مقایسه نسل جدید تویوتا پرادو با لندروور دیفندر، جیپ رانگلر و فورد برانکو
مقایسه نسل جدید تویوتا پرادو با لندروور دیفندر، جیپ رانگلر و فورد برانکو
در این مطلب، نسل جدید لندکروزر پرادو را با اصلیترین رقبای آن در بازار آمریکا که قیمتی بین ۵۰ تا ۶۰ هزار دلار دارند مقایسه میکنیم.
آنچه در این مطلب میخوانید:
نسل جدید تویوتا پرادو که قرار است در آمریکا با نام لندکروزر عرضه شود امروز در موزهٔ میراث لندکروزر در یوتا رونمایی شد. این خودرو که تحت عنوان سری ۲۵۰ شناخته میشود، برخی قطعات خود را از لکسوس GX و تویوتا تاکوما قرض گرفته است اما با قیمت پایهٔ حدود ۵۵ هزار دلار، باید با خودروهایی مثل لندروور دیفندر، فورد برانکو و جیپ رانگلر رقابت کند. پس بیایید ببینیم حداقل روی کاغذ، پرادوی جدید در برابر این رقبا چگونه خواهد بود.
در اینجا سری ۲۵۰ را با دیفندر ۱۱۰ پایه، برانکو بدلندز چهاردر و رانگلر ویلیز ۴xe چهاردر مقایسه میکنیم که همگی بهای نزدیکی به قیمت پایهٔ ۵۵ هزار دلاری لندکروزر دارند. مثل اکثر خودروها، پرادو از برخی لحاظ بهتر و در برخی دیگر بدتر از رقبای خود است. البته باید منتظر بمانیم و ببینیم سری ۲۵۰ در دنیای واقعی چطور عمل میکند تا بتوانیم برندهٔ واقعی سگمنت شاسیبلندهای آفرودی جدید بازار را مشخص کنیم اما مسلم است که دیفندر، رانگلر و برانکو رقیب جدیدی خواهند داشت.
ویژگیهای آفرود
پرادو با فاصلهٔ ۲۲ سانتیمتری از زمین ارائه میشود و زاویهٔ حملهٔ ۳۱ درجه، زاویهٔ فرار ۲۲ درجه و زاویهٔ شکست ۲۵ درجه دارد. این خودرو از سیستم تعلیق معمولی با طرح دو جناقی در جلو و چند اتصالی در عقب استفاده میکند که امکان تغییر ارتفاع از زمین را ندارد. پرادو ۴,۹۲۰ میلیمتر طول و ۲,۱۳۹ میلیمتر عرض دارد و فاصلهٔ محوری آن ۲,۸۵۰ میلیمتر است. اعداد آفرودی این خودرو تقریباً همسطح رقبای اصلی است بهجز استثنائات قابلتوجهی مثل زاویهٔ فرار چشمگیر دیفندر و زاویهٔ حملهٔ عالی رانگلر. همچنین دیفندر با تعلیق بادی هم ارائه میشود که این اعداد را به میزان قابلتوجهی بهبود میدهد.
تویوتا پرادو | فورد برانکو | جیپ رانگلر | لندروور دیفندر | |
فاصله از زمین | ۲۲۰ میلیمتر | ۲۱۱ میلیمتر | ۲۴۶ میلیمتر | ۲۲۶ میلیمتر |
زاویهٔ حمله | ۳۱.۰ درجه | ۳۵.۵ درجه | ۴۱.۴ درجه | ۳۱.۵ درجه |
زاویهٔ فرار | ۲۲.۰ درجه | ۲۹.۷ درجه | ۳۶.۱ درجه | ۳۷.۵ درجه |
زاویهٔ شکست | ۲۵.۰ درجه | ۲۰.۰ درجه | ۲۰.۳ درجه | ۲۲.۲ درجه |
طول | ۴,۹۲۰ میلیمتر | ۴,۸۱۰ میلیمتر | ۴,۷۸۵ میلیمتر | ۵,۰۱۶ میلیمتر |
عرض | ۲,۱۳۹ میلیمتر | ۲,۱۹۰ میلیمتر | – | ۲,۱۰۵ میلیمتر |
فاصلهٔ محوری | ۲,۸۵۰ میلیمتر | ۲,۹۴۹ میلیمتر | ۳,۰۰۷ میلیمتر | ۳,۰۲۲ میلیمتر |
قوای محرکه
تویوتا پرادو در آمریکا فقط با یک پیشرانه عرضه میشود که از نوع ۲.۴ لیتری چهار سیلندر توربوشارژ هیبریدی است و ۳۲۶ اسب بخار قدرت و ۶۳۰ نیوتن متر گشتاور دارد. این نیرو از طریق یک گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک منتقل میشود و امکان یدک کشیدن تا ۲۷۲۰ کیلوگرم را فراهم میکند.
تویوتا پرادو | فورد برانکو | جیپ رانگلر | لندروور دیفندر | |
پیشرانه | ۲.۴ لیتری I4 توربو هیبریدی | ۲.۷ لیتری V6 توئین توربو | ۲.۰ لیتری I4 توربو هیبریدی | ۲.۰ لیتری I4 توربو |
قدرت | ۳۲۶ اسب بخار | ۳۳۰ اسب بخار | ۳۷۵ اسب بخار | ۳۰۰ اسب بخار |
گشتاور | ۶۳۰ نیوتن متر | ۵۶۳ نیوتن متر | ۶۳۷ نیوتن متر | ۴۰۰ نیوتن متر |
ظرفیت یدک کشی | ۲۷۲۰ کیلوگرم | ۱۵۹۰ کیلوگرم | ۱۵۹۰ کیلوگرم | ۳۵۰۰ کیلوگرم |
قیمت | حدود ۵۵ هزار دلار | ۵۵,۲۲۰ دلار | ۵۶,۵۳۰ دلار | ۶۲,۰۷۵ |
تجهیزات آفرود
تویوتا پرادو بهصورت استاندارد با کنترل پایین رفتن از شیب و کرال کنترل ارائه خواهد شد درحالیکه تیپ میانی از آنتیرول بار قطع شونده و سیستم مالتیترین هم بهره میبرد. برانکو بدلندز هم در جلو به آنتیرول بار قطع شونده مجهز است و از سیستمی بنام دستیار پیچیدن تریل هم برخوردار است که برای بهبود توان مانور دهی خودرو، ترمز چرخ عقب را فعال میکند. قفل دیفرانسیلهای جلو، مرکزی و وسط هم بهصورت استاندارد در برانکو بدلندز ارائه میشوند.
جیپ رانگلر ویلیز با اکسلهای صلب جلو و عقب، قفلهای دیفرانسیل مرکزی و عقب و زاویای آفرود و فاصلهٔ چشمگیر از زمین عرضه میشود اما برای بهرهمندی از آنتیرول بار قطع شونده باید سراغ نسخهٔ روبیکان ۶۲,۹۷۵ دلاری رفت. لندروور دیفندر ۱۱۰ در تیپ پایهٔ S بهصورت استاندارد به گیربکس کمی ضریب سنگین و قفل دیفرانسیل مرکزی مجهز است درحالیکه برای داشتن سیستم مدیریت مسیر باید پکیجی ۲,۳۵۰ دلاری را سفارش داد که کروز کنترل سرعت پایین و سیستم تعلیق بادی را هم به همراه دارد. دیفرانسیل عقب فعال هم بخشی از یک پکیج ۱,۵۵۰ دلاری است.
جمعبندی
هرچند تویوتا لندکروزر پرادو ویژگیها، مشخصات و تجهیزات قابلتوجهی را با قیمت پایهٔ ۵۵ هزار دلاری ارائه میکند اما قطعاً کار سختی در بازار خواهد داشت. کسانی که خواهان پرداخت کمتر هستند میتوانند برانکوی ارزانتری را با پکیج ساسکواچ سفارش دهند که همان تجهیزات آفرود بدلندز را ارائه میکند. در رانگلر هم میتوان سراغ نسخه توانمندتر روبیکان با پیشرانه ۳.۶ لیتری V6 غیر هیبریدی رفت که با قیمت ۵۱ هزار دلار، کمی در هزینه صرفهجویی میکند. در همین حال، دیفندر ۱۱۰ هم با وجود قیمت گران، پرفورمنسی عالی در آنرود و آفرود را ارائه میکند؛ بنابراین، انتخاب برنده صرفاً بر اساس مشخصات روی کاغذ غیرممکن خواهد بود و باید صبر کنیم تا پرادو راهی بازار شود و آن را در برابر رقبای اصلی قرار دهیم.