هاست پرسرعت
خودرو

سایپا آریا به پیشرانه ۲ لیتری GDI میتسوبیشی مجهز می‌شود

سایپا آریا به پیشرانه ۲ لیتری GDI میتسوبیشی مجهز می‌شود

مدیرعامل سایپا در جدیدترین اظهارات خود خبر از عرضه کراس‌اوور آریا با پیشرانه ۲ لیتری GDI (تزریق مستقیم سوخت) میتسوبیشی داده است.

درحالی‌که تا پیش‌ازاین انتظار می‌رفت پیشرانه‌های ۱.۵ لیتری توربو M15 TC متعلق به سدان شاهین و ۱.۶ لیتری ME16 (نسخه سایپا از موتور TU5 پلاس) در سینه کراس‌اوور آریا قرار گیرد، مدیرعامل سایپا در اظهارات عجیبی خبر از ارائهٔ این خودرو با پیشرانهٔ ۲ لیتری میتسوبیشی داده است. وی چندی پیش بدون اشاره به جزئیات خاصی گفت آریا با پیشرانه GDI یا تزریق مستقیم سوخت به بازار عرضه خواهد شد و اخیراً نیز به موتور ۲ لیتری میتسوبیشی اشاره کرده و گفته است:

تا اوایل فصل تابستان سال آینده شش مدل خودروی گروه خودروسازی سایپا آماده عرضه خواهد شد. همچنین خودرو آریا هم با تغییر قوای محرکه با موتور ۲ لیتری میتسوبیشی و تبدیل داشبورد سخت به نرم با بالاترین کیفیت و با گارانتی ۵ ساله عرضه خواهد شد.

سایپا آریا به پیشرانه ۲ لیتری GDI میتسوبیشی مجهز می‌شود

این برای اولین بار است که در مورد چنین پیشرانه‌ای از مدیرعامل سایپا می‌شنویم که کمی عجیب به نظر می‌رسد زیرا تا پیش‌ازاین استفاده از موتور ME16 در آریا تقریباً قطعی به نظر می‌رسید. درهرحال، قطعاً پیشرانه‌ای که مدیرعامل سایپا به آن اشاره کرده مستقیماً ساخت خود میتسوبیشی نیست و از نمونه‌های تحت لیسانس چینی خواهد بود. فعلاً هیچ‌گونه اطلاعاتی در مورد این موتور اعلام نشده و از قدرت و گشتاور آن خبر نداریم. همچنین هنوز معلوم نیست که این موتور به‌عنوان تنها گزینه برای آریا در نظر گرفته شده یا در نسخه‌های فول و گران‌تر آن در کنار موتورهای دیگر ارائه خواهد شد.

سایپا آریا به پیشرانه ۲ لیتری GDI میتسوبیشی مجهز می‌شود

مدیرعامل سایپا در مورد برنامه‌های این شرکت برای پیشرانه‌های دیگر محصولات خود نیز گفته است:

کارهای تحقیقاتی موتور M15 پلاس در شرکت مگا موتور برای خودروهای فعلی پایان یافته و در مرحله تولید انبوه قرار دارد و در خردادماه سال آینده به بازار عرضه خواهد شد. موتور M15 پلاس در مقایسه با موتور فعلی یک لیتر بنزین کمتر مصرف خواهد کرد.

M15 پلاس نسخه ارتقاءیافته پیشرانه خانواده تیبا، ساینا و کوییک است که در مدل‌های سهند و اطلس استفاده خواهد شد. خروجی این موتور با کمک سیستم زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌ها، هدرز و ارتقای نرم‌افزاری به ۹۲ اسب بخار و ۱۳۷ نیوتن متر گشتاور افزایش یافته است. تیموری همچنین به موتور M24 هم اشاره کرده که نسخهٔ ارتقاءیافتهٔ پیشرانهٔ ۲.۴ لیتری وانت نیسان است. به گفتهٔ وی، این پیشرانه ۲ لیتر از موتور قبلی مصرف کمتری دارد و سال آینده برای خودروهای گروه سایپا تولید خواهد شد.

مجله خبری gsxr

نمایش بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا