۱۰ نکتۀ منفی در مورد God of War Ragnarok
۱۰ نکتۀ منفی در مورد God of War Ragnarok
با این که God of War Ragnarok پایانی خوب برای حماسه نورس محسوب میشود، برخی مشکلات در این عنوان وجود دارد که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت.
آخرین ساخته استودیوی سانتا مونیکا (Satna Monica) یعنی God of War Ragnarok، هماکنون روی پلی استیشن ۴ و پلی استیشن ۵ در دسترس است؛ عنوانی که انتظارات بسیاری از آن میرفت و به لطف داستان درگیرکننده، شخصیتپردازی عمیق و گیمپلی جذاب خود، توانست تا حد زیادی توقعات را برآورده نماید. کسانی که از God of War 2018 لذت بردند، قطعا با Ragnarok نیز اوقات خوبی را سپری خواهند نمود. اگرچه این بازی تحسینهای بسیاری را از سوی بازیکنان و منتقدین برانگیخت، با اینحال، یک اثر بینقص محسوب نمیشود. در این مقاله به بیان برخی از مشکلات God of War Ragnarok خواهیم پرداخت؛ مشکلاتی که به بازی صدمه جدی وارد نکردهاند اما ممکن است برای برخی آزار دهنده باشند.
هشدار: در صورتی که تاکنون به تجربه بازی نپرداختهاید از مطالعه این مقاله جداً خودداری نمایید.
چالشهای Muspelheim
موسپلهایم بازگشته است و برخلاف بازی قبلی، دارای چالشهای پشت سرهم و مبارزه با یک والکری (Valkyrie) در بخش انتهایی خود نیست. این بار، شما میتوانید ۳ چالش مجزا را در ۳ قسمت گوناگون تکمیل نمایید. از بین بردن دشمنان توسط گدازههای آتشین و کشتار آنها در یک بازه زمانی مشخص، تعدادی از این چالشها را تشکیل میدهند. در این بخش، هرکدام از شمشیرهایی که در اختیار دارید یک سوم چالش را باید تکمیل نمایند. در این بین، ۶ چالش مرکزی و جدیدی که به بازی افزوده شدهاند، توجهات را بیشتر به سوی خود معطوف مینمایند. این چالشها دشوارتر از دیگر موارد هستند. برای مثال، در یکی از آنها باید با تعداد بسیار زیادی از دشمنان مختلف و قدرتمند مقابله نمایید؛ آن هم در حالی که توسط گدازههای آتشین احاطه شدهاید و یک باس انتظار شما را میکشد. این بخش تا زمانی که متوجه میشوید که مجبورید تا چالشهای دیگر را با یک ترتیب مختلف انجام دهید، جذاب است. در واقع به منظور تجربه دوباره چالشهای مرکزی، باید چالشهای اولیه را پشت سر بگذارید. این موضوع علاوه بر اینکه یکنواخت و تکراری میشود، ممکن است تا حد زیادی برای بازیکنان گیجکننده باشد؛ چرا که شما با توجه به درخشش یا عدم درخشش Runeها در نقطه مرکزی، باید به خاطر داشته باشید که چه چالشهایی را تکمیل نمودهاید.
مبارزه نهایی
پس از چندین سال انتظار، بازیکنان در انتهای God of War Ragnarok به تقابل با اودین (Odin) میپردازند. کسی که با نامهای All Father و پادشاه ۹ قلمرو نیز شناخته میشود. اودین در فاز اول مبارزه، توسط Bifrost و برخی اشعههای پرتابی با شما مبارزه میکند. علاوه بر این موارد، شما باید از برخی نواحی خاص در زمان مناسب اقدام به پریدن نمایید. فاز دوم مبارزه با اودین جذابیت بیشتری دارد. در این زمان، فریا (Freya) نیز به کریتوس (Kratos) و آتریوس (Atreus) ملحق شده و این ۳ با همکاری یکدیگر، وارد میدان نبرد میشوند. با همه این اوصاف، مبارزه با اودین انتظارات شما را از باسفایت نهایی برآورده نمیکند؛ به خصوص با توجه به باسفایتهای حماسی و جذابی که همواره در فرنچایز God of War شاهدشان بودهایم. با توجه به اینکه حماسه نورس پس از مبارزه با اودین پایان مییابد، انتظار میرفت تا تیم توسعهدهنده بازی، یک باسفایت درخور God of War را به عنوان چالش آخر این اثر اختصاص میداد.
مقیاس کوچک باسفایتها
اگر از مبارزۀ اول با اودین چشمپوشی کنیم، God of War Ragnarok شامل باسفایتهای خیرهکنندهای میشود. مبارزه اول با ثور (Thor)، تقابل با نیدهاگ (Nidhogg) و برسرکرها (Berserkers) از جمله نبردهای جذاب بازی محسوب میشوند. با اینحال، حتی این باسفایتها نیز از نقطهنظر مقیاس، به سهگانه اورجینال نزدیک نمیشوند. حقیقتاً، Ragnarok مبارزهای مانند تقابل با کرونوس (Cronos) در God of War 3 را به خود نمیبیند؛ مبارزهای که در آن قدم به قدم و به صورت پیوسته، موجودی را که جثهای به مراتب بزرگتر از شما دارد را از پا در بیاورید. نمیتوان این موضوع را کتمان کرد که Ragnarok از نظر مقیاس و ابعاد به سطح باسفایتهای God of War 3 نزدیک هم نمیشود.
مشکلات در ریتم روایی بازی
با وجود اینکه نحوه روایت داستان در God of War Ragnarok از کیفیت بالایی برخوردار بوده و شاهد وجود سکانسهای احساسی و تاثیرگذار متعددی در این آن هستیم، باید قبول کرد که برخی از بخشهای بازی از نظر ریتم در سطح ضعیفی ظاهر میشوند. بخش Ironwood از اقلیم یوتنهایم (Jotunheim) که در آن آتریوس برای نخستین بار با انگربودا (Angrboda) دیدار میکند، احتمالا بهترین مثال پیرامون افت ریتم بازی محسوب میشود. همه انتظار داشتیم تا شاهد مواجهه اتریوس با غولها در God of War Ragnarok باشیم؛ با این وجود، چنین اتفاقی در بازی رخ نمیدهد. شناخت بیشتر تواناییهای آتریوس و حالت خشم (Rage) او، از جمله اتفاقات مهمی است که در یوتنهایم رخ میدهد؛ با اینحال، در صورتی که میتوانستیم پس از پایان بازی بیشتر راجع به غولها اطلاعات کسب کنیم، تجربه God of War Ragnarok میتوانست لذتبخشتر شود.
پایان عجولانه
پس از شکست اودین، رگناروک در هیبت یک غول عظیمالجثه پدیدار میشود. در این زمان شاید فکر کنید که با باس واقعی بازی مواجه شدهاید اما با ظاهر شدن انگربودا، شما از دست وی فرار کرده و شاهد نابودی آزگارد (Asgard) خواهید بود؛ البته که بسیاری از ساکنین این شهر، فرصت پیدا میکنند تا از مهلکه بگریزند. اتفاقاتی که در این زمان رخ میدهند، مانند یک اپیلوگ و پردۀ آخر برای بازی بعدی عمل میکنند؛ جایی که آتریوس و انگربودا برای یافتن یوتنار (Jotnar) راهی سفر شده و کریتوس به All Father جدید نورس تبدیل میشود. در این زمان، کریتوس به همراه فریا و ممیر (Mimir) برای بازگرداندن وضعیت ۹ قلمرو به حالت عادی اقدام مینمایند. با اینکه یک پایان خوش الزاماً نکتهای بد برای Ragnarok محسوب نمیشود اما در پایان بازی، ممکن است چنین احساس کنید که سرنگونی اودین به صورت ساده و در عین حال زود رخ داده است؛ به خصوص اگر تنش و وقایعی را که منجر به حوادث پایان بازی شد را در نظر بگیریم، ممکن است راضیکننده نبودن پایانبندی God of War Ragnarok برای شما بیش از پیش جلوه کند.
چه کسی شیپور را به صدا درآورد؟
با وجود اینکه Ragnarok به برخی از سوالات بازیکنان پاسخ میدهد، اما تعدادی دیگر از آنها به صورت یک راز سربسته باقی میمانند. یکی از این پرسشهای مهم این است که چه کسی در God of War 2018 شیپور را به صدا درآورده و یورمانگاندر (Jormungandr) را فراخواند؟ این اتفاق پس از بیمار شدن آتریوس روی داد؛ پس به وضوح مشخص است که او شیپور را به صدا در نیاورده است. برخی از بازیکنان معتقدند که با توجه به این حقیقت که انگربودا به زبان غولها آشنا بوده، او در شیپور دمیده است. با این وجود، در پایان God of War Ragnarok به این سوال پاسخ داده نمیشود. شاید با توجه به ابعاد وسیع داستان این بازی، بتوانیم به راحتی از این موضوع چشمپوشی نماییم اما وجود این قبیل گرههای کور در داستان، میتواند برای بخشی از بازیکنان ناخوشایند باشد.
صلح با فریا
پس از اینکه نفرین فریا در ونهایم (Vanaheim) باطل میشود، او با کریتوس مقابله میکند. با اینکه فریا قتل فرزندش به دست کریتوس را از یاد نبرده، اما پس از وقوع برخی اتفاقات در God of War Ragnarok، او درمییابد که مسئول مرگ بالدر و همه رنجهایش، در واقع اودین است. فریا به طور کامل کریتوس را نمیبخشد، اما به نظر میرسد که بیش از پیش در Ragnarok کریتوس و عملکردش را درک میکند. با این وجود، دیدن اینکه فریا و شبح اسپارتا بدون هرگونه مشکلی با یکدیگر در این بازی به تعامل میپردازند، میتواند برای بازیکنان عجیب باشد. این موضوع به خصوص پس از شکسته شدن نفرین فریا بیشتر جلب توجه مینماید.
عدم به دست گرفتن Mjolnir
در پایان God of War Ragnarok، اودین و ثور از بین میروند. دختر ثور یعنی ثرود (Thrud)، میولنیر را به ارث برده و تصمیم میگیرد تا باعث افتخار پدر خود شود. با اینکه رسیدن میولنیر به ثرود منطقی به نظر میرسد، اما عدم به دست گرفتن آن توسط کریتوس برای بسیاری از گیمرها ناامیدکننده است. برخی از بازیکنان این نظریه را مطرح میکنند که شاید کریتوس لیاقت چکش افسانهای ثور را نداشته است؛ اما، این فرضیه به کلی مردود بوده چرا که کریتوس در Ragnarok به مقام All Father میرسد. با توجه به اینکه اودین به عنوان All Father قادر به کنترل میولنیر بود، طبیعتا کریتوس نیز میتوانست آن را به دست بگیرد. شاید سازندگان به این نتیجه رسیده باشند که این چکش برای استفاده در انتهای بازی، بیش از حد قوی بوده و باعث برهم خوردن تعادل گیمپلی میشود. از سوی دیگر، باید این احتمال را نیز در نظر گرفت که شاید سانتا مونیکا زمان کافی برای افزودن میولنیر به فهرست سلاحهای قابل کنترل توسط کریتوس نداشته است.
دادن سرنخهای ناخوشایند به بازیکنان
در جریان بازی، همراهانتان به طور پیوسته راجع به موضوعات مختلف اظهار نظر میکنند. آنها در هنگام مبارزه سعی میکنند تا شما را یاری کرده و به شما اطلاع بدهند که دشمنان از چه سمت و سویی قصد حمله به شما را دارند. موضوع زمانی بغرنج میشود که همراهانتان در هنگام حل معماها، بلافاصله به شما سرنخهایی را ارائه میکنند تا زودتر در بازی پیشروی کنید. شاید این اتفاق در ظاهر امر چندان آزاردهنده به نظر نرسد، اما حقیقت این است که بازی هرگز به شما زمان کافی برای حل پازلها را نمیدهد و همراهانتان پس از گذشت چند ثانیه، سرنخهایی مهم را به شما یادآوری میکنند. این اتفاق باعث میشود تا چالش حل معماها برای بازیکنان به یک امر روتین تبدیل شود. باید خاطر نشان کرد که چنین مشکلی در Horizon Forbidden West نیز وجود داشت. اینکه برای غیرفعال کردن سرنخهای ارائه شده در بازی هیچ گزینهای وجود ندارد، احتمالا بزرگترین نقطه ضعف این بازی محسوب میشود. این موضوع زمانی پررنگتر جلوه میکند که متوجه میشویم Ragnarok دارای گزینههای دسترسپذیری متعددی بوده اما سازندگان به فکر رفع این معضل نبودهاند.
همراهی با فریا
در پایان God of War Ragnarok، کریتوس و فرزندش در یکی از سکانسهای تاثیرگذار بازی با یکدیگر خداحافظی میکنند. آتریوس و انگربودا برای یافتن دیگر اعضای Jotnar راهی سفر میشوند. در این زمان، فریا به عنوان یار و همراه کریتوس با او همراه میشود. با اینکه همراهی این دو شخصیت، با توجه به این که برای حل برخی پازلها به وجود فریا نیاز است منطقی به نظر میرسد اما او در هنگام مبارزات به مانند اتریوس نمیتواند به شما کمک کند. شاید مهمترین دلیل این موضوع این باشد که مدتی طول میکشد تا بازیکنان با تواناییهای فریا در هنگام مبارزات آشنایی پیدا کنند.
منبع: Gamingbolt
بازی God of War Ragnarok هماکنون در دسترس دارندگان PS4 و PS5 قرار دارد.