نگاهی به کشنده دیما محصول پر قدرت خودروسازی مایان
نگاهی به کشنده دیما محصول پر قدرت خودروسازی مایان
آنچه در مقاله نگاهی به کشنده دیما میخوانید:
- تاریخچه
- مشخصات فنی
- امکانات ایمنی
- امکانات رفاهی
- قیمت
تاریخچه
داستان مایان دیزل در سال ۱۳۷۵ با تولید تریلرهایی که تحت لیسانس شرکت کوگل آلمان بود شروع شد. مایان دیزل طی سالهای فعالیت خود تریلرهای یخچال دار، تیغه، کفی و خودروهای آتشنشانی نیز تولید کرد. مایان دیزل محصولاتی مانند تریلرهای معمولی و یخچال دار به کشورهای حوزه خلیجفارس و حتی آلمان صادر کرده بود. مایان دیزل کامیونهای سبکی مانند فوسو را هم پیش دیما به بازار عرضه کرده بود.
اما اواسط سال ۹۹ بود که کشنده دیما ۴۹۰ با هدف نوسازی ناوگان حمل و نقل سنگین به بازار معرفی شد. وجود کشندههای اروپایی صفر کیلومتر و کارکرده در بازار باعث شد تا دیما ۴۹۰ نتواند آنطور که بایدوشاید به محبوبیت برسد. اما بااینحال تعداد زیادی کشنده دیما بهخصوص در جادههای مناطق مرکزی کشور دیده میشود. این کشنده با همکاری شرکت مگنا اشتاینر اتریش طراحی شده است.
دیما در بازار جهانی با برند جک و با نام K7 به دست مشتریان میرسد. دیما در اصل نسخه چینی آکتروس نسل چهارم MP4 محسوب میشود زیرا این دو خودرو با هم شباهتهای ظاهری و فنی بسیاری دارند.
در این مقاله از سری مقالات خودروهای سنگین مجله gsxr به سراغ بررسی کشنده دیما رفتهایم. با gsxr همراه باشید.
همچنین بخوانید: نگاهی به رنو T520، قویترین و جدیدترین کشنده رنو در ایران
همچنین بخوانید: نگاهی به ولوو اف اچ ۱۶ ۷۵۰، قویترین کشنده ولوو ایران و جهان
مشخصات فنی دیما
دیما از یک موتور ۶ سیلندر ۱۲ لیتری توربوشارژ مجهز به اینتر کولر استفاده میکند. این موتور قادر است ۴۹۰ اسب بخار را در دور ۱۹۰۰ و ۲۳۰۰ نیوتون متر گشتاور را در دور ۱۲۰۰ تحویل دهد. این کشنده از یک گیربکس آلمانی سری تراکسون ZF استفاده میکند. این گیربکس تمام اتوماتیک است و نیازی به گرفتن gsxr کلاچ در آن نیست. گیربکس ZF دیما دارای ۱۲ دنده جلو و ۲ دنده عقب است. گرمکن الکتریکی هوای ورودی به موتور (Cold Start Aid)، گرمکن ادبلو (SCR Heater)،آبگیر سوخت و گرمکن سوخت جزو امکانات دیما محسوب میشوند. موتور این کشنده قابلیت روشن شدن از بیرون کابین را نیز دارد.
طول، عرض، ارتفاع و فاصله محوری این کشنده به ترتیب ۶.۱۹۰، ۲.۵۵۰، ۳.۸۵۸ و ۳.۹۰۰ میلیمتر است. ظرفیت محور عقب دیما ۱۳ و ظرفیت محور جلو آن ۷.۵ تن است. این کشنده قادر است تا ۴۴ تن بار را به دنبال خود بکشد. وزن خود کشنده نیز ۷۲۰۰ کیلوگرم است. محور عقب این کشنده قابلیت تنظیم ارتفاع از داخل کابین به همراه حافظه را دارد. حداکثر سرعت این کشنده بر روی ۱۱۰ کیلومتر بر ساعت محدود شده.
سایز لاستیکهای رادیال تیوبلس این کشنده ۳۱۵/۸۰R22.5 است. ظرفیت دو مخزن سوخت آلومینیومی این کشنده ۱۲۰۰ لیتر است و ظرفیت مخزن ادبلو آن ۶۰ لیتر است. استاندار آلایندگی این کشنده چینی یورو ۵ است که در مقایسه با کشندههای روز اروپا که از استاندارد آلایندگی یورو ۶ استفاده میکنند کمی ضعیف است.
ولتاژ برق این کشنده ۲۴ ولت و ظرفیت دو باتری آن ۱۸۰ آمپر ساعت است.
طول (میلیمتر) | ۶,۱۹۰ |
ارتفاع سقف اتاق تا سطح زمین (میلیمتر) | ۳,۸۵۸ |
فاصله محوری (میلیمتر) | ۳,۹۰۰ |
ظرفیت ناخالص فنی مرکب (کیلوگرم) | ۴۵,۰۰۰ |
قدرت موتور | کامینز – ۴۹۰ اسب بخار در دور موتور ۱,۹۰۰ rpm |
حداکثر گشتاور | ۲,۳۰۰ نیوتن متر در دور موتور ۱,۱۰۰-۱,۳۰۰rpm |
جعبه دنده | تمام اتوماتیک -ZF |
سیستم ترمز | ترمزهای جلو و عقب دیسکی، مجهز به ABS+ASR/TC+ESC، ریتاردر هیدرولیکی ۵ مرحلهای |
ظرفیت باک | ۱۲۰۰ لیتر (دو مخزن)، مجهز به مخزن ۶۰ لیتری ادبلو |
رینگ | ۹×۲۲.۵ |
امکانات ایمنی دیما
ترمزهای عقب و جلو دیسکی خنک شونده این کشنده دارای ABS، EBS، EBD، ECS، ریتاردر هیدرولیکی ۵ مرحلهای، ترمز موتور با توان ۳۷۰ اسب بخار و ترمز تپه است. البته سیستم انحراف از مسیر (LDWS)، مانیتورینگ فشار باد لاستیکها (TPMS)، سیستم مدیریت ناوگان (FMS) و گارد جانبی جزو تجهیزات سفارشی دیما محسوب میشوند. این کشنده دارای تأییدیه ADR برای حمل کالاهای خطرناک مانند تانکر سوخت است. دیما دارای سیستم کنترل رفتار راننده (ESS) است.
امکانات رفاهی دیما
دیما در بین کشندههای رایج موجود در کشور، کشندهای مجهز و پر آپشن محسوب میشود. تعلیق صندلی راننده بهطور کامل بادی است و در چندین جهت مختلف بهصورت برقی تنظیم میشود. سیستم تهویه دیما تمام اتوماتیک و دارای بخاری درجا و گرمکن آیینه است. سیستم پخش مانیتور دار تمام لمسی، یخچال داخل کابین، مبدل ۲۴ ولت به ۱۲ ولت، سوکت ۲۲۰ ولت، پروژکتور روی شاسی، مه شکنهای جلو و عقب، دکمههای روی فرمان، بوق بادی و برقی (برای مسیرهای درون و برونشهری) و میز تاشو از دیگر امکانات استاندارد این کشنده محسوب میشوند. ۲ تخت خواب عریض هم برای مسافتهای طولانی در کابین این کشنده قرار گرفته. تعلیق کابین این کشنده بادی چهار نقطهای است. کولر درجا نیز جزو امکانات سفارشی این کشنده محسوب میشود و برای بهرهمندی از آن باید مبلغی اضافهتر بپردازید.
در کابین دیما از چندین رنگ و متریال مختلف استفاده شده و این موضوع باعث میشود تا فضای نسبتاً لوکسی را در کابین تجربه کنید. همچنین ارگونومی هر دو صندلی بسیار مناسب است. اما ایکاش صندلی شاگرد هم بادی بود.
قیمت
تا همین چند وقت پیش برای خرید دیما از کارخانه باید ثبتنام و بهصورت علیالحساب ۱.۸ میلیارد تومان پرداخت و منتظر اعلام مبلغ پرداختی باقیمانده آن میشدید. اما اگر خواهان خرید دیما صفر کیلومتر ۱۴۰۱ پلاک شده باشید باید مبلغی بین ۴.۵ تا ۴.۸ میلیارد تومان بپردازید. اما متأسفانه تنها امکان خرید این کشنده با رنگ سفید وجود دارد و امکان سفارش رنگهای دیگر نیست.