هاست پرسرعت
خودرو

طرح خلاقانه یک استارتاپ آمریکایی برای کاهش مصرف سوخت کامیون‌های کِشنده

طرح خلاقانه یک استارتاپ آمریکایی برای کاهش مصرف سوخت کامیون‌های کِشنده

در این طرح، یک ماژول قابل تعویض با باطری ۵۲۵ کیلووات ساعتی و یک موتور الکتریکی، به پشت کِشندهٔ دیزلی متصل شده و شعاع حرکتی کامیون را بیشتر می‌کند.

چطور می‌توان از مزیت‌های یک کامیون کِشندهٔ الکتریکی برخوردار شد بدون آنکه کل ناوگان به‌طور دائم از دیزل به الکتریکی تبدیل شود؟ این سؤالی است که یک استارتاپ آمریکایی بنام رووی (Revoy) با طرح خلاقانه‌ای به آن پاسخ داده است. این شرکت ماژول قابل تعویضی با باطری و موتور الکتریکی طراحی کرده است که برای افزایش شعاع حرکتی و کاهش مصرف سوخت، بین کِشنده و تریلر قرار می‌گیرد. این درواقع شبیه اضافه کردن یک کِشندهٔ دوم به تریلر است.

طرح خلاقانه یک استارتاپ آمریکایی برای کاهش مصرف سوخت کامیون‌های کِشنده

در این طرح، در جلو همان کشندهٔ دیزلی معمولی قرار دارد اما پشت آن، ماژول رووی قرار می‌گیرد که به چرخ پنجم کامیون متصل می‌شود. پشت این ماژول هم یک چرخ پنجم دیگر قرار دارد که تریلر به آن متصل می‌شود. وسیله‌ای که رووی طراحی کرده، به یک پکیج باطری ۵۲۵ کیلووات ساعتی و یک موتور الکتریکی بزرگ مجهز است که به تک محور ماژول نیرو می‌دهد. به گفتهٔ این شرکت، وسیلهٔ الحاقی موردبحث تا ۴۰۰ کیلومتر به برد کامیون دیزلی اضافه می‌کند. البته شارژ دوبارهٔ باطری‌های ۵۲۵ کیلووات ساعتی مطمئناً زمان بسیار زیادی می‌برد و به همین دلیل، رووی برای این مشکل هم راه‌حلی را مطرح کرده است.

طرح خلاقانه یک استارتاپ آمریکایی برای کاهش مصرف سوخت کامیون‌های کِشنده

بدین منظور، جایگاه‌هایی در جاده‌ها احداث خواهد شد که کامیون‌ها وارد آن می‌شوند و به‌طور خودکار، تریلر جدا شده و یک ماژول شارژ شدهٔ آماده جایگزین نمونهٔ قبلی می‌شود. البته این کارها هزینهٔ بسیار بالایی خواهد داشت اما به گفتهٔ رووی، ماژول این شرکت می‌تواند هزینهٔ سوخت ناوگان‌ها را بین ۵ تا ۱۰ درصد کاهش دهد. علاوه بر این، تولید آلایندگی دیزل هم کمتر خواهد شد. بهبود توان ترمز گیری کامیون به لطف سیستم احیای انرژی ترمزها در ماژول و همین‌طور بهبود شتاب کامیون هم از دیگر مزیت‌های طرح رووی است. همچنین در صورت تمام شدن شارژ ماژول، کِشندهٔ دیزلی همچنان می‌تواند به حرکت خود ادامه دهد. البته در این صورت وزن اضافی ماژول بر دوش کشنده قرار می‌گیرد اما حداقل به خاطر تمام شدن شارژ در مسیر متوقف نخواهد شد.

البته همین وزن اضافی یکی از مشکلات طرح رووی است. طبق قوانین فدرال ایالات‌متحده، حداکثر وزن ناخالص کامیون‌های کشنده با تریلر ۳۶ تن است و بنابراین، ماژول موردبحث هرچقدر هم که وزن داشته باشد، ظرفیت حمل بار تریلر را کاهش می‌دهد؛ بنابراین، ماژول رووی ممکن است بیشتر برای بارهایی مناسب باشد که وزن کمتری از حداکثر وزن ۳۶ تن دارند. درهرحال، این شرکت هم‌اکنون یک جایگاه تعویض ماژول را در دالاس راه‌اندازی کرده و قصد دارد این جایگاه‌ها را در مسیرهای تجاری پرتردد دیگری در تگزاس، آرکانزاس، کالیفرنیا و اورگان هم احداث کند. این ایدهٔ جالبی است که بسیاری از مشکلات الکتریکی کردن کامیون‌ها را برطرف می‌کند اما باید ببینیم موفق خواهد شد یا نهایتاً مغلوب کامیون‌های تمام الکتریکی مثل تسلا سمی می‌شود.

میانگین امتیازات ۵ از ۵

از مجموع ۷ رای

مجله خبری gsxr

نمایش بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا