کالیفرنیا تردد کامیونها و اتوبوسهای دیزلی تولید قبل از سال ۲۰۱۰ را ممنوع کرد
کالیفرنیا تردد کامیونها و اتوبوسهای دیزلی تولید قبل از سال ۲۰۱۰ را ممنوع کرد
در ایالت کالیفرنیا تردد تمام کامیونها و اتوبوسهایی که پیشرانهٔ آنها قبل از سال ۲۰۱۰ ساخته شده از ابتدای سال ۲۰۲۳ ممنوع شده است.
در سال ۲۰۰۸، هیئت منابع هوایی کالیفرنیا (CARB) قانونی را برای کاهش انتشار گازهای گلخانهای توسط کامیونها و اتوبوسهای قدیمی تصویب کرد. این قانون که با عنوان «کاهش انتشار گازهای گلخانهای وسایل نقلیهٔ سنگین» شناخته میشود، در ابتدا از کامیوندارانی که مسافتهای طولانی را طی میکردد خواست برای کاهش مصرف سوخت روی تریلرهای خود لاستیکهای مخصوص و دستگاههای آئرودینامیک نصب کنند. این قانون اما طی سالها بهروزرسانیهای زیادی را تجربه کرده و در آخرین بهروزرسانی، تردد هرگونه کامیون و اتوبوسی با وزن ناخالص بیش از ۶۳۵۰ کیلوگرم که تولید قبل از سال ۲۰۱۰ باشد را ممنوع کرده است.
البته این ممنوعیتها جدید نیستند زیرا کالیفرنیا از یک دهه پیش ممنوعیت تردد کامیونها و اتوبوسهای قدیمی در جادهها را آغاز کرده است. در سال ۲۰۰۴ این ممنوعیت برای مدلهای دیزلی تولید قبل از سال ۲۰۰۴ اعمال شد و امسال این مرز به سال ۲۰۱۰ رسیده است. هرچند این قوانین وسایل نقلیهای که در ایالات دیگری پلاک شدهاند را از تردد در کالیفرنیا منع نمیکند اما کالیفرنیا از پلاک شدن یا انتقال مالکیت هر وسیلهای که قبل از سال ۲۰۱۰ ساخته شده باشد خودداری میکند. CARB همچنین با آژانس حفاظت از محیطزیست آمریکا همکاری میکند تا تردد کامیونهای قدیمی در خارج از کالیفرنیا را هم ممنوع و این قانون را در دیگر ایالتها نیز اجرا کند.
CARB تخمین زده است که آخرین بهروزرسانی قوانین، تردد ۲۰۰ هزار دستگاه اتوبوس و بیش از ۷۰ هزار دستگاه کامیون که هماکنون در کالیفرنیا در حال کار هستند را ممنوع خواهد کرد اما منفعت این کار بیشتر از ضررهای آن خواهد بود زیرا کامیونها و اتوبوسها نسبت به خودروهای سواری سهم بیشتری در آلودگی هوا دارند. هدف نهایی این است که این ممنوعیتها تا زمانی که قانون منع کامل استفاده از پیشرانههای دیزلی در سال ۲۰۳۵ در کالیفرنیا اجرایی شود ادامه داشته باشد. البته قانون CARB فقط به پیشرانهٔ کامیونها و اتوبوسهای قدیمی اشاره دارد و مالکین این وسایل میتوانند با تجهیز کامیون یا اتوبوس خود به پیشرانهٔ جدید، همچنان از آن استفاده کنند.
بااینحال، انتقاداتی هم به این قانون وارد است. به اعتقاد منتقدان، این قوانین شرکتهای حملونقل را مجبور به خرید پیشرانههای جدید میکند که این به ضرر شرکتهای کوچکتر خواهد بود زیرا بودجهٔ لازم برای خرید موتورهای جدید را ندارند. از سوی دیگر اما CARB اظهار داشته که رعایت این قانون آسان است و بسیاری از شرکتها و ناوگانها قبلاً از قوانین جدید پیروی کردهاند بهگونهای که تاکنون بیش از ۱.۵ میلیون دستگاه کامیون و اتوبوس در کالیفرنیا به پیشرانههای جدیدتر مجهز شدهاند. انتقاد دیگر اما تأثیر زیستمحیطی این قانون را زیر سؤال میبرد زیرا هرچند تعویض یک پیشرانهٔ دیزلی قدیمی با نمونهٔ جدید کاهش تولید آلایندگی را به دنبال خواهد داشت اما فرایند تولید پیشرانهٔ جدید برای جایگزینی، آلودگی زیادی ایجاد خواهد کرد.
تولید موتورها جدید به مواد خام بیشتر و حملونقل نیاز دارد و نهایتاً باعث اوراق شدن پیشرانههایی خواهد شد که هنوز بدون مشکل کار میکنند. با وجود این انتقادات اما قانون CARB تاکنون اجرا شده است. البته این قانون معافیتهایی هم دارد. بهعنوانمثال، کامیونها یا اتوبوسهایی که سالانه کمتر از ۱۶۰۰ کیلومتر را طی میکنند، بهطور کامل معاف خواهند بود. این معافیت برای وسایل نقلیهٔ کلاسیک و کلکسیونی در نظر گرفته شده است. همچنین وسایل نقلیهٔ کشاورزی که پیمایش کمی دارند نیز مشمول این قانون نخواهند بود اما محدودیت پیمایش آنها در سال ۲۰۲۳ سختتر میشود.