد.

یکسان بودن فناوری و استانداردهای کارت TF و میکرو اس دی به حدی است که حتی اگر در برخی خرده‌فروشی‌های آنلاین مشهور مانند آمازون کارت TF را جستجو کنید، در نتایج جستجو کارت‌های میکرو اس دی نیز به شما نشان داده می‌شود!

کارت میکرو اس دی
به کمک خشاب یا مبدل مناسب می‌توان کارت میکرو اس دی یا کارت TF را به کارت SD تبدیل کرد.

کدام نوع کارت حافظه را انتخاب کنیم؟

اگر یک کارت حافظه برای دوربین دیجیتال یا ابزارهای قدیمی خود می‌خواهید، از یک کارت SD با اندازه کامل استفاده کنید. برعکس، اگر برای گوشی هوشمند خود به دنبال یک کارت حافظه خارجی هستید، به جز کارت حافظه میکرو اس دی هیچ گزینه دیگری پیش رو ندارید.

همچنین می‌توانید یک کارت میکرو اس دی با خشاب SD تهیه کنید تا از آن هم در گوشی‌های هوشمند و هم در سایر ابزارهای دیجیتال قدیمی مانند دوربین استفاده کنید. از طرف دیگر، از آنجایی که کارت‌های میکرو اس دی و کارت‌های TF از یک رابط استاندارد واحد پشتیبانی می‌کنند، می‌توانید به جای کارت‌های میکرو اس دی و یا SD (از طریق خشاب مناسب) از این نوع کارت‌ها هم استفاده کنید.

اخبار تکنولوژی
بلیط اتوبوس
تاکسی بین شهری

AD

مجله خبری gsxr

نمایش بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا