۱۰ تولد بزرگ خودروها و برندها در سال ۲۰۲۳، از لامبورگینی تا اسکالید
۱۰ تولد بزرگ خودروها و برندها در سال ۲۰۲۳، از لامبورگینی تا اسکالید
در سال ۲۰۲۳ شاهد تولدهای بزرگی از جهان ماشین خواهیم بود که شامل برخی از محبوبترین خودروها و برندهایی مثل لامبورگینی، کوروت و پورشه ۹۱۱ میشود.
۱-شورلت کوروت
۷۰ سالگی
امسال هفتادمین سالگرد تولد شورلت کوروت است. البته این ماشین شروع خیلی خوبی نداشت و جنرال موتورز در سالهای اولیهٔ تولید کوروت تا مرز پایان دادن به کل پروژه هم پیش رفت اما حالا در سال ۲۰۲۳، کوروت موتور وسط در بهترین وضعیت کل تاریخ خود قرار دارد. تقاضا برای مدل پایهٔ این ماشین همچنان بسیار زیاد است، Z06 به قاتل واقعی سوپرکارها تبدیل شده و نسخههای دیگری مثل هیبریدی هم در راه هستند.
۲-پورشه ۹۱۱
۶۰ سالگی
هرچند فروش پورشه ۹۱۱ رسماً در سال ۱۹۶۵ به بازار آمد اما این خودرو برای اولین بار در پاییز سال ۱۹۶۳ با نام ۹۰۱ رونمایی شد. با اینکه نام این افسانهٔ آلمانی به اصرار پژو تغییر کرد اما حتی پس از گذشت شش دهه همچنان کاملاً مشابه نمونهٔ اولیهٔ خود است. این یعنی پیشرانهٔ ۹۱۱ همچنان در عقب قرار دارد هرچند که کاررا پایهٔ امروزی با ۳۸۵ اسب بخار قدرت تقریباً سه برابر قویتر از اولین ۹۱۱ با موتور ۲ لیتری ۱۳۰ اسب بخاری است.
۳-هوندا
۶۰ سالگی
هوندا در سال ۱۹۴۶ تأسیس شد اما اولین خودروی خود را در سال ۱۹۶۳ تولید کرد. این یک وانت کوچک بنام T360 بود که طبق قوانین میکروکارهای ژاپنی ساخته شده بود و هرگز به دنبال عرضهٔ جهانی نبود. بااینحال، در سال ۱۹۹۰ هوندا آکورد به پرفروشترین خودروی سواری آمریکا تبدیل شد و در سال ۲۰۲۱ نیز CR-V با فروش ۹۰۰ هزار دستگاهی سومین خودروی پرفروش جهان لقب گرفت.
۴-لامبورگینی
۶۰ سالگی
هرچند لامبورگینی با رونمایی از میورای موتور وسط در نمایشگاه ژنو ۱۹۶۶ شهرت یافت اما پیشینهٔ این شرکت به سال ۱۹۶۳ و پروتوتایپ مدل موتور جلوی ۳۵۰ GTV بازمیگردد. البته GTV به تولید نرسید اما پیشرانهٔ ۳.۵ لیتری V12 آن در اولین محصول تولیدی لامبورگینی بنام ۳۵۰ GT سال ۱۹۶۴ مورداستفاده قرار گرفت و از آن زمان تاکنون این برند را به خاری در چشم اهالی مارانلو تبدیل کرد.
۵-کاترهام
۵۰ سالگی
هرچند لوتوس سون در سال ۱۹۵۷ متولد شد و در سال ۲۰۱۷ شصتمین سالگرد تولد خود را جشن گرفت اما کاترهام سون امسال پنجاهساله میشود زیرا پس از اینکه لوتوس در سال ۱۹۷۲ به تولید این خودرو پایان داد، کاترهام امتیاز حقوق تولید آن را خرید و سون را در سال ۱۹۷۳ روی خط تولید خود برد. طراح این ماشین، کالین چاپمن فقید اگر ببیند سون به لطف بهسازیهای کاترهام و وفاداری به طرح اصلی هنوز هم خودروی محبوب و جذابی است قطعاً شگفتزده خواهد شد.
۶-مینیونهای کرایسلر
۴۰ سالگی
در دوران محبوبیت کراساوورها بهراحتی میتوان فراموش کرد که مینیونها چه روزگار باشکوهی داشتهاند. مبدع کلاس مینیون کرایسلر بود که به رواج این خودروهای کاربردی بسیار کمک کرد. این شرکت در اواخر سال ۱۹۸۳ اولین مینیون جهان را به بازار فرستاد و یک سال بعد نیز پلیموث نسخهٔ خود از این خودرو را با نام وویاجر عرضه کرد. امروزه مینیون کرایسلر با نام پاسیفیکا شناخته میشود اما نسخهٔ پایهٔ آن که برای خریداران ناوگانی در نظر گرفته شده از نام قدیمی وویاجر استفاده میکند.
۷-آستونمارتین DB5
۶۰ سالگی
آستونمارتین DB5 پس از معرفی در سال ۱۹۶۳ تنها دو سال تولید شد و تفاوت چندانی با DB4 سری V نداشت. اصلیترین بهروزرسانی این خودرو افزایش حجم پیشرانهٔ ۳.۷ لیتری شش سیلندر خطی به ۴ لیتر بود اما DB5 به لطف حضور در سری فیلمهای جیمز باند به چنان شهرتی دست پیداکرده به یک نماد افسانهای تبدیل شد.
۸-کادیلاک اسکالید
۲۵ سالگی
ربع قرن پیش، جنرال موتورز که به رقیبی فوری برای لینکلن نویگیتور نیاز داشت، جیامسی یوکان دنالی را کمی بَزک کرد و با نام کادیلاک اسکالید به بازار فرستاد. حال ۲۵ سال بعد، اسکالید هنوز DNA بدنه روی شاسی خود که با شورلت تاهو و سابربن مشترک است را حفظ کرده و به پرفروشترین شاسیبلند کلاس خود تبدیل شده است.
۹-آئودی TT
۲۵ سالگی
آئودی TT باید از این جشن تولد نهایت استفاده را ببرد زیرا ۲۰۲۳ آخرین سال تولید آن خواهد بود. آئودی در حال جایگزینی این کوپهٔ اسپرت شیک با یک خودروی الکتریکی است اما بعید به نظر میرسد که بتواند همان جذابیت TT را برای طرفداران داشته باشد. این ماشین با وجود استفاده از پلتفرم فولکسواگن گلف، به لطف ظاهر چشمگیر و پیشرانههای جذاب مثل ۲.۵ لیتری پنج سیلندر، یکی از کوپههای شایان توجه بازار محسوب میشد.
۱۰-فورد موستانگ نسل دو
۵۰ سالگی
موستانگی که همه از آن متنفر هستند در پاییز ۱۹۷۳ یعنی تنها دو ماه قبل از بحران نفتی دههٔ ۷۰ معرفی شد؛ بنابراین، عجیب نیست که علیرغم کاهش بزرگ قدرت و پرفورمنس، فروش موستانگ II که بسیار کوچک شده بود نسبت به سالهای پایانی تولید نسل اول تقریباً سه برابر شد. در سال اول تولید موستانگ II پیشرانهٔ V8 برای آن ارائه نمیشد و حتی مدل کینگ کبرا سال ۱۹۷۸ که در تصویر میبینید، با موتور ۵ لیتری V8 تنها ۱۴۰ اسب بخار قدرت داشت.