هاست پرسرعت
ماهواره و فضا

بعد از قطع تماس با وویجر ۲، ناسا پالسی ضعیف از آن دریافت کرد

بعد از قطع تماس با وویجر ۲، ناسا پالسی ضعیف از آن دریافت کرد

ماه پیش بعد از ارسال دستوری اشتباه برای این کاوشگر – که از ۱۹۷۷ مشغول اکتشاف فضاست – آنتن آن دو درجه نسبت به زمین زاویه پیدا کرد. در نتیجه این کاوشگر دیگر قادر به دریافت دستورات یا ارسال داده به زمین نبود.

به گزارش gsxr و به نقل از بی‌بی‌سی، اما ناسا روز سه‌شنبه اعلام کرد که در جریان یک اسکن آسمان، سیگنالی را از وویجر ۲ دریافت کرده است.

وویجر ۲ هم اکنون بیش از ۱۹.۹ میلیارد کیلومتر از زمین فاصله دارد، جایی که با سرعت ۵۵ هزار و ۳۴۶ کیلومتر در ساعت در فضای میان ستارگان در حرکت است. 

این کاوشگر از روز ۲۱ ژوئیه، قادر به دریافت دستور یا ارسال اطلاعات برای «شبکه عمیق فضایی» ناسا – آرایه‌ای از آنتن‌های رادیویی در سراسر جهان – نبوده است.

با این حال اکنون روزنه امیدی برای برقراری ارتباط مجدد با فضاپیما باز شده است.

با توجه به فاصله تقریبا ۲۰ میلیارد کیلومتری وویجر ۲ از زمین، ارسال یا دریافت پیام از آن حدود ۱۸ ساعت زمان می‌برد. ناسا گفت که این خبر موید «وضع خوب سلامتی» وویجر ۲ است. 

ناسا پیشتر در روز دوشنبه گفت که بشقاب عظیم آن در کانبرا، پایتخت استرالیا، سعی دارد خبری از وویجر ۲ بگیرد.

آزمایشگاه رانش جت ناسا، که دو ماموریت‌ وویجر را مدیریت می‌کند، گفت که این آنتن همچنین ناحیه که وویجر ۲ در آن قرار دارد را با فرمان صحیح «بمباران» کرده است، به این امید که با کاوشگر ارتباط بگیرد.

 

بعد از قطع تماس با وویجر ۲، ناسا پالسی ضعیف از آن دریافت کرد

هرچند هنوز ارتباط کامل‌تری برقرار نشده، وویجر ۲ طوری برنامه‌ریزی شده که هر سال چندین بار جهت خود از نو تنظیم کند به طوری که آنتن آن به سمت زمین نشانه رود. تنظیم مجدد بعدی در روز ۱۵ اکتبر خواهد بود.

ناسا انتظار دارد این فضاپیما که حاوی ابزارهای متعدد علمی است، در مسیر برنامه‌ریزی شده باقی بماند.

کاوشگر از سال ۱۹۷۷ زمانی که برای مطالعه بخش‌های دوردست منظومه شمسی پرتاب شد، در فضا شناور بوده است.

وویجر ۲ و همزاد آن وویجر ۱ تنها فضاپیماهایی هستند که خارج از هلیوسفر – حبابی محافظ از ذرات و میدان‌های مغناطیسی خورشید – فعالیت می‌کنند. وویجر یک در سال ۲۰۱۲ و وویجر ۲ در سال ۲۰۱۸ از حیطه منظومه شمسی خارج شدند و به فضای میان ستاره ها رسیدند.

این کاوشگرها زمانی پرتاب شدند که مشتری و کیوان در اتفاقی نادر که هر ۱۷۶ سال یک بار رخ می‌دهد روی تقریبا یک خط در مسیر سفر وویجر۲ قرار داشتند.

وویجر ۲ تنها فضاپیمایی است که تاکنون از کنار نپتون و اورانوس عبور کرده است. وویجر ۱ اکنون نزدیک به ۱۵ میلیارد مایل از زمین فاصله دارد و آن را به دورترین فضاپیمای بشر تبدیل می‌کند.

این دو کاوشگر حامل یک رکورد طلایی با صداها، تصاویر و پیام‌هایی از زمین هستند که هدف آن ارائه حکایتی از جهان ما برای فرازمینی‌هاست.

مجله خبری gsxr

نمایش بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا