هاست پرسرعت
خودرو

بررسی پیشرانه S58 بی ام و؛ 6 سیلندر پرقدرت و خاص!

بررسی پیشرانه S58 بی ام و؛ 6 سیلندر پرقدرت و خاص!

یکی از بهترین پیشرانه‌های چند سال اخیر بی‌ام‌و را می‌توان S58 دانست. در این مطلب می‌خواهیم به بررسی این نیروگاه پرقدرت بپردازیم.
بررسی پیشرانه S58 بی ام و؛ 6 سیلندر پرقدرت و خاص!

محصولات بی‌ام‌و به خاطر استانداردهای سطح بالا و ویژگی‌های مدرن جزو خودروهای خاص طبقه‌بندی می‌شوند. البته شاید پیشرانه‌های باواریا بیشتر از خودروهای تولیدی این برند شهرت و اعتبار کسب کرده باشند. برای مثال می‌توان به پیشرانه S58 اشاره کرد که از زیرساخت بادوام و ثابت شده B58 استفاده کرده تا بیش از پیش بر جذابیت مدل‌های M و X بیفزاید. در حال حاضر پیشرانه‌های زیادی با پرفورمنس و مصرف سوخت متنوع وجود دارند اما چرا پیشرانه گران ترین لامبورگینی جهان، وننو رودستربی‌ام‌و این‌قدر جذابیت دارد؟ بنا به گفته ژرمن‌ها، میزان فروش شرکت در سال ۲۰۲۳ با ۹ درصد افزایش روبرو شده و بی‌ام‌و در آمریکا فروش ۳۶۲,۲۴۴ دستگاهی داشته است. آیا این نیروگاه پرقدرت می‌تواند بخشی از این رشد فروش باشد؟

در دنیای مدرن کنونی یک پیشرانه سطح بالا باید برخی فاکتورهای مهم همچون قدرت و راندمان احساس‌برانگیز را به همراه داشته باشد. پیشرانه S58 از نظر خروجی و پرفورمنس حتی جلوتر رفته و برخی نوآوری‌های قابل‌توجه را نیز به نمایش می‌گذارد. این پیشرانه با قدرت‌های مختلفی تولید شده و در محصولات استاندارد و کامپتیشن بی‌ام‌و بکار می‌رود. S58 همچنین از تکنولوژی پرینت سه‌بعدی، تکنولوژی‌های سطح بالای محفظه احتراق و همچنین سیستم کنترل دمای بهینه سود می‌برد. این نیروگاه مشهور تنها گوشه‌ای از سطح مهندسی ژرمن‌ها را به نمایش می‌گذارد و قبلاً نیز شاهد تولید پیشرانه‌های جذاب دیگری در باواریا بوده‌ایم.

خودروسازان معمولاً به منظور جلب نظر افراد بیشتر و همچنین در نظر گرفتن پرفورمنس متنوع چندین نسخه از پیشرانه‌های خود را تولید می‌کنند و S58 نیز در دو نسخه استاندارد و کامپتیشن تولید می‌شود. در نسخه استاندارد شاهد قدرت ۴۷۳ اسب بخار و گشتاور ۵۹۹ نیوتون متر هستیم. این پیشرانه ۶ سیلندر خطی توربو را می‌توان قوی‌ترین نیروگاه تاریخ بی‌ام‌و در چنین کلاسی دانست. اما افرادی که به دنبال قدرت بیشتر هستند می‌توانند نسخه کامپتیشن را انتخاب کنند که قدرت و گشتاور آن به ۵۰۳ اسب بخار و ۶۴۹ نیوتون متر می‌رسد. بی‌ام‌و M3 مدل ۲۰۲۴ با همین پیشرانه در عرض ۳.۹ ثانیه از سکون به سرعت ۹۶ کیلومتر در ساعت خواهد رسید. نسخه چهار چرخ محرک xDrive از همین خودرو حتی عملکرد احساس‌برانگیزتری دارد و می‌تواند برخی سوپر اسپرت‌ها را نیز به چالش بکشد.

یکی از بهترین جنبه‌های صنعت خودرو را می‌توان تمرکز مداوم روی بهبود بخش‌های مختلف دانست و بی‌ام‌و نیز تکنولوژی‌های جالبی را در پیشرانه S58 بکار برده است. این خودروساز آلمانی برای دقت بالا و کاهش وزن از تکنولوژی پرینت سه‌بعدی برای تولید سر سیلندر S58 استفاده می‌کند. با این روش پیشرانه سبک‌تر خواهد بود و شکل سر سیلندر ایده آل تری خواهد داشت که نتیجه آن بهبود پرفورمنس است.

در پیشرانه موردبحث همچنین محل نصب انژکتورهای سوخت اندکی تغییر کرده و فشار اسپری آن‌ها افزایش یافته است. بی‌ام‌و این انژکتورها را به مرکز محفظه احتراق نزدیک ساخته تا میزان مخلوط سوخت و هوا و راندمان کلی آن بهبود یابد. انژکتورها همچنین در حداکثر فشار ۳۵۰ بار کار می‌کنند. دیگر نکته مهم درباره این نیروگاه پرقدرت به خنک کاری آن مربوط می‌شود که امری حیاتی خواهد بود. ژرمن‌ها سه رادیاتور و یک کولر ثانویه را بکار گرفته‌اند و گیربکس نیز دارای سیستم خنم کاری روغن مخصوص خود است. به منظور ارائه بهترین عملکرد، پیشرانه باید در سطح دمایی مطلوبی کار کند و S58 از تکنولوژی تنظیم دمای کاملاً پیشرفته‌ای سود می‌برد. در آینده مطالب بیشتری از این دست درباره دیگر پیشرانه‌های مشهور دنیای خودرو تقدیم شما عزیزان خواهیم کرد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵

از مجموع ۱۸ رای

مجله خبری gsxr

نمایش بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا