رئیس Blizzard به دفاع از بازی Diablo Immortal پرداخت
رئیس Blizzard به دفاع از بازی Diablo Immortal پرداخت
استودیوی Blizzard میگوید بخش عمده انتقادات از سیستم پرداخت درون برنامهای عنوان Diablo Immortal، به دلیل اخبار کذبی است که این بازی را احاطه کردهاند.
رئیس شرکت بلیزارد (Blizzard) آقای مایک ایبارا (Mike Ybarra) در گفتوگو با لس آنجلس تایمز (Los Angeles Times) بیان داشت که وجود سیستم میکروترنزکشن (microtransaction) که به معنی پرداخت پول برای خرید آیتمهای مختلف موجود در بازی است، به آنها اجازه داد تا Diablo Immortal را به طور رایگان در اختیار بازیکنان قرار دهند. ایبارا در اینباره میگوید:
ما از یک روش جدید برای کسب درامد در بازی Diablo Immortal استفاده نمودیم. ما بازی را به صورت رایگان در دسترس صدها میلیون بازیکن قرار دادیم؛ آنهم در حالی که گیمرها به بیش از ۹۹.۵ درصد آیتمهای موجود در بازی دسترسی دارند. بحث پرداخت پول، به محتوای پایان بازی مربوط میشود. مهمترین نکته برای تیم سازنده این بوده است که صدها میلیون بازیکن بتوانند بدون پرداخت هرگونه هزینه، به تجربه بخش کمپین بازی ما بپردازند. از این نقطه نظر، Diablo Immortal میتواند آغازگر مسیری جدید، برای تجارب بعدی ما در فرنچایز Diablo باشد.
جدیدترین نسخه از فرنچایز دیابلو با نام Diablo Immortal، در تاریخ ۲ ژوئن برای سیستمهای عامل اندروید و IOS عرضه شد. نسخهی بتای آزاد بازی نیز در دسترس کاربران PC قرار دارد. این بازی بلافاصله بعد از انتشار، به خاطر سیستم پرداخت پول موجود در بازی مورد انتقاد شدید منتقدین و گیمرها قرار گرفت. طبق گزارشهایی که اخیراً منتشر شده است، بازیکنان برای اینکه شخصیت خود را به گونهی کامل ارتقاء دهند، باید حدود ۱۱۰ هزار دلار پول پرداخت نمایند. امتیازی که بازی Diablo Immortal در وبسایت معتبر متاکریتیک از بازیکنان دریافت کرده ۰.۲/۱۰ بوده که تاکنون در تاریخ این سایت سابقه نداشته است. نمرهی این بازی در حال حاضر ۰.۳ است؛ این امتیاز که توسط ۴۵۲۷ بازیکن به Diablo Immortal داده شده، این عنوان را به صورت مشترک با یک بازی دیگر، در ردهی بدترین بازیهای تاریخ سایت متاکریتیک قرار داده است.
باید این نکته را ذکر کرد که برای ثبت نمره در سایت متاکریتیک شما نیاز به تجربه بازی ندارید؛ علاوه بر این، ممکن است جنجالهای اخیری که گریبانگیر استودیوی اکتیویژن بلیزارد (Activision Blizzard) شده است نیز روی بازخورد منفی Diablo Immortal موثر بوده باشند. نکتهی جالب توجه این است که بازخوردهای Diablo Immortal روی App Store و Google Play به مراتب بهتر بوده است. نمرات این بازی در این دو برنامه در حال حاضر، به ترتیب ۴.۵/۵ و ۳.۷/۵ است.بر اساس گزارش LA Times، ایبارا ضمن اشاره به نمرات Diablo Immortal در این دو برنامه میگوید که این امتیازات با توجه به تعداد کاربران بیشتری که به تجربه بازی پرداختهاند، نمایانگر این هستند که وجود سیستم پرداخت درونبرنامهای، یک تصمیم درست از سوی تیم سازنده بوده است.
در پاسخ به این اظهار نظر ایبارا میتوان گفت که با وجود اینکه سیستم پرداخت درون برنامهای در ابتدا مشکلزا به نظر نمیرسد، اما وقتی بازی را به پایان میرسانید آن زمان است که حجم مشکلات عدیدهی خلق شده توسط این سیستم خود را نشان میدهند. این روزها، سابردیتهای Diablo Immortal و Diablo شاهد سیل عظیمی از پستهای انتقادی کاربران هستند. این در حالیست که ویدیوهای بسیاری در یوتیوب وجود دارند که نشان میدهند نهنگها (کسانی که اقدام به خرید آیتمهای بسیاری کردهاند) به راحتی در بخش PvP بازیکنان دیگر را شکست میدهند.
مدتی کوتاه پس از عرضهی بازی Diablo Immortal، کارگردان بازی آقای وایت چنگ (Wyatt Cheng) در صفحهی توئیتر خود اعلام کرد که انتقاداتی که از این بازی میشود بیشتر به دلیل اخبار کذبی است که همه روزه حول محور این عنوان منتشر میشوند.
این گفتهی وایت چنگ با انتقادات زیادی از سوی بازیکنان مواجه شده است چرا که او ماهها پیش از عرضهی Diablo Immortal گفته بود که امکان ندارد این عنوان به بازیکنی اجازه دهد تا از طریق صرف هزینه، در بازی پیشرفت کرده و رتبهی خود را ارتقاء دهد. با اینکه این حرف شاید در ظاهر غلط نباشد، اما مشخص است که منظور آقای وایت چنگ این بود که برای برنده شدن در این بازی نیاز به پرداخت پول نخواهید داشت؛ این در حالیست که شما برای خرید Legendary Gems که میتوانند قدرت شخصیت شما را به طور قابل ملاحظهای افزایش دهند باید پول پرداخت کنید.
طبق گفتهی بلیزارد، Diablo Immortal موفق به فروش ۱۰ میلیون نسخه در مدت یک هفته شده است و از این نظر، موفقترین نسخه از این فرنچایز محبوب، محسوب میشود. طبق اطلاعات حاصل شده توسط AppMagic که در زمینهی مارکتینگ در پلتفرم موبایل فعالیت دارد، Diablo Immortal موفق به کسب سود ۴۹ میلیون دلاری از زمان عرضهی خود شده است؛ لازم به ذکر است که این موضوع اخیراً در وبسایت Mobilegamer.biz منتشر شد. یکی از سخنگوهای بلیزارد در گفتوگو با لس آنجلس تایمز بیان داشت که بخش زیادی از بازیکنان، اقدام به خرید آیتمها در بازی Diablo Immortal نمیکنند؛ با اینحال وی از انتشار آمار دقیق در این زمینه خودداری کرد.