هاست پرسرعت
خودرو

آزمایش شتاب تمام نسل‌های دوج وایپر، از ۱۹۹۲ تا ۲۰۱۷

آزمایش شتاب تمام نسل‌های دوج وایپر، از ۱۹۹۲ تا ۲۰۱۷

مت واتسون تمام نسل‌های دوج وایپر را گرد هم جمع کرده تا با رانندگی با همهٔ آن‌ها، شتاب، عملکرد و احساس کلی هر پنج نسل این سوپرکار آمریکایی را بررسی کند.

دوج وایپر ترکیبی از ظاهر مهیج با پیشرانهٔ V10 بود که برای پنج نسل چرخ‌های عقب را به حرکت درمی‌آورد. حال کارواو این فرصت را پیدا کرده است که تمام نسل‌های این سوپراسپرت آمریکایی را گرد هم جمع کرده و اقدام به آزمایش آن‌ها ازجمله شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر بر ساعت کند. طبیعتاً ویدئو با نسل اول وایپر شروع می‌شود که در سال ۱۹۹۱ معرفی و یک سال بعد به بازار عرضه شد. زیر کاپوت کشیدهٔ این ماشین یک نیروگاه ۸ لیتری V10 با ۴۰۰ اسب بخار قدرت قرار داشت و صرفاً به‌صورت روباز عرضه می‌شد.

آزمایش شتاب تمام نسل‌های دوج وایپر، از ۱۹۹۲ تا ۲۰۱۷

نسل دوم اولین وایپری بود که با سقف ثابت فلزی عرضه شد و خریداران می‌توانست آن را به‌صورت کوپه یا روباز خریداری کنند. مثل نسل قبلی، در اینجا هم شاهد گیربکس دستی و موتور V10 بودیم که البته حالا ۴۵۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کرد. نسل سوم هم از پیشرانهٔ V10 استفاده می‌کرد اما حالا ۸.۳ لیتری شده و ۵۰۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کرد. مثل نسل دوم، این نسل هم به‌صورت کوپه و روباز ارائه می‌شد و از سال ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۶ به تولید رسید.

در نسل چهارم حجم موتور به ۸.۴ لیتر افزایش پیدا کرد و قدرت به ۶۰۰ اسب بخار رسید. پس از خاتمهٔ تولید این نسل در سال ۲۰۱۰، در ساخت وایپر وقفه افتاد و این خودرو در سال ۲۰۱۳ با آخرین نسل خود بازگشت. زیر کاپوت هنوز هم همان موتور ۸.۴ لیتری V10 غرش می‌کرد اما قدرت آن حالا به ۶۴۰ اسب بخار افزایش یافته بود. در طول دورهٔ تولید وایپر، دوج چند بار نسخه‌های ACR را ارائه کرد که با بهبود آیرودینامیک و ارتقاء تعلیق و ترمز، روی پیست تمرکز داشتند. آخرین وایپر ACR تا پیش از رکورد زنی مرسدس AMG GT بلک سریز، سریع‌ترین خودروی موتور جلوی پیست نوربرگ‌رینگ محسوب می‌شد.

در حال حاضر هیچ نشانه‌ای از ساخت نسل ششم وایپر وجود ندارد و هیچ خبر یا تصویر جاسوسی در این رابطه منتشر نشده است. ازآنجایی‌که دوج به سمت تولید خودروهای الکتریکی حرکت می‌کند، بعید است که دیگر بتوانیم وایپر جدیدی با موتور بنزینی ببینیم.

میانگین امتیازات ۵ از ۵

از مجموع ۴۶ رای

مجله خبری gsxr

نمایش بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا