هاست پرسرعت
خودرو

نبرد اسطوره‌ها در پیست؛ فورد موستانگ GTD یا پورشه ۹۱۱ GT3 RS؟

نبرد اسطوره‌ها در پیست؛ فورد موستانگ GTD یا پورشه ۹۱۱ GT3 RS؟

فورد به‌صراحت می‌گوید با موستانگ GTD قصد به چالش کشیدن پورشه ۹۱۱ GT3 را دارد اما آیا موفق خواهد شد؟ در ادامه قصد داریم پاسخ این سؤال را بفهمیم.

آنچه در این مطلب می‌خوانید:

فورد با رونمایی از موستانگ GTD در هفتهٔ اتومبیل مونتری ۲۰۲۳، همه را شگفت‌زده کرد زیرا این خودرو با قیمت ۳۰۰ هزار دلاری و قدرت ۸۰۰ اسب بخاری، گران‌ترین و قوی‌ترین موستانگ کارخانه‌ای تاریخ محسوب می‌شود. در GTD اما همه‌چیز در قیمت و قدرت خلاصه نمی‌شود و این ماشین با تغییرات بنیادین، ادعاهای بزرگی کرده که هیچ‌گاه انتظار آن را از یک موستانگ نداشتیم. به گفتهٔ فورد، این موستانگ قصد دارد در پیست نوربرگ‌رینگ به رکورد مرسدس AMG GT بلک سریز و پورشه ۹۱۱ GT3 RS حمله کند. این که موستانگ GTD در این کار موفق خواهد شد یا نه را زمان نشان خواهد داد اما حالا قصد داریم روی کاغذ این کوپهٔ جنجالی فورد را با رقیب اصلی خود، ۹۱۱ GT3 RS مقایسه کنیم.

موستانگ یا ۹۱۱؟

این دو خودرو قطعاً هیچ‌گاه رقیب مستقیم یکدیگر نبوده‌اند و وظیفهٔ رقابت با در ۹۱۱ در بین آمریکایی‌ها همیشه بر عهدهٔ کوروت بوده است اما موستانگ با GTD هم قصد دارد خود را از زیر سایهٔ رقیب سنتی آمریکایی خود خارج کند و هم برای اروپایی‌ها خط‌ونشان بکشد. البته هنوز اطلاعات کاملی در مورد موستانگ GTD منتشر نشده و فعلاً باید بر اساس احتمالات و گفته‌ها قضاوت کنیم.

قدرت و وزن

موستانگ GTD و ۹۱۱ GT3 RS از لحاظ قدرت اختلاف فاحشی باهم دارند زیرا پیشرانهٔ آن‌ها کاملاً باهم متفاوت است. موستانگ از همان پیشرانهٔ ۵.۲ لیتری V8 سوپرشارژ پردتور شلبی GT500 قبلی استفاده می‌کند که حالا به گفتهٔ فورد، بیش از ۸۰۰ اسب بخار قدرت خواهد داشت درحالی‌که GT3 RS مثل همیشه به موتور ۴ لیتری شش سیلندر تخت تنفس طبیعی وفادار مانده است. البته این موتور در اینجا بیشترین قدرت خود یعنی ۵۲۵ اسب بخار تولید می‌کند ولی همچنان بسیار ضعیف‌تر از موستانگ است. بااین‌حال، پورشه با ۹ هزار rpm، ردلاین بسیار بیشتری از ۷,۵۰۰ rpm موتور موستانگ دارد.

نبرد اسطوره‌ها در پیست؛ فورد موستانگ GTD یا پورشه ۹۱۱ GT3 RS؟

تغییر بزرگ GTD نسبت به دیگر موستانگ‌ها، انتقال گیربکس به عقب برای بهبود توزیع وزن است. چنین ترکیبی در بسیاری از سوپراسپرت‌های موتور جلو مثل نسل قبلی مرسدس AMG GT و کوروت C7 استفاده می‌شد. به گفتهٔ فورد، با این کار توزیع وزن GTD به حدود ۵۰-۵۰ رسیده که برای یک خودروی موتور جلو بسیار ایده‌آل است. برای مقایسه، توزیع وزن مرسدس AMG GT بلک سریز ۴۸ (جلو) به ۵۲ (عقب) بود. توزیع وزن GT3 RS اما ۴۰ (جلو) به ۶۰ (عقب) است که هرچند شاید ایده‌آل به نظر نرسد اما پورشه سال‌ها است که با همین شیوهٔ توزیع وزن نتیجه‌های درخشانی می‌گیرد. لارم به ذکر است که موستانگ و پورشه هردو از گیربکس‌های هفت سرعتهٔ دوکلاچه استفاده می‌کنند.

نبرد اسطوره‌ها در پیست؛ فورد موستانگ GTD یا پورشه ۹۱۱ GT3 RS؟

فورد هنوز وزن GTD را اعلام نکرده زیرا توسعهٔ این خودرو همچنان ادامه دارد اما به لطف استفادهٔ گسترده از فیبر کربن، قطعاً شاهد کاهش وزن چشمگیری نسبت به موستانگ GT خواهیم بود که حدود ۱۷۰۰ کیلوگرم وزن دارد. در GTD، کاپوت، سقف، گلگیرها، رکاب‌ها، در صندوق، میل‌گاردان و دیفیوزر همگی از فیبر کربن ساخته شده‌اند که می‌تواند وزن خودرو را به حدود ۱۶۰۰ کیلوگرم برساند. بااین‌حال، GTD همچنان سنگین‌تر از GT3 RS خواهد بود زیرا این سوپرکار پورشه تنها ۱۴۵۰ کیلوگرم وزن دارد.

میعادگاهی بنام نوربرگ‌رینگ

فورد رسماً اعلام کرده که قصد دارد با موستانگ GTD پورشه و مرسدس را در نوربرگ‌رینگ به چالش بکشد و هدف ثبت رکوردی زیر ۷ دقیقه است. در حال حاضر، AMG GT بلک سریز با زمان ۶ دقیقه و ۴۸ ثانیه، سریع‌ترین خودروی موتور جلو در جهنم سبز محسوب می‌شود و ۹۱۱ GT3 RS با زمان ۶ دقیقه و ۴۹.۳ ثانیه، کمی بیش از یک ثانیه با آن فاصله دارد؛ بنابراین، موستانگ GTD اگر بخواهد به وعدهٔ خود عمل کند، باید رکوردی زیر ۶ دقیقه و ۵۰ ثانیه به ثبت برساند.

نبرد اسطوره‌ها در پیست؛ فورد موستانگ GTD یا پورشه ۹۱۱ GT3 RS؟

در اینجا بد نیست بین لپ تایم‌های موستانگ شلبی GT500 و ۹۱۱ GT3 RS در پیست‌هایی که هردو رکورد زده‌اند مقایسه‌ای داشته باشیم. در پیست هوکنهایم، شلبی زمان یک دقیقه و ۵۴.۶ ثانیه را ثبت کرده که اختلاف زیادی با تایم یک دقیقه و ۴۴.۴ ثانیه‌ای پورشه دارد. در پیست ویلو اسپرینگ هم شرایط کوپهٔ آمریکایی خیلی بهتر نیست و با تایم یک دقیقه و ۲۸.۱ ثانیه، در پس رقیب آلمانی با یک دقیقه و ۲۴.۳ ثانیه قرار می‌گیرد. بااین‌حال، موستانگ GTD خودروی بسیار متفاوتی با GT500 است. این مدل مستقیماً از موستانگ مسابقه‌ای GT3 گرفته شده و قدرت بیشتر، وزن کمتر و توزیع وزن بهتری نسبت به شلبی دارد؛ بنابراین، به چالش کشیدن GT3 RS در جهنم سبز محتمل خواهد بود.

نبرد اسطوره‌ها در پیست؛ فورد موستانگ GTD یا پورشه ۹۱۱ GT3 RS؟

قیمت

این برای اولین بار در تاریخ است که یک موستانگ از رقیب پورشهٔ خود گران‌تر است! به گفتهٔ فورد، قیمت پایهٔ GTD حدود ۳۰۰ هزار دلار خواهد بود درحالی‌که قیمت ۹۱۱ GT3 RS از ۲۴۲ هزار دلار آغاز می‌شود؛ بنابراین، موستانگ اختلاف قیمت چشمگیری با پورشه دارد هرچند که همچنان از AMG GT بلک سریز ۳۲۶ هزار دلاری ارزان‌تر است. همچنین باید توجه داشت که موستانگ GTD خودرویی تولید محدود است و به شیوهٔ فورد GT تولید می‌شود. این یعنی بدنه در کارخانه فلت راک فورد و موتور در کارخانهٔ دیربورن ساخته می‌شود اما مونتاژ نهایی توسط مالتی‌متیک در کانادا انجام می‌گیرد.

مقایسه مشخصات فنی

فورد موستانگ GTD

پورشه ۹۱۱ GT3 RS

مرسدس AMG GT بلک سریز

پیشرانه ۵.۲ لیتری V8 سوپرشارژ ۴.۰ لیتری H6 ۴.۰ لیتری V8 توئین توربو
قدرت ۸۰۰ اسب بخار ۵۲۵ اسب بخار ۷۳۰ اسب بخار
گیربکس ۷ سرعته دوکلاچه ۷ سرعته دوکلاچه ۷ سرعته دوکلاچه
محور محرک عقب عقب عقب
وزن ؟ ۱۴۵۰ کیلوگرم ۱۶۴۰ کیلوگرم
توزیع وزن ۵۰ به ۵۰ جلو/عقب ۴۰-۶۰ جلو/عقب ۴۸ به ۵۲ جلو/عقب
تایم نوربرگ‌رینگ زیر ۷ دقیقه ۶:۴۹.۳ ۶:۴۸.۰
قیمت ۳۰۰ هزار دلار ۲۴۲ هزار دلار ۳۲۶ هزار دلار

کدام سوپراسپرت پیست محور را بیشتر می‌پسندید؟

نمایش نتایج

Loading ... Loading …

میانگین امتیازات ۵ از ۵

از مجموع ۲۵ رای

مجله خبری gsxr

نمایش بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا