هاست پرسرعت
خودرو

هایما ۶P مشخصات و قیمت شاسی بلند هیبرید ایران خودرو

هایما ۶P مشخصات و قیمت شاسی بلند هیبرید ایران خودرو

خودروسازان ایرانی برای تولید مدل‌های برقی و هیبریدی آماده می‌شوند. این فرایند مشابه انتظار، به کمک شرکت‌های چینی انجام خواهد شد.

آنچه در این مطلب می‌خوانید:

عقب‌افتادگی خودروسازان ایرانی از استاندارد جهانی، واضح است. حتی خوش‌بین‌ترین تحلیل‌گران بازار ایران نیز، امیدی به پیشرفت شرکت‌های فعال در صنعت حمل و نقل داخلی ندارند. سایپا و ایران خودرو، تعدادی از بی‌کیفیت‌ترین خودروهای جهان را تولید می‌کنند؛ ضمن اینکه سال‌ به ‌سال از برندهای سطح اول دنیا، دورتر می‌شوند.

تحریم‌های خارجی، فقدان مدیریت کارآمد، کمبود شدید مهندسان آشنا به علم روز و بسیاری دیگر مشکلات در صنعت خودروسازی ایران، موضوعات قدیمی هستند. از سویی دیگر، نیاز به تولید مدل‌های کم‌مصرف یا بی‌نیاز از بنزین، شدیدا احساس می‌شود. کمبود سوخت و ناتوانی از تامین بنزین بسیار ارزان برای میلیون‌های خودروی موجود در کشور، اهمیت فناوری هیبرید و تمام برقی را نشان می‌دهد. آلودگی هوا در شهرهای بزرگ نیز، مشکل مهم کشور ما محسوب می‌شود که یقینا توسط انواع خودرو و موتورسیکلت بی‌کیفیت، تشدید شده است.

هایما 6P هیبرید ایران خودرو نمای پشت

امسال، بسیاری از مونتاژکاران به موضوع مدل‌های برقی و هیبریدی علاقه‌ نشان داده و مدل‌های متنوع رونمایی کرده‌اند اما مشکلات اساسی برای فروش چنین خودروهایی در ایران وجود دارد. بنزین ارزان، مصرف‌کننده را برای خرید توجیه نمی‌کند. قیمت خودروی برقی یا هیبریدی، طبیعتا بالاتر از یک مدل تمام بنزینی است و پرداخت عوارض گمرکی برای واردات، هزینه خرید مصرف‌کننده ایرانی را افزایش می‌دهد. علاوه‌بر موارد اقتصادی، نابسامانی شبکه برق و کمبود ایستگاه شارژ نیز وجود دارد.

به هر شکل، ایران خودرو تصمیم دارد طی روزهای آینده از کراس‌اور پلاگین هیبرید هایما ۶P رونمایی کند. ظاهر این مدل، مشابه نسل دوم هایما S5 است که هرگز به ایران وارد نشد اما در چین با تجهیزات فنی مشابه S5 مونتاژ ایران خودرو،  وجود داشت. به بیان بهتر، هایما S5 بنزینی در سال ۲۰۱۸ به بازار چین رسید اما از سال ۲۰۲۱ تا امروز، فقط با پیشرانه پلاگین هیبرید تولید شد و  ۶P گرفت.

طراحی نمای بیرونی و بدنه هایما ۶P ایران خودرو

ظاهر ۶P و S5 شباهت‌های زیادی دارد. ممکن است بعضی افراد تصور کنند که خودروی جدیدتر، فیس‌لیفت مدل اصلی محسوب می‌شود اما با وجود پلتفرم مشترک، ابعاد ۶P و S5 مثل فصله محوری یا طول بدنه، متفاوت هستند. هرچند که نمای جانبی این خودرو، کاملا مشابه است.

هایما 6P هیبرید ایران خودرو نمای اصلی

هایما ۶P طراحی جذاب‌تری نسبت به S5 دارد. خودروی جدید، کمتر چینی به نظر می‌رسد و نزدیک به سبک ژاپنی است. چراغ‌های باریک و کشیده تا نزدیکی شیشه‌ی جلو، همراه با جلوپنجره‌ی بزرگ فاقد خطوط کروم، نمای اصلی هایما ۶P را تشکیل می‌دهند. هرچند که حجم‌دهی بدنه ساده است اما حس اسپرت خودرو به خوبی منقل می‌شود. این کراس‌اور نیز مشابه بسیاری دیگر رقبای چینی در کلاس اقتصادی، بخش بزرگی از سپر و جلوپنجره را با پلاستیک ارزان‌قیمت ارائه می‌کند.

هایما 6P هیبرید ایران خودرو نمای جانبی

در نمای جانبی ۶P مشابه ۵S، مواد پلاستیکی داخل قاب گلگیر و رکاب و فریم پنجره، توی ذوق می‌زند. این خودرو با چرخ‌های ۱۷ اینچ عرضه می‌شود و به لطف شیب سقف در قسمت عقب، حالت کراس‌اورهای اسپرت مثل تویوتا C-HR فراهم می‌کند . همچنین، زیاده‌روی در خطوط حجم‌دهنده روی درها و گلگیرهای طرفین وجود دارد که برای مخاطب آشنا به بازار جهانی، آزارهنده است.

هایما 6P هیبرید ایران خودرو نمای عقب

برخلاف بسیاری از کراس‌اورهای چینی، طراحی عقب هایما ۶P به خوبی انجام شده و بسیار بهتر از هایما S5 دیده می‌شود. برآمدگی درپوش صندوق و حجم‌دهی بدنه در پشت خودرو، جذاب به نظر می‌رسد. طراحی چراغ‌ها با الهام از بیوک نیز نسبت رقبای ساخت چین، چشم‌گیر است؛ هرچند که ادوات پلاستیک سپر عقب مثل دیگر زوایای خودرو، ارزش اقتصادی ۶P را کاهش می‌دهند.

در مجموع، می‌توان طراحی کراس‌اور پلاگین هیبرید هایما را به عنوان یک خودروی چینی ارزان‌قیمت، متوسط و عامه‌پسند توصیف کرد. این مدل با ابعاد ۴,۳۵۸  و۱,۸۲۳  و ۱,۶۳۰ میلی‌متر برای طول و عرض و ارتفاع تولید می‌شود؛ درحالی‌که فاصله محوری ۲,۵۳۰  میلی‌متر دارد.   طول بدنه و فاصله محورهای ۶P نسبت به S5 حدود ۱۰ سانتی‌متر بیشتر است.

طراحی داخلی و نمای کابین هایما ۶P ایران خودرو

نمایشگر ۱۰ اینچ و سه خروجی هوا در وسط داشبور، هایما ۶P را بسیار متفاوت از S5 نشان می‌دهد اما همچنان، دارای ناهماهنگی در طراحی داخلی است. ادوات مختلف در کابین، ابعاد متناسب با یکدیگر ندارند؛ به طوری که بعضی اجزا بزرگ و برخی کوچک دیده می‌شوند.

هایما 6P هیبرید ایران خودرو نمای کابین

طراحی فرمان و تودری با حالت دو رنگ، حس خوبی به راننده هایما ۶P می‌دهد. برای پنل سرعت سنج و دور موتور، سیستم ساده عقربه‌ای وجود دارد اما نسخه آپشنال با نمایشگر دیجیتال نیز ساخته شده است. علاوه‌بر ظاهر جذاب صندلی‌ها، کلیدهای گردان بین صندلی‌های جلو و کنسول میانی نیز، طراحی قابل قبول دارند.

هایما ۶P برای سرنشینان عقب، راحتی بیشتر نسبت به S5 فراهم می‌کند. پشت صندلی‌های ردیف دوم نیز، حدود ۵۰۰ لیتر فضای حمل بار وجود دارد که برای یک کراس‌اور کوچک، راضی‌کننده است.

 پیشرانه و تجهیزات فنی هایما ۶P ایران خودرو

مهم‌ترین نکته مثبت هایما ۶P استفاده از پیشرانه پلاگین هیبرید با میانگین مصرف بنزین، کمتر از ۱/۵ لیتر است. این شرایط، به لطف موتور سه سیلندر ۱/۲ لیتر توربوشارژ و باتری ۱۷/۷ کیلووات ساعتی برای قوای محرک برقی فراهم می‌شود. هاما ۶P در مجموع، ۱۴۰ اسب بخار قدرت و ۲۴۵ نیوتن‌متر گشتاور دارد. بنابر اعلام شرکت سازنده، این خودروی ۱۷۲۰ کیلوگرمی در زمان ۷/۵ تا ۸ ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت می‌رسد و صرفا دیفرانسیل جلو است.

هایما 6P هیبرید ایران خودرو نمای فرمان

هایما ۶P پس از شارژ کامل باتری و تکمیل ظرفیت باک سوخت ۴۵ لیتری، هنگام رانندگی جاده‌ای مصرف بنزین ۱/۳۵ لیتر در صد کیلومتر خواهد داشت. با احتساب مصارف جانبی، حضور ۴ سرنشین و بار اضافی هنگام سفر، هایما ۶P می‌تواند تا مسافت ۲۵۰۰ کیلومتر را بدون توقف برای سوخت‌گیری طی کند. همچنین خودرو به صورت تمام برقی با شعاع حرکت ۸۰ کیلومتر، برای رانندگی روزانه قابل استفاده است.

قیمت هایما ۶P در چین و هزینه خرید برای ایران

هیما ۶P پلاگین هیبرید در کشور سازنده، ۲۲ تا ۲۴ هزار دلار قیمت دارد. چنانچه تخفیف مالیاتی برای این محصول منظور نشود و عوارض گمرکی مشابه خودروهای تمام بنزینی داشته باشد، هزینه خرید ۶P در بازار ایران، ۲/۲ تا ۲/۵ میلیارد تومان خواهد بود.

یقینا مدیران ایران خودرو و دیگر سهام‌داران اصلی این شرکت از قیمت دیگر کراس‌اورهای چینی بازار کشورمان باخبر هستند. هم‌اکنون کراس‌اورهای غیرهیبریدی با توانایی فنی بهتر از هایما ۶P، کمتر از ۲ میلیارد تومان قیمت دارند و البته جذاب‌تر به نظر می‌رسند. احتمالا ایران خودرو امیدوار است با تخفیف‌های مالیاتی مربوط به مدل‌های مونتاژ داخل و محصولات کم‌مصرف، هزینه خرید هایما ۶P را به محدوده‌ی ۱/۵ تا ۱/۷ میلیارد تومان نزدیک کند.

لاماری ایما، فونیکس چری تیگو ۷ پرو، جک کرمان موتور KMC K7 و حتی هایما ۸S، رقبای بزرگ‌تر و  قوی‌تر از هایما ۶P محسوب می‌شوند.

میانگین امتیازات ۴ از ۵

از مجموع ۱۹ رای

مجله خبری gsxr

نمایش بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا