هاست پرسرعت
بازی

معرفی انیمه بلو لاک (Blue Lock) | فوتبالیست‌ها با واقعیت افزوده

معرفی انیمه بلو لاک (Blue Lock) | فوتبالیست‌ها با واقعیت افزوده

مشخصات انیمه بلو لاک:

  • اسم فارسی: قفل آبی
  • براساس مانگایی نوشته‌ی مونه‌یوکی کانشیرو و تصویرسازی یوسوکه نومورا
  • ژانر: ورزشی، شونن
  • محصول: استودیو 8bit
  • فصل اول: ۲۴ قسمت ۲۴ دقیقه‌ای
  •  وضعیت: درحال‌پخش
  • پخش: ۹ اکتبر ۲۰۲۲ تا حالا
  •  رده سنی: PG-13

بازیکنان تیم زد در انیمه بلو لاک

داستان انیمه بلو لاک؛ مهیج، نوآورانه و با احترام به دنیای واقعی

یوئیچی ایساگی فوتبالیست نوجوانی است که در یک مسابقه‌ی مهم در آخرین لحظه شانس حضور و دیده شدن در مرحله انتخابی تیم ملی را از دست می‌دهد، چراکه در یک موقعیت گل عالی به هم‌تیمی ناشی خود پاس می‌دهد تا آن‌را به هدر بدهد. ایساگی ناامید از همه‌جا ناگهان دعوت‌نامه‌ای از اتحادیه فوتبال ژاپن برای حضور در یک رقابت فوتبالی عجیب به اسم بلو لاک (قفل آبی) دریافت می‌کند. ایساگی برای تحقق رویای بزرگش تصمیم می‌گیرد تا این فرصت را از دست ندهد.

بلو لاک اسم پروژه‌ی رادیکال و بحث‌برانگیزی است که گفته می‌شود طی آن سیصد نفر از برترین استعدادهای زیر ۱۸ سال فوتبال ژاپن در پست مهاجم، در یک رقابت دیوانه‌وار باید برای رسیدن به رتبه‌ی نخست تلاش کنند تا تبدیل به مهاجم اول تیم ملی شوند.

تلاش برای زدن ضربه به سمت دروازه تا آخرین لحظه _ Blue Lock

در انیمه بلو لاک تصویر واقعی و زنده‌ای را از رقابت بر سر پیشرفت شاهد هستیم؛ هدفی که با ایجاد مارپیچی از رقابت، باوجود فقط یک بازیکن برجسته، باعث ظهور نتیجه‌ای بزرگتر خواهد شد

در واقع قفل آبی اسم رمز تورنمنتی دشوار و چالش‌برانگیز است که توسط یک مربی دیوانه به اسم اگو جینپاچی مدیریت می‌شود، کسی که برآوردن رویای قهرمانی جهان را در یافتن یک مهاجم تمام‌عیار به‌کمک پروژه‌ی بلو لاک می‌داند. از آن‌جا که در بلولاک تنها برنده‌ی نهایی، که در یک سری رقابت انفرادی و تیمی چالش‌برانگیز مشخص می‌شود، حق حضور در تیم ملی را دارد، رسیدن به اوج به‌معنی نابود کردن رویای ۲۹۹ مهاجم مستعد دیگر است.

این داستان تخیلی در فاصله‌ی حذف ژاپن از جام‌جهانی ۲۰۱۸ تا آماده‌سازی برای جام‌جهانی ۲۰۲۲ رخ می‌دهد. اشاراتی به بازیکن‌های دنیای واقعی این دوره مثل لئو مسی و کریستیانو رونالدو یا نقل‌قول‌هایی از اریک کانتونا هم در آن وجود دارد که در جهت فضاسازی در قالب دیالوگ‌های شخصیت‌ها بیان می‌شود.

شوت سهمگین به سمت دروازه در انیمه بلو لاک

ساختمانی که اردوی بلو لاک در آن رخ می‌دهد بیشتر شبیه‌به یک زندان فوتبالی است که معرفی شدن به‌عنوان بهترین مهاجم تنها راه نجات از آن است. درنتیجه فضای رقابتی بلولاک توأم با چالش‌های فردی و گروهی نوجوانانی است که با استرس، جنگندگی و نمایش پتانسیل‌های مستعد پیرامون آن تزیین شده. ساخت یک انیمه‌ی ورزشی فوتبالی در این فضای داستانی به کلیشه‌های ژانر ورزشی رونق تازه‌ای بخشیده که با تکیه بر حرکات و تکنیک‌های واقع‌گرایانه تعادل خوبی برای یک فانتزی فوتبالی هیجان‌انگیز ایجاد کرده است.

در بلولاک با انیمه‌ای روبه‌رو هستیم که چه در نام‌گذاری با انتخاب رنگ آبی پیراهن تیم ملی ژاپن (حتی تأکید بر رنگ آبی در هنگام حداکثر قدرت شخصیت اصلی) و چه در هدف قهرمانی ملی ژاپن به حال‌وهوایی ناسیونالیستی منجر می‌شود. بااین‌حال در بلولاک از شعارزدگی و خودشیفتگی به‌کمک ایجاد حسی جهان‌شمول دوری می‌شود و البته این هنر اکثر انیمه‌های ورزشی است که در بزنگاه‌های حاوی پیام زیرمتنی برعکس آثار مشابه غربی عمل می‌کنند. البته بین شخصیت‌های داستان به کاراکتری با همین مختصات مواجه می‌شویم که خود را از ارزش‌های سایر انیمه‌ها (آن‌جا که به انیمه‌های شونن و پادشاه دزدان دریایی طعنه می‌زند) مبرا می‌داند، که بهتر است تکرار نشود. جدا از این در انیمه بلو لاک تصویر واقعی و زنده‌ای را از رقابت بر سر پیشرفت شاهد هستیم؛ هدفی که با ایجاد مارپیچی از رقابت، باوجود فقط یک بازیکن برجسته، باعث ظهور نتیجه‌ای بزرگتر خواهد شد.

چهره خندان اگو جینپاچی در انیمه Blue Lock

مانگای بلو لاک؛ توصیه‌ی بزرگان

بلو لاک یک مانگای شونن محصول همکاری مونه‌یوکی کانشیرو به‌عنوان نویسنده و یوسوکه نومورا در مقام تصویرسازی است. انتشار مانگای بلو لاک از ۱ اکتبر ۲۰۱۸ در هفته‌نامه شونن کودانشا آغاز شده و تا ۱۶ دسامبر ۲۰۲۲ به جلد بیست و دوم رسیده است. کانشیرو کار خود را به‌عنوان یک آرتیست مانگا با نویسندگی مانگای As the Gods Will در سال ۲۰۱۱ شروع کرده که یک فیلم لایو-اکشن ژاپنی به همین نام در سال ۲۰۱۴ از روی آن ساخته شده است.

مانگای بلو لاک توسط هاجیمه ایسایاما، خالق مانگای حمله به تایتان (Attack on Titan) به علاقمندان توصیه شده است، البته اینکه یوسوکه نومورا پیش از این سابقه‌ی همکاری با ‌ایسایاما را داشته هم در این تمجید بی‌تأثیر نیست.

خوشحالی از به ثمر رسیدن گل آسان در انیمه Blue Lock

سازندگان انیمه بلو لاک؛ ترکیب انگیزه و تجربه

بلو لاک توسط استودیو هشت بیت (Eight Bit) به انیمه تبدیل شده است. استودیو هشت بیت در سال ۲۰۰۸ میلادی تأسیس شده و از ساخته‌های معروف آن می‌توان به انیمه ‌ That Time I Got Reincarnated as a Slime در سبک ایسکای و همچنین انیمه Stars Align که یک درام ورزشی مدرسه‌ای است اشاره کرد. کارگردانی انیمه بلو لاک برعهده‌ی تتسواکی واتانابه (کارگردان بخش‌هایی از انیمه‌های هایکیو و کابانری) است. در بخش فیلم‌نامه‌نویسی هم تاکو کیشیموتو (اوساگی دراپ، قاشق نقره، هایکیو، موریارتی وطن‌پرست و…) در ساخت این فصل نظارت دارد. مرور این اسامی تا حدودی باعث اطمینان از سطح مطلوب ساخت انیمه می‌شود.

به‌هرحال ساخت انیمه‌ی بلو لاک برای استودیوی نسبتا جمع‌و‌جوری مثل هشت بیت انتظارات را از این استودیو بالا برده است. باتوجه به اینکه فضاسازی انیمه‌ی بلو لاک اغلب در محیط بسته رخ می‌دهد این استودیو توانسته است تمرکز بیشتری روی بخش‌های پرجنب‌وجوش مسابقات خرج کند و تا اینجا می‌توان از نتیجه‌ی کار راضی بود.

رقابت سخت دو استعداد برتر در انیمه بلولاک


انیمه‌های شبیه بلو لاک

بلو لاک به‌عنوان یک انیمه‌ی ورزشی با برخورداری از یک ایده‌ی تنش‌زا که با مسابقات فوتبال تلفیق شده است مرحله به مرحله وارد آزمون‌های سخت‌تری می‌شود که استعدادهای باقی‌مانده در آن مدام درحال قوی‌تر شدن هستند. پس هرچه که از این مراحل پلکانی بالا برویم اتفاقات جذاب‌تری در شرف وقوع هستند. درادامه اشاره به انیمه‌های شبیه‌به بلولاک می‌تواند تاحدودی دید بازتری به مخاطب برای انتظاراتش از انیمه‌ای در این سبک و سیاق ببخشد، دو انیمه که یکی فوتبالی است و دیگری حتی اصلا ورزشی هم نیست.

قهرمان انیمه آئوآشی تحت جو مسابقه

انیمه آئو آشی (Ao Ashi)

آئویی آشیتو مهره‌ی اصلی و گلزن تیم فوتبال مدرسه است و امیدوار است بتواند در مسیر پیشرفت به مراحل بالاتر مسابقات صعود کند اما بعداز یک اشتباه و حذف تیمش، رویای خود را از دست‌رفته می‌بیند. اما آشنایی با یک مربی استعدادیاب، که قصد دارد تیم ملی فوتبال ژاپن را به سطح برتر دنیا برساند، باعث می‌شود تا آشیتو برای شرکت در تست تیم جوانان توکیو اسپریون به آن‌جا برود.

مقاله مرتبط:

    • معرفی انیمه آئوآشی (Ao Ashi) | فوتبال حرفه‌ای

اهداف یکسانی در داستان هر دو انیمه دیده می‌شود اما ویژگی‌های مشابهی مثل قدرت موقعیت‌سنجی شخصیت‌های اصلی باعث می‌شود تا به لحظه‌های هیجان‌انگیزی برسیم که طبیعتا غلظت آن در بلو لاک بیشتر است.

نقد و بررسی انیمه کایجی _ Kaiji

انیمه کایجی (Kaiji)

کایجی بیکار و سرگردان از قرضی که پرداختش به گردن او افتاده مجبور می‌شود وارد قمار بزرگی شود، رقابتی که در یک کشتی به اسم اسپوآر جریان دارد تا در عرض یک شب بدهی‌اش را تسویه کند و شاید پولی هم کاسب شود. وسوسه‌ای که او را در تقابل با افراد دیگر حاضر در این مخمصه درگیر موقعیت‌هایی پیچیده و دشوار می‌کند.

مقاله مرتبط:

  • انیمه Kaiji؛ بازی با سرشت زشت

این‌جا هم رقابتی در جریان است که در آن باید به بهای کشتن رویاهای سایر شرکت‌کننده‌ها خود را بالا کشید. هرچند روند شکل‌گیری و نتایج رقابت‌ها در انیمه کایجی فضای تاریک و تلخ‌تری را نسبت‌به بلو لاک رقم می‌زند اما درگیر شدن با این چالش‌های روان‌شناختی در موقعیت‌های فردی و اجتماعی سخت همان چیزی است که باعث می‌شود این دو انیمه به هم متصل شوند.


مجله خبری gsxr

نمایش بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا