هوندا ادامه تولید پیشرانههای درونسوز پس از سال ۲۰۴۰ را محتمل میداند

هوندا ادامه تولید پیشرانههای درونسوز پس از سال ۲۰۴۰ را محتمل میداند
هوندا درعینحال سرمایهگذاری روی توسعهٔ خودروهای الکتریکی و هیدروژنی، معتقد است که میتوان تا سال ۲۰۴۰ و پسازآن همچنان از پیشرانههای درونسوز استفاده کرد.
هرچند اروپا و تعدادی از ایالتهای آمریکا قصد دارند تا سال ۲۰۳۵ فروش خودروهای درونسوز نو را ممنوع کنند اما به گفتهٔ هوندا، مطالعات این شرکت نشان میدهد که تولید این موتورها میتواند تا سال ۲۰۴۰ و پسازآن ادامه پیدا کند. مدیرعامل هوندا «توشیهیرو میبه» در مصاحبهٔ اخیر خود با رویترز گفته است که این شرکت هماکنون در حال انجام مطالعات امکانسنجی روی طیف متنوعی از تکنولوژیهای آینده از باطریهای پیشرفته گرفته تا وسایل نقلیهٔ هوایی است. این مطالعات همچنین سوختهای مصنوعی کربن پایین را هم بررسی میکند که میتواند به حفظ پیشرانههای درونسوز برای یک یا دو دههٔ دیگر کمک کند.
به گفتهٔ میبه، خودروهای پرفورمنس، کامیونها و سایر وسایل نقلیهٔ سنگین احتمالاً برای مدت طولانیتری در آینده موتورهای درونسوز را زنده نگه خواهند داشت. وی ۳۰ سال است که در حوزهٔ توسعهٔ پیشرانه فعالیت دارد و بنابراین شخصاً به دوران الکتریکی علاقهمند نیست ولی بااینحال میگوید:
من باید احساس خودم را از آنچه که برای بیزنس بهتر است جدا کنم
به همین دلیل، علیرغم بررسی گزینههای مختلف، هوندا روی الکتریکیسازی و تکنولوژی پیل سوختی هم تمرکز دارد. بدین منظور، این شرکت اعلام کرده است که قصد دارد تا سال ۲۰۳۰ حداقل ۴۰ میلیارد دلار روی توسعهٔ تکنولوژیهای هیبریدی و تمام الکتریکی سرمایهگذاری کند تا سهم این خودروها از کل فروش خود را تا پایان دهۀ جاری به ۴۰ درصد برساند.
برای رسیدن به این هدف، هوندا قصد دارد ماه آینده یک واحد تجاری مستقل برای توسعه فعالیتهای برق و باطری خود ایجاد کند. یکی از اقدامات این واحد سرمایهگذاری در جایگاههای شارژ مشابه شبکهٔ سوپرشارژرهای تسلا خواهد بود. همچنین سرمایهگذاری ۴۰ میلیارد دلاری هوندا شامل جوینت ونچر ۳.۵ میلیارد دلاری با شرکت LE Energy Solution برای تولید باطری در اوهایو از سال ۲۰۲۵ هم میشود. از این باطریها در خودروهای الکتریکی آیندهٔ هوندا استفاده خواهد شد.
البته پیش از آن، هوندا در ابتدا دو شاسیبلند الکتریکی بنامهای هوندا پرولوگ و آکورا ZDX را از طریق همکاری با جنرال موتورز روی پلتفرم اولتیوم این شرکت تولید خواهد کرد. این دو خودرو که در کارخانهٔ جنرال موتورز در تنسی تولید میشوند، در سال ۲۰۲۴ به بازار خواهند آمد و سپس نوبت به خودروهای الکتریکی با پلتفرم اختصاصی هوندا خواهد رسید که در سال ۲۰۲۶ با باطریهای پیشرفتهٔ خود این شرکت در ایالاتمتحده عرضه خواهند شد.