هاست پرسرعت
بازی

۲۹ فیلمی که قبل از ۴۰ سالگی باید تماشا کنید

۲۹ فیلمی که قبل از ۴۰ سالگی باید تماشا کنید

تاریخ صنعت سینما مملو از آثار باارزشی می‌باشد که بینندگان باید در برهه‌های خاصی از زندگی خود به تماشای آن‌ها بنشینند.

تاریخ سینما که بیش از یک‌صد سال قدمت دارد، مملو از آثار مختلفی در انواع و اقسام ژانرها بوده تا بتواند طیف گسترده‌ای از مخاطبین با خواسته‌های گوناگون را سیراب کرده و تجربه‌هایی به یاد ماندنی برای آن‌ها رقم بزند. مسئله‌ای که باعث شده تا سینما میزبان بینندگانی از تمام سنین بوده و هیچ محدودیتی نداشته باشد.

با این حال در بین آثار تمام نشدنی این صنعت عظیم و پرطرفدار، شاهد عناوینی هستیم که حاوی مفاهیمی عمیق و خاص بوده و به همین دلیل نیز برای طیف خاصی از سینماگران از اهمیت برخوردار است. آثاری که هر یک در ژانر خود بسیار پرطرفدار و نمادین بوده و از صحنه‌هایی به یادماندنی برخوردار می‌باشد.

به همین دلیل نیز در این مقاله قصد داریم تا به معرفی عناوینی در سینما بپردازیم که باید پیش از 40 سالگی تماشا کرده و نه تنها از صحنه‌های جذاب آن لذت ببرید، بلکه مفاهیم عمیق و بعضاً آموزنده آن را فرا گرفته و حتی سرلوحه زندگی و آینده خود قرار دهید.

پس برای مشاهده ۲۹ فیلمی که قبل از ۴۰ سالگی باید تماشا کنید با ما همراه باشید.

Fight Club

۲۹ فیلمی که قبل از ۴۰ سالگی باید تماشا کنید

دیوید فینچر (David Fincher) در سال 1999 به واسطه هنرنمایی تماشایی برد پیت (Brad Pitt) و ادوارد نورتون (Edward Norton) دست به خلق اثری زد که هنوز هم پس از گذشت بیش از یک دهه از ارزش بالایی در نزد سینماگران برخوردار است.

این فیلم که اقتباسی از رمانی به همین نام و توسط چاک پالانیک (Chuck Palahniuk) می‌باشد، روایت‌‌گر جوانی است که دچار بیماری بی‌خوابی شده و زندگی‌اش به ورطه تکرار رسیده و به همین دلیل وارد مسابقات شبانه مشت‌زنی شده و وقایع غیرقابل انتظاری را تجربه می‌کند. فیلم Fight Club را می‌توان به عوان یکی از جنجالی‌ترین آثار درام و روان‌شناختی خطاب کرد که در آخرین سکانس خود می‌تواند بینندگانش را بسیار شوکه کرده و تجربه‌ای مثال‌زدنی را برای آن‌ها به ارمغان آورده است.

The Godfather

۲۹ فیلمی که قبل از ۴۰ سالگی باید تماشا کنید

آثار جنایی و مافیا محور را می‌توان به دو دسته تقسیم کرد که به پیش و پس از فیلم پدرخوانده ساخته شده توسط فرانسیس فورد کوپولا (Francis Ford Coppola) دسته‌بندی می‌شوند. اثری انقلابی و باشکوه که تاثیر شگرفی بر آینده سینما گذاشته و پس از گذشت دهه‌ها هنوز هم ذره‌ای از ارزش و جذابیت آن کاسته نشده است.

این فیلم که سبب بیش از پیش دیده شدن ستارگانی همچون مارلون براندو (Marlon Brando) و آل پاچینو (Al Pacino) شده است، نه تنها زمینه‌ساز یکی از به یادماندنی‌ترین سه‌گانه‌های کل تاریخ سینما می‌باشد، بلکه از داستانی بسیار درگیر کننده نیز بهره می‌برد. در این فیلم مخاطب می‌تواند به اهمیت خانواده و تعهد پی برده و طعم تلخ خیانت را بچشد. مفاهیمی که این اثر به یادماندنی برای مخاطب به ارمغان می‌آورد به حدی تاثیرگذار و باارزش است که می‌توان بارها آن را تماشا کرد و هر بار پی به ویژگی منحصر به فرد جدیدی برد.

Forrest Gump

۲۹ فیلمی که قبل از ۴۰ سالگی باید تماشا کنید

فیلم Forrest Gump ساخته شده به دست رابرت زمکیس (Robert Zemeckis) در عین این که بسیار عجیب و غریب است، اما به طرز غیرقابل وصفی دوست داشتنی و تاثیرگذار بوده و مخاطب خود را هیچگاه خسته و ناامید می‌کند.

این اثر تحسین شده که از هنرنمایی تماشایی تام هنکس (Tom Hanks) بهره می‌برد، روایت‌گر مرد ساده‌ای است که عاشق یک دختر غریبه شده و علی‌رغم هوش پایینی که برخودار می‌باشد، اما اخلاقیات و ویژگی‌های بسیار دلنشینی داشته و تجربیاتی تلخ و سختی را پشت سر گذاشته است. وقایعی که فارست گامپ در زندگی با آن‌ها مواجه بوده است، به حدی تلخ و ناراحت کننده می‌باشد که می‌تواند مخاطب را به فکر فرو برده و احساسات وی را به چالش بکشد. قطعاً هر فردی در زندگی خود با مشکلات بیساری دست و پنجه نرم کرده و این فیلم می‌تواند نشان دهد که چگونه در بدترین شرایط ممکن نیز می‌توان راه رهایی را پیدا کرد و به کمال رسید.

Pulp Fiction

۲۹ فیلمی که قبل از ۴۰ سالگی باید تماشا کنید

کوئنتین تارانتینو (Quentin Tarantino) را می‌توان به عنوان یکی از کارگردانان منحصر به فرد تاریخ سینما خطاب کرد که دست به خلق آثاری عجیب و در عین حال تماشایی زده است که در این مقاله نیز شاهد اشاره به بیش از یک فیلم او خواهیم بود.

فیلم Pulp Fiction با هنرنمایی بازیگرانی همچون جان تراولتا (John Travolta)، ساموئل ال. جکسون (Samuel L. Jackson) و اوما تورمن (Uma Thurman) را می‌توان به عنوان یکی از بهترین ساخته‌های تارانتینو نام برد که حول محور شخصیت‌های متفاوتی می‌باشد که به مرور سر راه یکدیگر قرار گرفته و وقایعی هیجان‌انگیز را رقم می‌زنند. نکته حایز اهمیت درباره این فیلم بهره‌گیری از داستانی شاخه شاخه است که در عین سادگی، بسیار عمیق بوده و از شخصیت‌هایی کنایه‌آمیز بهره می‌برد. تارانتینو همچنین با استفاده از Pulp Fiction اشارات گسترده‌ای به مسائل مربوط به سینما و حواشی مرتبط با آن زده که می‌تواند مخاطب را به فکر فرو برده و ذهن وی را به چالش بکشد.

Psycho

۲۹ فیلمی که قبل از ۴۰ سالگی باید تماشا کنید

آلفرد هیچکاک (Alfred Hitchcock) در طول زندگی خود دست به ساخت آثار روان‌شناختی متنوعی زده که هر یک از آن‌ها حاوی مفاهیمی خاص و منحصر به فرد می‌باشد. با این حال یکی از فیلم‌های گوتیک‌محور او Psycho نام دارد که زا روایتی شگفت‌انگیز بهره می‌برد.

این اثر که از بازیگرانی همچون آنتونی پرکینز (Anthony Perkins) و جنت لی (Janet Leigh) بهره می‌برد، روایت‌گر زن جوانی است که پول‌های کارفرمای خود را دزدیده و به یک هتل پناه می‌برد. با این حال آشنایی او با فردی در داخل این هتل وقایعی را رقم می‌زند که تمامی نقشه‌های دختر جوان را به هم ریخته و درگیر ماجراهایی شوکه‌کننده می‌شود. آلفرد هیچکاک در این فیلم وقایعی را به تصویر می‌کشد که مخاطب هیچگاه فراموش نکرده و به عنوان مثال سکانس قتل در حمام به حدی دارای بار روانی شدید است که یک سکانس سه دقیقه‌ای در دانشکده‌های شناخته شده سینمایی جهان مورد تدریس قرار گرفته است.

The Shawshank Redemption

۲۹ فیلمی که قبل از ۴۰ سالگی باید تماشا کنید

فرانک دارابونت (Frank Darabont) فیلم‌سازی صاحب سبک در سینما می‌باشد که یکی از آثارش به نام The Shawshank Redemption تاثیری شگرف در این صنعت عظیم گذاشته و طرفداران بی‌شماری را برای خود رقم زده است.

این فیلم که از هنرنمایی تماشایی تیم رابینز (Tim Robbins) و مورگان فریمن (Morgan Freeman) بهره می‌برد، روایت‌گر بانکدار جوانی است که به جرم قتل همسر و فرزندش به حبس ابد محکوم شده و وارد یک زندان ایالتی تحت عنوان شائوشنک می‌شود که مجبور می‌شود تا سال‌های زیادی را کنار باقی هم‌زندانی‌های دیگر بگذارند. او که عقیده دارد بی‌گناه بوده و به دنبال آزادی می‌باشد، روی جدیدی از زندگی و امید را به باقی هم زندانی‌ها نشان داده و آن‌ها را با واقعیات جدیدی از زندگی مواجه می‌کند. تعریفی که The Shawshank Redemption از زندگی ارائه می‌دهد به حدی تاثیرگذار و تماشایی است که قطعاً قلب هر بیننده‌ای را به تسیر خود درآورده و نگرش وی درباره اتفاقات اطرافش را دستخوش تغییر می‌نماید.

One Flew Over The Cuckoo’s Nest

۲۹ فیلمی که قبل از ۴۰ سالگی باید تماشا کنید

فیلم درام و روان‌شناختی One Flew Over the Cuckoo’s Nest که توسط میلوش فورمن (Miloš Forman) کارگردانی شده است، از رمانی به همین نام اقتباس شده و یکی از آثار به یاد ماندنی تاریخ سینما را به ارمغان آورده است.

این فیلم که از هنرنمایی تماشایی و استادانه جک نیکلسون (Jack Nicholson) بهره می‌برد، روایت‌گر فردی محکوم شده در زندان سال 1963 می‌باشد که از بیماری روانی رنج برده و در یک تیمارستان ایالتی دوران حبس خود را می‌گذارند. با این حال مقررات سخت‌گیرانه این تیمارستان واکنش این زندانی را در پی داشته و وقایعی تاثیرگذار را رقم می‌زند. جک نیکلسون به سبب این که زاده شده تا شخصیت‌های روانی و عجیب و غریب را به تصویر بکشد، به حدی زیبا نقش یک زندانی عصبی و روانی را به تصویر می‌کشد که می‌تواند بیننده را تحت تاثیر قرار داده تا خواسته‌ها و دغده‌های او را با گوشت و پوست خود درک نماید.

Eternal Sunshine of the Spotless Mind

۲۹ فیلمی که قبل از ۴۰ سالگی باید تماشا کنید

آثار بسیاری در ژانر عاشقانه ساخته شده که می‌تواند احساسات شما را تحت تاثیر قرار بدهد. با این حال ساخته میشل گوندری (Michel Gondry) تحت عنوان Eternal Sunshine of the Spotless Mind نه تنها احساسات شما را وارد یک کشمکش عمیق می‌کند، بلکه نگاه شما به زندگی و آینده را نیز به چالش خواهد کشید.

این اثر که از نقش آفرینی به یادماندنی بازیگرانی همچون جیم کری (Jim Carrey) و کیت وینسلت (Kate Winslet) بهره می‌برد، روایت‌گر بیمارستانی است که وظیفه دارد تا خاطرات بیماران خود را از ذهنشان پاک نماید. به همین دلیل نیز یک زوج تصمیم می‌گیرند تا با مراجعه به این مکان دست به پاک کردن تمامی خاطرات مشترکی که با هم داشته‌اند بزنند. این مسئله منجر به نمایس وقایعی می‌شود که تعریف شما از زندگی، عشق، تعهد و خاطره را به چالش کشیده و مفاهیمی را در مقابل شما قرار می‌دهد که می‌تواند نگاه شما به زندگی را دستخوش تغییر نماید. به یاد داشته باشید که تماشای Eternal Sunshine of the Spotless Mind می‌تواند احساساتی را در شما متبلور نماید که هیچگاه اثرات آن را از یاد نخواهید برد.

Her

۲۹ فیلمی که قبل از ۴۰ سالگی باید تماشا کنید

موضوعاتی همچون تنهایی و عشق بارها به طریق مختلف در سینما مورد کنکاش قرار گرفته و به همین دلیل نیز آثار تحسین شده‌ای حول محور این موضوعات ساخته شده است. با این حال اسپایک جونز (Spike Jonze) به سبب ساخت Her تمامی تعریفات از موضوعات نام برده شده را دوباره بازنویسی می‌کند.

تبلیغات

این فیلم که هنر بازیگری واکین فینیکس (Joaquin Phoenix) را بیش از پیش ثابت می‌کند، روایت‌گر مرد تنهایی می‌باشد که در شرف جدایی از همسرش بوده و با تنهایی بسیار دردناکی دست و پنجه نرم می‌کند. با این حال پیشرفت تکنولوژی راه جدیدی برای فرار از تنهایی را پیش روی وی می‌گذارد که وقایعی چالش‌برانگیز را رقم می‌زند. اسپایک جونز با Her به زیبایی هر چه تمام نشان می‌دهد که چگونه تنهایی می‌تواند زندگی یک فرد را به مرز فروپاشی ببرد و امید برای پیدا کردن یک همدم تا چه اندازه می‌تواند تمامی مقوله‌های زندگی را زیر و رو نماید. این مسئله در کنار بهره‌گیری از تکنولوژی که امروزه بسیار گسترش یافته است، می‌تواند رقم زننده وقایعی باشد که به سادگی زندگی افراد را به بازی گرفته و دغدغه‌های آن را به چالش بکشد.

American Beauty

۲۹ فیلمی که قبل از ۴۰ سالگی باید تماشا کنید

سم مندس (Sam Mendes) که با ساخت 2 فیلم از مجموعه جیمز باند به شهرت بسیاری دست یافته است، فیلم‌سازی می‌باشد که برای سال‌های سال آثاری به یاد ماندنی خلق کرده و اعتبارش تنها مختص به ماجراجویی‌های جیمز باند نبوده است.

یکی از آثار ماندگار و بسیار متفاوتی که توسط وی خلق شده است، American Beauty نام دارد که کوین اسپیسی (Kevin Spacey) در دوران اوج دوران بازیگری‌اش، هنرنمایی چشم‌گیری از خود بر جای گذاشته است. فیلمی که روایت‌گر زوجی است که زندگی مشترک آن‌ها در معرض فروپاشی قرار داشته و تنها فرزندانشان می‌باشد که این زندگی را سر و پا نگه داشته است. با این حال تلاش این زوج برای بهبود شرایط زندگی به مسائلی کشیده می‌شود که تمامی گذشته آن‌ها را به چالش کشیده و حتی انسانیت آن‌ها را نیز زیر سوال می‌برد. سم مندس به زیبایی موفق می‌شود تا مشکلات زناشویی جوامع امروز را به تصویر کشیده و نشان دهد که قدم گذاشتن در راهی اشتباه می‌تواند چقدر هزینه‌بر و خطرناک باشد که زندگی و گذشته باقی انسان‌ها را نیز به نابودی بکشاند.

Saving Private Ryan

۲۹ فیلمی که قبل از ۴۰ سالگی باید تماشا کنید

آثار بسیاری با الهام از وقایع خانمان‌سوزترین نبرد تاریخ بشریت ساخته شده که جنبه‌های مختلفی از جنگ جهانی دوم را به تصویر کشیده است. با این حال استیون اسپیلبرگ (Steven Spielberg) با Saving Private Ryan انقلابی را در این حیطه رقم می‌زند که تاثیری بزرگ بر آثار پیش رویش گذاشته است.

این فیلم که جنبه جدیدی از هنر بازیگری تام هنکس را به تصویر می‌کشد، روایت‌گر گروهی از سربازان جنگ جهانی دوم می‌باشد که وظیفه پیدا می‌کنند تا به جست و جوی یک سرباز پرداخته و جان او را نجات دهند. با این حال تلاش آن‌ها برای پیدا کردن او و نجات جانش وقایعی را رقم می‌زند که مسائلی همچون دوستی، انسانیت، عشق و وطن پرستی را به چالش کشیده و مخاطب را به فکر فرو می‌برد. استیون اسپلبرگ موفق می‌شود تا به واسطه فیلم Saving Private Ryan تعریف جدیدی از زندگی را ارائه دهد که ذهن شما را به چالش کشیده و این سوال را ایجاد نماید که آیا روزها و عمر خود را به درستی سپری کرده‌اید یا خیر!

Full Metal Jacket

۲۹ فیلمی که قبل از ۴۰ سالگی باید تماشا کنید

استنلی کوبریک (Stanley Kubrick) افسانه‌ای همیشه دست به ساخت آثاری زده که تعریف جدیدی از ژانر خود را ارائه کرده و تاثیر به‌سزایی بر فیلم‌های پیش رو داشته است. این مسئله درباره Full Metal Jacket نیز صدق می‌کند که تاثیرش را بر آثاری همچون Hacksaw Ridge مشاهده نموده‌ایم.

این فیلم که از بازیگرانی همچون وینسنت دن آفریو (Vincent D’Onofrio)، متیو موداین (Matthew Modine) و آدام بالدوین (Adam Baldwin) بهره می‌برد، جنبه جدیدی از جنگ ویتنام را به تصویر کشیده و روایت‌گر گروهی از سربازان آمریکایی می‌باشد که دوره آموزشی عجیبی را پشت سر می‌گذارنند. Full Metal Jacket به زیبایی وقایعات هولناک جنگ ویتنام را به تصویر کشیده و بدون هیچ ملاحظه‌ای مخاطب را با بی‌رحمی‌های جنگ مواجه می‌کند. مسائلی که استنلی کوبریک با این فیلم ارائه می‌دهد به حدی دردناک، بی‌پرده و هولناک است که بدون شک ذهن شما را به خود درگیر کرده و احساسات شما را به چالش می‌کشد.

Platoon

۲۹ فیلمی که قبل از ۴۰ سالگی باید تماشا کنید

الیور استون (Oliver Stone) همیشه دست به خلق آثاری زده که اگرچه نمی‌تواند تمامی طیف سینماگران را مجذوب فرم روایی خود نماید، اما از مفاهیم منحصر به فردی برخودرار است که بینندگانش را ناامید نکرده و ذهن آنان را به چالش می‌کشد. مسئله‌ای که درباره ساخته سال 1986 او تحت عنوان Platoon به زیبایی صدق می‌کند.

این فیلم که از بازیگرانی همچون تام برنگر (Tom Berenger)، ویلم دفو (Willem Dafoe) و چارلی شین (Charlie Sheen) برخوردار است، برگرفته از داستانی واقعی بوده و روایت‌گر گروهی از سربازان جنگ ویتنام می‌باشد که واقعیات هولناکی از جنگ را تجربه کرده و مفهوم انسانیت برای آن‌ها دستخوش تغییر می‌شود. این اثر برگرفته از وقایع و جریاناتی است که الیور استون شخصاً در جنگ ویتنام تجربه کرده و به همین دلیل نیز واقعیاتی بی‌پرده را شاهد هستیم که می‌تواند نگرش شما نسبت به طرفین خوب و بد را تغییر داده و افکارتان را به چالش بکشد. قطعاً تماشای Platoon به حدی دردناک و تاثیرگذار است که کمتر فیلمی درباره موضوع جنگ ویتنام تا این حد و اندازه می‌تواند خلاف جهت سینما مخاطب را شوکه نماید.

Schindler’s List

۲۹ فیلمی که قبل از ۴۰ سالگی باید تماشا کنید

آثار بسیاری حول محور موضوع جنگ جهانی در تاریخ سینما ساخته شده، با این حال هیچکدام نمی‌تواند ارائه دهنده مفاهیمی باشد که استیون اسپیلبرگ با Schindler’s List در سال 1993 رقم زده است.

این فیلم که از بازیگرانی همچون لیام نیسون (Liam Neeson)، بن کینگزلی (Ben Kingsley) و رالف فاینز (Ralph Fiennes) بهره می‌برد، روایت‌گر تاجری است که در دوران اوج جنگ جهانی دوم سعی داشت تا به نجات جان افرادی بپردازد که آلمان نازی سعی در نابودی آن‌ها داشت. مفاهیمی همچون انسانیت، عشق و کمک به نوع آن‌چنان زیبا و تاثیرگذار در این فیلم مورد روایت قرار گرفته که قطعاَ احساسات شما را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

Léon: The Professional

۲۹ فیلمی که قبل از ۴۰ سالگی باید تماشا کنید

یکی از مهیج‌ترین آثار ژانر اکشن تاریخ سینما که توسط لوک بسون ( Luc Besson) ساخته شده است، Léon: The Professional نام دارد که آدرنالین شما را در هنگام تماشا به چالش کشیده و شگفت‌زده‌تان خواهد کرد.

این فیلم که از نقش آفرینی بازیگرانی همچون ژان رنو (Jean Reno) و ناتالی پورتمن (Natalie Portman) بهره می‌برد، روایت‌گر دختر یتیمی می‌باشد که با یک قاتل آشنا شده و تحت سرپرستی وی قرار می‌گیرد. با این حال شغل وی باعث می‌شود تا زندگی آن‌ها تحت تاثیر قرار گرفته و با وقایعی غیرقابل انتظار روبرو شوند. لوک بسون با ساخت و پخش این فیلم در سال 1994 موفقیتی را کسب کرد که تا آن زمان بی‌سابقه بوده و به سبب بهره‌گیری از موضوعی ساده و روایت آن در غالب وقایعی هیجان‌انگیز، اثری را برای مخاطب به ارمغان آورده که تماشای آن برای هر طیفی حایز اهمیت می‌باشد.

Kill Bill

۲۹ فیلمی که قبل از ۴۰ سالگی باید تماشا کنید

باز هم فیلمی دیگر از کوئنتین تارانتینو که به عنوان یکی از بهترین ساخته‌های او شناخته شده و مملو از المان‌هایی می‌باشد که این کارگردان ترسی در استفاده از آن‌ها ندارد. المان‌هایی که باعث شده تا شاهد یکی از بهترین فیلم‌های اکشن و رزمی محور تاریخ سینما باشیم.

این فیلم که اوما تورمن را در نقش اصلی خود دارد، روایت‌گر عروسی می‌باشد که 4 سال را در کما به سر برده و پس از به هوش آمدن خواهان انتقام از افرادی است که در مراسم عروسی‌اش دست به قتل عزیزانش زده‌اند. مسیر او برای گرفتن انتقام رقم‌زننده وقایع و صحنه‌هایی می‌شود که پس از گذشت حدود 2 دهه هنوز هم از جذابیت بسیار زیادی برخوردار بوده و خشونتی بی حد و اندازه را برای مخاطب به ارمغان آورده است. تارانتینو با ساخت 2 فیلم از این مجموعه یکی از بهترین آثار ژانر هنرهای رزمی و اکشن را پدید آورده که تماشای آن برای هر فردی ضروری می‌باشد.

The Lord of the Rings: The Fellowship of the Ring

۲۹ فیلمی که قبل از ۴۰ سالگی باید تماشا کنید

ژانر فانتزی یکی از ژانرهای محبوب سینماگران در طول تاریخ بوده که میزبان ساخت آثار مختلفی می‌باشد. با این حال پیتر جکسون (Peter Jackson) در سال 2001 با اقتباس از داستان‌های جی. آر. آر. تالکین (J. R. R. Tolkien) اثری را خلق کرد که نه تنها زمینه‌ساز یکی از بهترین سه‌گانه‌های تمام تاریخ بوده است، بلکه انقلابی را در جلونه‌های ویژه، داستان سرایی و خلق صحنه‌های فانتزی نیز رقم زده است.

این فیلم که از ستارگانی همچون ایان مک‌کلن (Ian McKellen)، ویگو مورتنسن (Viggo Mortensen) و کیت بلانشت (Cate Blanchett) بهره می‌برد، روایتی مدرن از نبرد نیروهای خیر و شر را در بستری فانتزی ارائه می‌دهد که حاوی مفاهیم عمیق فلسفی و فرهنگی بوده و از سکانس‌هایی گران قیمت و حماسی برخوردار است که می‌تواند چشم بینندگانش را نوازش گند. اگر که از عاشقان ژانر فانتزی و مفاهیم مربوط به خیر و شر هستید، قطعاً باید وقت خود را صرف تماشای The Lord of the Rings: The Fellowship of the Ring و سه‌گانه ارباب حلقه‌ها نمایید و از جادوی پیتر جکسون نهایت لذت را ببرید. جادویی که علی‌رغم گذشت دو دهه از ساخت هنوز تازگی داشته و ذره‌ای از ارزش و جذابیت آن کاسته نشده است.

The Matrix

۲۹ فیلمی که قبل از ۴۰ سالگی باید تماشا کنید

در دوره‌ای که ژانر اکشن در سینما وارد یک کلیشه تمام نشدنی شده بود، واچوفسکی‌ها (The Wachowskis) با ساخت اثری برگرفته از جامعه پادآرمان‌شهر فیلمی را در سال 1999 رقم زدند که انقلابی در سینما را رقم زد.

فیلم The Matrix که از بازیگرانی همچون کیانو ریوز (Keanu Reeves)، لارنس فیشبرن (Laurence Fishburne) و کری-ان ماس (Carrie-Anne Moss) بهره می‌برد، روایت‌گر برنامه‌نویس کامپیوتری است که ناگاه خود را در دنیایی تحت عنوان ماتریکس پیدا کرده و به عنوان کلیدی برای نجات بشریت در مقابل نبردی مهلک شناخته می‌شود. واچوفسکی‌ها با به کارگیری روایتی از جامعه مدرن و ترکیب آن با مفاهیمی فلسفی و اکشن اثری را خلق کردند که تاثیر شگرفی بر آینده سینما گذاشت و انقلابی را برای سینماگران رقم زد که هنوز هم هیچ اثری نتوانسته تا در حد و اندازه The Matrix ظاهر شود. مفاهیمی که این فیلم و دنباله‌های آن ارائه می‌دهند به حدی سنگین و قابل تامل هستند که بارها باید به تماشای آن نشسته و روایت آن را مورد کنکاش قرار دهید تا به پیام اصلی ماتریکس پی ببرید.

X-Men: Days of Future Past

۲۹ فیلمی که قبل از ۴۰ سالگی باید تماشا کنید

ژانر ابرقهرمانی علی‌رغم این که امروزه وارد مسائل کلیشه‌ای شده و به هیچ عنوان در خلق روایتی تازه و منحصر به فرد برای مخاطبین خود موفق عمل نمی‌کنند، اما آثار انگشت شماری در طول تاریخ بوده‌اند که انقلابی در این ژانر را پدید آورده. یکی از آن‌ها ساخته برایان سینگر (Bryan Singer) تحت عنوان X-Men: Days of Future Past می‌باشد.

این فیلم را می‌توان به عنوان نقطه اوج ساخته‌های ابرقهرمانی برایان سینگر خطاب کرد که از بازیگرانی همچون هیو جکمن (Hugh Jackman)، جیمز مک‌آووی (James McAvoy) و مایکل فاسبندر (Michael Fassbender) بهره می‌برد و روایت‌گر تلاش گروه جهش‌یافته‌ها در دو خط زمانی متفاوت می‌باشد که سعی دارند به نجات جهان بپردازند. پیش از آن که استودیوهای مارول و دی‌سی به فکر استفاده از جهان‌های موازی باشند، برایان سینگر به زیبایی تمام از این ایده در فیلم خود بهره گرفت و وقایعی جذاب و فکر شده را رقم زد تا یکی از تماشایی‌ترین محصولات ژانر ابرقهرمانی را پدید بیاورد. X-Men: Days of Future Pastرا نه تنها می‌توان به عنوان بهترین فیلم این مجموعه خطاب کرد، بلکه یکی از زیباترین ساخته‌های تاریخ ژانر ابرقهرمانی می‌باشد که از کلیشه‌ها فاصله گرفته و روایتی مدرن و منحصر به فرد از نجات جهان را ارائه کرده است.

Memento

۲۹ فیلمی که قبل از ۴۰ سالگی باید تماشا کنید

پیش از آن که کریستوفر نولان (Christopher Nolan) به سبب ساخت سه‌گانه شوالیه تاریکی به محوبیتی بی‌سابقه دست پیدا کند، او دست به خلق یکی از منحصر به فردترین اثار تاریخ سینما تحت عنوان Memento زده بود که مخاطبینش را شگفت‌زده کرده است.

این فیلم که از هنرنمایی استثنایی گای پیرس (Guy Pearce) بهره می‌برد، روایت‌گر مردی است که حافظه کوتاه مدت خود را دست داده و در همین حین نیز سعی دارد تا قاتل همسرش را پیدا نماید. روایتی که لحظه به لحظه پیچیده‌تر شده و بیش از پیش مخاطبینش را غرق در خود می‌نماید. داستان‌سرایی و نوع به تصویر کشیدن وقایع به حدی عجیب و تکان دهنده است که Memento را می‌توان به عنوان انقلابی در آثار کریستوفر نولان خطاب کرد که تاثیر بزرگی در جایگاه فعلی او در سینما گذاشته است. قطعاً هنگام تماشای این اثر با پایان‌بندی‌ای مواجه خواهید شد که تا مدت‌ها شما را به فکر فرو برده و ذهنتان را به چالش می‌کشد.

The Dark Knight

۲۹ فیلمی که قبل از ۴۰ سالگی باید تماشا کنید

پس از آن که کمپانی برادران وارنر به سبب ساخت آثاری سخیف، شخصیت بتمن را تا مرز نابودی پیش برده بود، کریستوفر نولان وارد میدان شد و با ساخت فیلم The Dark Knight در سال 2008 یک انقلاب را در ژانر ابرقهرمانی رقم زد.

این پروژه سینمایی که تقابل زیبای کریستین بیل (Christian Bale) و هیث لجر (Heath Ledger) را به تصویر می‌کشد، روایت‌گر تلاش جوکر در نابودی شهری است که به عقیده او در فساد غرق شده و راهی جز نابودی برای مردمین آن باقی نمانده است. مفاهیمی که نولان در این فیلم به کار می‌گیرد بسیار عمیق و قابل تامل بوده و باعث شده تا شاهد کنار رفتن کلیشه‌های احمقانه و رایج ژانر ابرقهرمانی باشیم که به سبب هنرنمایی تماشایی هیث لجر در قامت جوکر یکی از بهترین ساخته‌های تاریخ سینما را رقم زده است. The Dark Knight به زیبایی هر چه تمام سیستم‌های فاسد دولتی را مورد انتقاد قرار داده و ثابت می‌کند که انسان‌ها تا چه اندازه می‌توانند نابودگر و خطرناک باشند. مسئله‌ای که طی چند سال گذشته و به سبب همه‌گیری ویروس کرونا از سوی جوامع مختلف آن را مشاهده نمودیم.

Vertigo

۲۹ فیلمی که قبل از ۴۰ سالگی باید تماشا کنید

باز هم با یکی دیگر از آثار کارگردان افسانه‌ای سینما یعنی آفرد هیچکاک تحت عنوان Vertigo طرف هستیم. اثری که به عنوان یکی از بهترین ساخته‌های او در ژانر روان شناختی تعریف شده و از طرفداران بی‌شماری بهره می‌برد.

این فیلم که میزبان نقش آفرینی بازیگرانی همچون جیمز استوارت (James Stewart) و کیم نواک (Kim Novak) می‌باشد، روایت‌گر کاراگاهی به نام جان فرگوسن است که از فوبیای ترس از ارتفاع رنج برده و به سبب کشته شدن یکی از همکارانش به همین شیوه، از اداره پلیس کناره‌گیری می‌کند. با این حال نامزد وی عقیده دارد که جان باید با ترس خود مواجه شده و بر آن غلبه نماید. استفاده از عنصر ترس‌های درونی در Vertigo باعث شده تا شاهد یکی از عجیب‌ترین آثار ژانر روان‌شناختی باشیم که احساسات مخاطبین خود را به بازی گرفته و آن‌ها را به چالش می‌کشد. علی‌رغم آثار همیشگی آلفرد هیچکاک، در این فیلم شاهد به کارگیری رویه‌ کاملاً متفاوتی درباره استفاده از ترس هستیم که باعث شده تا شاهد اثری تاثیرگذار و انقلابی از سوی وی باشیم.

Cabin in the Woods

۲۹ فیلمی که قبل از ۴۰ سالگی باید تماشا کنید

در طول تاریخ سینما کم پیش می‌آید که شاهد اثری انقلابی در ژانر وحشت باشیم و مخاطبینش با وقایعی مواجه گردند که با ذره ذره وجود خود ترس را احساس نمایند. مسئله‌ای که درو گودارد (Drew Goddard) با فیلم Cabin in the Woods موفق می‌شود تا به آن دست پیدا نماید.

این فیلم که از بازیگرانی همچون کریستن کانلی (Kristen Connolly)، کریس همسورث (Chris Hemsworth) و جسی ویلیامز (Jesse Williams) بهره می‌برد، روایت‌گر گروهی از جوانان می‌باشد که وارد کلبه‌ای مرموز در جنگل شده و به مرور با واقعیاتی هولناک حول محور اطرافشان روبرو می‌شوند. درو گودارد موفق شده تا کلیشه‌های این ژانر را کنار زده و برای ترساندن مخاطب از المان‌هایی استفاده می‌کند که به هیچ وجه قابل پیش‌بینی نمی‌باشد. اگر که از عاشقان ژانر وحشت هستید و از کلیشه‌های آثار مرتبط خسته شده‌اید، به تماشای فیلم Cabin in the Woods نشسته و طعمی متفاوت و بی‌تکرار از وحشت را بچشید که می‌تواند ذره ذره وجودتان را با ترسی افسار گسیخته مواجه نماید.

Shutter Island

۲۹ فیلمی که قبل از ۴۰ سالگی باید تماشا کنید

علی‌رغم این که مارتین اسکورسیزی (Martin Scorsese) به سبب ساخت آثار جنایی و مافیامحور شناخته شده است، اما او دست به ساخت یکی از متفاوت‌ترین کارهای خود در حیطه آثار روان‌شناختی تحت عنوان Shutter Island زده که مخاطبینش را شگفت‌زده کرده است.

اثری که از بازیگرانی همچون لئوناردو دی کاپریو (Leonardo DiCaprio)، مارک روفالو (Mark Ruffalo) و میشل ویلیامز (Michelle Williams) بهره گرفته و روایت‌گر دو مارشال ایالات متحده می‌باشد که برای بررسی پرونده یک بیمار بسیار خطرناک، وراد تیمارستانی مرموز شده و وقایعی هولناک را تجربه می‌کنند. Shutter Island را می‌توان این گونه تعریف کرد که به هیچ عنوان آن چیزی نیست که گمان می‌کنید تماشا کرده‌اید. داستان فیلم بسیار مرموز و چند لایه بوده و شاهکاری در بین آثار تحسین شده مارتین اسکورسیزی محسوب می‌شود که با پایان‌بندی شگفت‌انگیزش شما را تا مدت‌ها درگیر خود کرده و ذهنتان را به بازی می‌گیرد.

Bridget Jones’s Diary

۲۹ فیلمی که قبل از ۴۰ سالگی باید تماشا کنید

همانطور که پیشتر نیز گفته بودم، ژانر فیلم‌های عاشقانه مملو از آثار مختلفی می‌باشد که تعریف متفاوتی از عشق و تعهد ارائه کرده‌اند. یکی از اثار زیبای این ژانر نیز Bridget Jones’s Diary نام دارد که توسط شارون مگوایر (Sharon Maguire) ساخته شده است.

این فیلم که میزبان حضور بازیگرانی همچون رنی زلوگر (Renée Zellweger)، هیو گرانت (Hugh Grant) و کالین فرث (Colin Firth) می‌باشد، روایت‌گر دختر زیبایی است که از عدم اعتماد به نفس رنج برده و در مسیر زندگی خود با موضوع عشق دست و پنجه نرم می‌کند. شارون مگوایر به زیبایی موفق شده تا مشکلات زنان جوان و دغدغده‌های آن‌ها برای پیدا کردن عشقی مناسب را به تصویر کشیده و با بهره‌گیری از صحنه‌های کمدی، اثر شیرینی را پدید بیاورد که نه تنها می‌تواند موضوعات مهم زندگی را برای مخاطبینش مورد نقد قرار دهد، بلکه با لحظات جذاب خود آن‌ها سرگرم نموده و فیلمی به یاد ماندنی را برای طرفداران فیلم‌های عاشقانه رقم بزند.

Clueless

۲۹ فیلمی که قبل از ۴۰ سالگی باید تماشا کنید

اکثر آثار مرتبط با کمدی‌های نوجوانانه بسیار سطحی و فراموش شدنی هستند. با این حال ایمی هکرلینگ (Amy Heckerling) موفق شده تا یک سنت‌شکنی را رقم زده و به واسطه ساخت فیلم Clueless طرفداران این حیطه از سینما را شگفت‌زده نماید.

این فیلم که از بازیگرانی همچون آلیسیا سیلورستون (Alicia Silverstone) و نیکول بیلدربک (Nicole Bilderback) بهره می‌برد، روایت‌گر دختر مغروری است که به واسطه خانواده پولدارش زندگی مرفهی را پشت سر می‌گذارد. زندگی‌ای که اطرافیانش دید متفاوتی نسبت به آن داشته و وی آن را کاملاً رویایی و به دور از واقعیت سپری می‌کند. با توجه به جوامع امروزه که نوجوانان غرق در مسائل حاشیه‌ای و سطحی می‌باشند، تماشای Clueless می‌تواند به آن‌ها کمک کرده تا دید خود نسبت به زندگی را تغییر داده و برای تحقق خواسته‌ها و رویاهایشان مسیر متفاوتی را در پیش بگیرند.

500 Days Of Summer

۲۹ فیلمی که قبل از ۴۰ سالگی باید تماشا کنید

باز هم ژانر فیلم‌های عاشقانه و باز هم اثری متفاوت و تماشایی که می‌تواند دید شما به عشق را به چالش بکشد. 500 Days of Summer که توسط مارک وب (Marc Webb) ساخته شده است، شاید که دردناک جلوه نماید، اما اثری قابل تامل را برای بینندگانش رقم زده است.

این فیلم با هنرنمایی بازیگرانی همچون جوزف گوردون-لویت (Joseph Gordon-Levitt) و زویی دشانل (Zooey Deschanel) روایت‌گر معماری است که در دام عشق دستیار رئیسش گرفتار شده و وقایعی شوکه‌کننده را تجربه می‌کند. مفهوم عشق و رسیدن به معشوق همیشه به طریق مختلف در سینما مورد پرداخت قرار گرفته است. 500 Days of Summer به شیوه‌ای متفاوت و سنت‌شکنانه سعی دارد تا به این مفهوم پرداخته و نشان دهد که زندگی همیشه آن روی خوش و رویارویی خودش را به انسان نشان نخواهد داد. زندگی سرشار از پستی و بلندی‌های بسیاری می‌باشد که می‌تواند انسان‌های مختلفی را وارد جریان زندگی هر یک از ما نماید که یا می‌توانیم از برخورد با آن‌ها درس گرفته و در زندگی شخصی مورد استفاده قرار دهیم، یا که وارد گردابی از ناکامی‌ها شویم که ما را تا مرز فروپاشی پیش ببرد.

10 Things I Hate About You

۲۹ فیلمی که قبل از ۴۰ سالگی باید تماشا کنید

نمایش‌نامه‌های شکسپیر در طول تاریخ سینما به طریق مختلفی مورد اقتباس قرار گرفته‌اند که یکی از متفاوت‌ترین‌ آن‌ها ساخته گیل جانگل (Gil Junger) تحت عنوان 10 Things I Hate About You می‌باشد. اثری که از نمایش‌نامه‌ای به نام رام کردن زن سرکش الهام گرفته است.

این فیلم با حضور بازیگرانی همچون جولیا استایلز (Julia Stiles) و هیث لجر روایت‌گر عاشق شدن یک دختر و پسر جوان می‌باشد که برای ملاقات یکدیگر با مشکلات ریز و درشتی دست و پنجه نرم می‌کنند. 10 Things I Hate About You علی‌رغم روایت ساده‌ای که دارد اما بسیار زیبا و آموزنده به مسئله عشق پرداخته و مشکلات دوران جوانی حول محور این موضوع را با روایتی برگرفته از شکسپیر برای مخاطب به ارمغان می‌آورد که می‌تواند ذهن و قلب او را به تسخیر خود درآورد.

Annie Hall

۲۹ فیلمی که قبل از ۴۰ سالگی باید تماشا کنید

وودی آلن (Woody Allen) در سال 1977 دست به ساخت اثری تحت عنوان Annie Hall زد که به تضاد و کلیشه‌های رایج بین زن و مرد پرداخته و این مسئله را به صورتی مدرن مورد نقد قرار می‌دهد.

این فیلم با هنرنمایی بازیگرانی همچون وودی آلن، دایان کیتن (Diane Keaton) و تونی رابرتس (Tony Roberts) روایت‌گر بازیگر طنزی است که ارتباطش را با دختر آزوهایش قطع کرده و پس از گذشت یک سال سعی دارد تا به دلیل این اتفاق بپردازد. مسئله‌ای که باعث می‌شود تا دید او به زندگی مورد بازنگری قرار گرفته و وقایعی غیرقابل انتظار را تجربه نماید. در Annie Hall ما شاهد وقایعی هستیم که زوج‌ها در زندگی روزمره با آن مواجه هستند و حتی گاهی به سبب آن‌ها از یکدیگر جدا می‌شوند. وودی آلن با این فیلم سعی دارد تا این مقوله را به صورتی روان‌شناسانه مورد کنکاش قرار داده و دید زنان و مردان را نسبت به سنت‌های قدیمی و کلیشه‌ای مورد تغییر قرار دهد.


با توجه به طیف گسترده آثار صنعت سینما، آیا فیلم‌های دیگری را سراغ دارید که از مفاهیمی عمیق برخودار بوده و بتواند بر زندگی یک شخص تاثیر داشته باشد؟ به عقیده شما هر یک از آثار نام برده شده در این مقاله تاثیری بر نگرش و زندگی شما داشته‌اند؟ نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید.

زمین 52alish82Dota2Ilya.gamerKinorasasaRebel2292Arnaldvahid gamerS.mThe Legend of Zelda: Tears of the KingdomBoogimanپسر همسایه????AlirezaGrandWardenMr.BadGuyCapitanainzامیر حسینسیب زمینی: قاتل پلی‌استیشنmore

مجله خبری gsxr

نمایش بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا