هاست پرسرعت
خودرو

مشخصات نهایی شاهین پلاس اعلام شد، پیشرانه TU5 با گیربکس اتوماتیک

مشخصات نهایی شاهین پلاس اعلام شد، پیشرانه TU5 با گیربکس اتوماتیک

شاهین پلاس به پیشرانهٔ ۱.۶ لیتری ۱۶ سوپاپ جدید سایپا با ۱۱۱ اسب بخار قدرت و ۱۵۰ نیوتن متر گشتاور مجهز است که در کنار گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک قرار می‌گیرد.
شاهین پلاس اتوماتیک

بیش از یک سال پیش در اواخر فروردین ۱۴۰۲، سایپا طی مراسمی در محل کارخانهٔ مگا موتور از شاهین پلاس رونمایی کرد و درحالی‌که حدود پانزده ماه از آن زمان می‌گذرد، هنوز خبری از عرضهٔ این خودرو نیست. بااین‌حال، سایپا چندی پیش دفترچه راهنما و حالا کاتالوگ این خودرو را در وب‌سایت خود منتشر کرده است که این نشان می‌دهد احتمالاً به زمان آغاز فروش شاهین پلاس نزدیک شده‌ایم. با انتشار این کاتالوگ همچنین مشخصات نهایی این خودرو هم معلوم شده است.

شاهین پلاس اتوماتیک

می‌دانستیم که قرار است شاهین پلاس به پیشرانهٔ ME16 مجهز شود تا اصلی‌ترین مشکل این سدان سایپا یعنی پیشرانهٔ هشت سوپاپ قدیمی برطرف شود. پیشرانه ME16 در اصل نسخهٔ سایپا از موتور TU5 پلاس ایران‌خودرو یا نسخهٔ ایرانیزهٔ همان موتور EC5 پژو-سیتروئن محسوب می‌شود که از قراردادهای دوران برجام به سایپا رسید و سال گذشته هم‌زمان با رونمایی از شاهین پلاس خط تولید آن در مگا موتور افتتاح شد. طبق اعلام سایپا، این پیشرانه در شاهین پلاس ۱۱۱ اسب بخار قدرت و ۱۵۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند که کمی اختلاف را با خروجی موتور TU5P ایران‌خودرو با ۱۱۳ اسب بخار قدرت نشان می‌دهد درحالی‌که حجم هردو موتور دقیقاً یکسان و برابر با ۱۵۷۸ سی‌سی است.

شاهین پلاس اتوماتیک

این در حالی است که سایپا قصد دارد از همین موتور در رنو L90 ایرانیزه یا همان P90 هم استفاده کند اما در کاتالوگ P90 خروجی موتور ME16 دقیقاً یکسان با TU5P اعلام شده و بنابراین مشخص نیست که چرا اعداد خروجی یک پیشرانه در دو محصول گروه سایپا باهم تفاوت دارد. درهرحال، موتور ME16 که به دریچه گاز برقی مجهز است، قدرتی یکسان با پیشرانهٔ ۱.۵ لیتری توربوشارژ قبلی شاهین دارد اما به دلیل تنفس طبیعی بودن، گشتاور کمتری تولید می‌کند. برای مقایسه، گشتاور موتور توربوشارژ شاهین ۱۷۸ نیوتن متر است. با توجه به وزن ۱۳۳۰ کیلوگرمی شاهین پلاس که حتی از تارا اتوماتیک هم حدود ۷۰ کیلوگرم بیشتر است، گشتاور پایین موتور TU5 خصوصاً زمانی که خودرو پر از سرنشین باشد می‌تواند مشکل‌ساز شود.

شاهین پلاس اتوماتیک

درحالی‌که در زمان رونمایی شاهین پلاس گفته شد این خودرو در نسخه‌های دستی و اتوماتیک تولید خواهد شد، سایپا فعلاً فقط مشخصات نسخهٔ اتوماتیک را منتشر کرده است. برخلاف شاهین اتوماتیک معمولی که از گیربکس CVT استفاده می‌کند، شاهین پلاس به گیربکس شش سرعته اتوماتیک ساخت DAE چین مجهز شده است تا بهتر بتواند با سدان‌های اتوماتیک ایران‌خودرو یعنی تارا و دنا رقابت کند. مصرف سوخت این خودرو هم ۷.۲ لیتر در هر صد کیلومتر اعلام شده که کمی از شاهین CVT کمتر است.

موتور ME16 سایپا برای شاهین پلاس
موتور ME16 سایپا برای شاهین پلاس

شاهین پلاس در بیرون هیچ تفاوتی با نسخهٔ معمولی ندارد اما در داخل بهبودهایی را تجربه کرده است. مهم‌ترین تغییر داخلی این خودرو، بهره‌مندی از تریم دورنگ جدید مشکی و کرم است که در کنار تزئینات طرح چوب بجای نمونهٔ نقره‌ای یا مشکی که در شاهین معمولی می‌بینیم، فضای لوکس‌تری را ایجاد کرده است. همچنین گفته شده در اینجا کیفیت متریال هم بهتر شده است اما طراحی داخلی بدون تغییر باقیمانده و رنگ و بوی کهنگی دارد.

شاهین پلاس اتوماتیک

به لیست امکانات شاهین پلاس سه مورد جدید شامل تنظیم برقی ۶ جهته صندلی راننده، گرم‌کن صندلی‌های جلو و شیشه‌های دودی عقب اضافه شده و دیگر امکانات آن مشابه شاهین اتوماتیک قبلی و مواردی مثل کنترل کشش و کنترل پایداری، آینه‌های جانبی تاشو برقی با گرم‌کن، دوربین دید عقب، چراغ‌های اتوماتیک، استارت دکمه‌ای و ورود بدون کلید، نمایشگر ۱۰ اینچی، سانروف، کروز کنترل و… خواهد بود. طبق گفته‌ها، قرار است شاهین پلاس تا آخر تابستان به بازار عرضه شود. هنوز از قیمت این خودرو خبر نداریم ولی قطعاً گران‌تر از شاهین CVT کنونی با قیمت کارخانه‌ای ۶۵۰ میلیون تومان و قیمت بازار ۸۳۰ میلیون تومان خواهد بود.

میانگین امتیازات ۴ از ۵

از مجموع ۱۶ رای

مجله خبری gsxr

نمایش بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا