یک شرکت تحلیلگر مدل تجاری ایکس باکس گیم پس را یک مدل طولانی مدت پایدار نمیداند
یک شرکت تحلیلگر مدل تجاری ایکس باکس گیم پس را یک مدل طولانی مدت پایدار نمیداند
بنابر ادعای DFC Intelligence، شرکت تحقیقاتی بازار صنعت بازی سرویس ایکس باکس گیم پس ظاهرا یک مدل تجاری بلندمدت پایدار نیست. این شرکت در یک نوشته جدید به بررسی سرویسهای اشتراکی مایکروسافت، سونی و نینتندو پرداخته است. ردموندیها بهتازگی نتایج مالی سهماهه دوم سال مالی ۲۰۲۳ را منتشر کردند، اما باوجود افزایش تعداد مشترکان ایکس باکس گیم پس، بهنظر این عدد بازگوی تمام ماجرا نیست.
بهگفته DFC، مشکل گیم پس این است که برای درآمدزایی، محتوای بیش از اندازهای ارائه میکند. درعینحال، بااینکه سرویس سوییچ آنلاین نینتندو بهاندازه ایکس باکس گیم پس و پلی استیشن پلاس خوب نیست، اما نینتندو در مبحث ارائه ارزش مناسب برای مشتریان با سرویس سوییچ آنلاین نقطه مناسب خود را پیدا کرده است.
این شرکت تحقیقاتی نوشته: «مشکل گیم پس این است که بهنظر نمیرسد مدل تجاری آن کار کند. مقایسه تعداد مشترکان لزوما عادلانه نیست چون سرویسها قیمتهای متفاوت قابلملاحظهای دارند. اما چیزی که مشخص است این است که سرویس اشتراکی نینتندو برای بهبود مدل تجاری کلی فروش نرمافزاری و سختافزاری چقدر خوب عمل میکند. درمقایسه، گیم پس تلاش میکند به هدف خودش برسد و فروش ایکس باکس در اینجا مهم نیست.
وقتی محاسبات را انجام دهید، گیم پس احتمالا سه برابر درآمد کنونی نینتندو سوییچ آنلاین درآمدزایی میکند و احتمالا در رسیدن به سود پلی استیشن پلاس نزدیک میشود زیرا قیمت بالاتری دارد. اما مایکروسافت برای بهدست آوردن این سود موارد زیادی از دست میدهد و بهنظر نمیرسد که یک مدل تجاری بلندمدت پایدار باشد».
این نوشته سپس توضیح میدهد که چرا شرکت DFC باور دارد سرویس سوییچ آنلاین برای مصرفکنندگان و خود شرکت نینتندو متقاعدکننده است: «نکته جالب و تعجبآور آخرین بخش ارائه کردن محتوای AAA فرست-پارتی است. سرویس آنلاین نینتندو شامل محتوای اضافه برای Mario Kart 8 و Animal Crossing: New Horizons است. اما این آثار بهترتیب ۴۸ میلیون و ۴۰ میلیون نسخه با قیمت خردهفروشی کامل فروش داشتهاند. بهبیاندیگر، این دو بازی سودآوری بیشتری از یک سال گیم پس داشتهاند».
این شرکت باور دارد نینتندو سوییچ آنلاین در بهبود مدل تجاری کلی نینتندو نقش دارد: «نکته اصلی این است که ظاهرا سرویسهای تجاری بهعنوان یک پیشنهاد ارزش افزوده جواب میدهند و نینتندو با سرویس سوییچ آنلاین این را نشان داده است. ۱۰ها میلیون کاربر هستند که بالای ۶۰ دلار برای یک بازی و یک سرویس آنلاین ارزان متوسط خرج میکنند. بردن این مسئله به سطح گیم پس نهتنها به مخارج بسیار بیشتری نیاز دارد، بلکه مستلزم کنار گذاشتن یک جریان بزرگ درآمد است».
هرچند نمیتوان منکر ارزش بالای سرویس ایکس باکس گیم پس برای کاربران مشترکان شد، اما آیا شما با دیدگاه شرکت DFC موافق هستید؟ آیا مدل تجاری مایکروسافت در بلندمدت پایدار است و این قضیه درباره سونی و نینتندو چگونه است؟ نظرات خود را با ما درمیان بگذارید.