هاست پرسرعت
خودرو

جگوار چگونه به عنوان خودروساز تمام برقی احیا می‌شود؟

جگوار چگونه به عنوان خودروساز تمام برقی احیا می‌شود؟

جگوار بریتانیا در سال ۲۰۲۱ یک پروژه تولید خودروی برقی را چند ماه قبل از تولید لغو کرد اما حالا می‌خواهد به عنوان برند تمام برقی احیا شود.
جگوار چگونه به عنوان خودروساز تمام برقی احیا می‌شود؟

شاید به یاد آوردن این موضوع سخت باشد اما چند سال پیش جگوار یک خودروی برقی بسیار خوب را تولید کرد. آی پیس در سال ۲۰۱۸ از راه رسید و تنها خودروی برقی به غیر از شورولت بولت بود که می‌توانست با تسلا در زمینه شعاع حرکتی رقابت کند. این خودرو سواری بسیار خوبی نیز داشت. همچنین قرار بود جانشین برقی سدان XJ نیز از راه برسد اما چند ماه قبل از شروع فرایند تولید این برنامه کاملاً لغو شد. رادون گلاور مدیر جگوار می‌گوید:

من جانشین XJ را دیدم. خودروی زیبایی بود اما زمانی که به طراحی محصولات امروزی خود و تکنولوژی بکار رفته در آن‌ها نگاه می‌کنم انگار تفاوت بین شب و روز را می‌بینم. من فکر می‌کنم خودروی قبلی ویژگی‌های موردنیاز امروزی را نداشت و باید یک قدم برای تغییر برمی‌داشتیم

و این تغییر چیزی بود که تیری بلور مدیرعامل لندرور برای جگوار می‌خواست: برندی لوکس‌تر در جایگاهی مشابه رنجرور. لغو برنامه تولید جانشین برقی XJ یک حرکت برجسته بود و این معنی را داد که تنها خودروی برقی جدید بریتانیایی‌ها از سال ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۵ مدل‌های مسابقه‌ای فرمول E خواهد بود؛ اما سال ۲۰۲۵ بسیار نزدیک است و در اواخر سال جاری میلادی تولید XF، ای پیس، اف پیس و آی پیس به پایان خواهد رسید. خط تولید اف پیس در بریتانیا دگرگون می‌شود تا فضا برای تولید یکی از سه خودروی جدید با پلتفرمی برقی مهیا شود. این خودرو یک جی تی برقی چهار در خواهد بود و در این کلاس شاهد رقبایی همچون پورشه تایکان و محصولاتی از لوتوس و پولستار هستیم.

جگوار کاملاً آماده صحبت درباره جزئیات پلتفرم جدید خود نیست هرچند گلاور می‌گوید این معماری در واقعیت شعاع حرکتی حدود ۶۴۵ کیلومتری خواهد داشت و مجموعه باتری آن از قابلیت شارژ سریع پشتیبانی خواهد کرد به گونه‌ای که در عرض ۱۵ دقیقه شارژ باتری به ۸۰ درصد خواهد رسید. اگرچه تاریخ جگوار همواره با مشکلات مالی گره خورده اما این برند خلاقیت‌ها و نوآوری‌های زیادی نیز داشته است و منتظریم برخی از آن‌ها در محصولات برقی جدید این برند نیز ببینیم. ما با مدیر جگوار در روزی ملاقات کردیم که خودروهای مسابقه‌ای فرمول E توانستند در خیابان‌های موناکو بدرخشند و دو مقاوم اول و دومی را به دست آورند. خودروهای فرمول E برخلاف خودروهای فرمول ۱ می‌توانند در موناکو از یکدیگر سبقت بگیرند. اگرچه از نظر جذابیت نمی‌توان انتظار فرمول ۱ را داشت اما فاصله زیادی هم وجود ندارد. جگوار از مدت‌ها پیش در این رویداد خودرویی حضور دارد و فرصت‌های زیادی را برای کسب تجربه به دست آورده است. در واقع پس از حضور در فرمول E بود که شعاع حرکتی آی پیس به‌طور قابل‌توجهی افزایش یافت.

ما همچنین بی‌صبرانه منتظر رونمایی جی تی برقی این خودروساز هستیم هرچند احتمال تشابه آن با کانسپت گرن توریسمویی که در تصویر مشاهده می‌کنید پایین است. مدیر جگوار خاطرنشان می‌سازد:

طراحی ظاهری این خودرو باعث تمایزش خواهد شد. جی تی جدید جگوار باید از نظر فنی توانا باشد و این‌طور نیز خواهد بود اما آنچه واقعاً تفاوت ایجاد می‌کند طراحی آن است

به منظور ایجاد رقابتی داخلی، گری مک گاورن مدیر ارشد جگوار طراحان خود را به سه تیم تقسیم کرد و به آن‌ها سه ماه فرصت داد تا خلاقیت خود را نشان دهند. گلاور می‌گوید:

همه آن چیزی که مک گاورن گفت این بود که شما باید این سه نوع خودرو را طراحی کنید. اگر می‌خواهید بالاتر از دیگران قرار گیرید بسیار خوب است. این خودروها باید در آینده جواب دهند و باعث شوند جگوار به دورانی بازگردد که با سدان ها و محصولات اسپرت زیبا و برجسته خود شناخته می‌شد؛ و در عرض سه ماه ما ۱۷ مدل فول سایز از تیم‌های طراحی خود داشتیم

البته خود گلاور اذعان می‌کند رنسانس جگوار نیازمند چیزی بیشتر از خودروهای خوب است:

شما می‌توانید محصولی موفق بسازید اما تا زمانی که برند خود را تغییر ندهید اتفاقی نخواهد افتاد و احتمالاً رو به جلو حرکت نخواهید کرد. ما باید تجربه مالکیت مشتریان خود را ارتقا دهیم زیرا فروش خودروهایی با قیمت ۶۰ تا ۶۵ هزار دلار مشکلی نخواهد داشت اما ما می‌خواهیم محصولاتی با دو برابر این ارقام تولید کنیم و همین موضوع چگونگی حضورمان در بازار را تغییر می‌دهد

این مدیر ارشد در نهایت خاطرنشان می‌سازد:

اگر به دوران موفقیت جگوار نگاه کنید خواهید فهمید این موضوع زمانی رخ داده که بریتانیایی‌ها خودروهای زیبایی را که ضرورتاً همه نیاز نداشتند تولید کرده‌اند. به همین خاطر ما در حال بازگشت به دورانی هستیم که از نظر مدیران شرکت زمان مناسبی بوده است. اینجاست که ما موفق بوده‌ایم: حجم تولید پایین‌تر، محصولات جذاب‌تر و قیمت بالاتر

میانگین امتیازات ۵ از ۵

از مجموع ۸ رای

مجله خبری gsxr

نمایش بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا