ایالت کالیفرنیا ممنوعیت تبلیغات نادرست تکنولوژی خودران را تصویب کرد
ایالت کالیفرنیا ممنوعیت تبلیغات نادرست تکنولوژی خودران را تصویب کرد
خودروهای تسلا از نظر فنی تکنولوژی خودران کامل را ارائه نمیکنند و یکی از ایالتهای آمریکا با تصویب قانونی میخواهد مطمئن شود این دسته از تکنولوژیها نمیتوانند با ادعاهای نادرست خود تبلیغ شوند.
گاوین نیوسام فرماندار کالیفرنیا قانون جدیدی را امضا کرد که بر مبنای آن خودروسازان از تبلیغ تکنولوژی خودرانی که هنوز هم نیازمند دخالت انسان باشد منع میشوند. اگرچه تسلا مشغول فروش آپشن خودران کامل و گرانقیمت خود به مشتریان است اما این سیستم بهصورت کامل توسعه نیافته و هنوز آماده استفاده عموم نیست. حتی این سیستم درصورتیکه به آن نقطه برسد هم محصولات تسلا را به خودروهای کاملاً خودران تبدیل نخواهد کرد و راننده همچنان باید مسئولیت هدایت خودرو را بر عهده داشته باشد. بهطور مشابه اتوپایلوت تسلا نیز از نظر عملکرد شبیه کروز کنترل تطبیقی بوده تا یک سیستم خودران و راننده باید روی عملکرد آن نظارت داشته باشد.
این قانون بهصورت مستقیم از تسلا نام نبرده اما از آنجایی که برند موردبحث در بازار خودروهای الکتریکی آمریکا حرف اول را میزند و تکنولوژی خودران آن نیز بیش از هر برند دیگری خبرساز بوده به همین خاطر نام تسلا بیش از پیش در معرض توجه قرار گرفته است. یکی از حوادث مشهور تسلا در روز شکرگزاری رخ داد که طی آن یکی از خودروهای تسلا در زمان استفاده از خودران کامل دچار حادثه شد و ۱۸ نفر مجروح شدند.
NHTSA پس از دریافت گزارشهای زیاد درباره تصادفات ناشی از فعالسازی سیستم خودران تسلا تحقیقات مفصلی را شروع کرده است. رانندگانی که در حال استفاده از تکنولوژی خودران کامل یا اتوپایلوت بودهاند تصادفات زیادی را رقم زدهاند. در برخی موارد سیستم اتوپایلوت درست یک ثانیه قبل از برخورد غیرفعال شده است. به نظر میرسد خریداران محصولات تسلا نیز از این نوع بازاریابی راضی نیستند. تاکنون چندین شکایت از تسلا به ثبت رسیده و در آنها ادعا شده تسلا تبلیغات نادرستی درباره تکنولوژی خودران داشته است. این خودروساز تمامی این ادعاها را رد کرده و در پروندههای حقوقی زیادی نیز پیروز شده است اما به نظر نمیرسد خبرسازیهای تسلا و تکنولوژی یاد شده به پایان برسد.