بهترین مراحل بازی های ویدیویی؛ قسمت دوم
بهترین مراحل بازی های ویدیویی؛ قسمت دوم
مراحلی که در ذهن و خاطرات گیمرها ماندگار شدهاند بیشمارند، بنابراین یک بار دیگر تصمیم گرفتیم نگاهی به برخی از بهترین مراحل بازی های ویدیویی بیندازیم.
بعد از نگارش قسمت اول و درخواستهای فراوان شما برای انتشار قسمت دوم، تصمیم گرفتم لیست دهتایی دیگری از بهترین مراحل بازیهای ویدیویی تهیه کنم. در این لیست نام مراحل و عناوینی را میبینید که به دلیل محدودیت در مقاله قبلی جایی نداشتند. شما میتوانید قسمت اول را از این لینک مطالعه کنید.
توجه: این لیست بر اساس تجربیات شخص نویسنده در تجربه عناوین مختلف نوشته شده است. با توجه به وسعت گسترده صنعت بازیهای ویدیویی، میتوان صدها مرحله دیگر نام برد که هرکدام از آنها زیبا و هیجانانگیز هستند. جدا از اینها، سعی شده است تا از عناوین مستقل در این لیست استفاده نشود تا خواننده ارتباط بیشتری با موارد ذکر شده برقرار کند. همچنین با توجه به محدود بودن گنجایش مقاله، نمیتوان به تمام مراحل خوب صنعت اشاره کرد. ترتیب قرارگیری موارد مذکور در این لیست نیز ارتباطی به بهتر یا بدتر بودن آنها نسبت به یکدیگر ندارد.
Sonic the Hedgehog – Green Hill Zone
مرحله Green Hill Zone، بسیار شبیه به Airship Fortress در Mario Bros. 3 است؛ یک مرحله بسیار نمادین که شاید بسیاری از هواداران Sonic را با این مرحله به یاد میآورند. این قسمت بازی یکی از بهترین مراحل Sonic the Hedgehog بود. بازیکنان میتوانند بخشهای پلتفرمینگ و طراحیهای محیطی عالی این مرحله را با سرعت بالا Sonic تجربه کنند. ما هرگز مرحلهای به این خوبی در دیگر بازیهای Sonic ندیدیم. این مرحله سرشار از چمنزارهای سرسبز با ویژگیهای محیطی مانند درختان نخل، صخرهها و حیوانات جنگلی متعدد است.
مانند مراحل دیگر بازی، Green Hill شامل 3 بخش اصلی است. در بخش سوم، Sonic قبل از رفتن به مأموریت دوم با آنتاگونیست بازی یعنی Doctor Eggman مبارزه میکند. Green Hill Zone نظرات مثبتی از منتقدان دریافت کرد، به ویژه بابت موسیقی بینظیر آن بسیار تمجید شد. Green Hill Zone همچنین توسط منتقدان به عنوان یک مرحله کلاسیک و شناخته شده خطاب میشود.
Crysis – Reckoning
بازی Crysis با نقشههای بزرگ، گیمپلی سرگرمکننده، اکشن عالی و مکانیکهای درخشان، بازی بینظیری بود، اما هیچ یک از مراحل موجود در بازی به اندازه Reckoning، آن حس لذتبخش و فراموش نشدنی را ایجاد نکردند. نقشههای موجود در این مرحله فوقالعاده بودند؛ مناطق باز گسترده با کارهایی زیادی که میتوانستید در آنها انجام دهید، از ویژگیهای بارز دیگر این مرحله بود. همچنین به دلیل گستردگی محیط، Immesive این مرحله فوقالعاده بود و راههای زیادی برای از بین بردن دشمنان یا عبور از آنها وحود داشت. تیراندازی و مبارزات در Reckoning بسیار سرگرمکننده بود و مناظر و پس زمینه این مرحله، چشمها را نوازش میکرد. یکی از دلایلی که من هرگز Crysis را فراموش نمیکنم، همین مرحله است.
مرحله Reckoning یازدهمین و آخرین مرحله Crysis است. این مرحله در اطراف محیط استقرار نیروهای Ceph تمرکز دارد که اولین حمله گسترده را برای بیرون راندن نیروهای انسانی و حرکت در مقیاس جهانی انجام میدهند. قبل از انجام این کار، آنها باید تهدید اصلی USS را از بین ببرند. این مرحله به تنهایی ارزش وقت گذاشتن شما برای تمام کردن Crysis را دارد.
God of War – Blades of Hades
برخی میگویند Blades of Hades ناامید کننده بود، اما گروهی دیگر از جمله شخص من، به فوقالعاده بودن آن باور دارند. بازیکنان در این مرحله نه تنها از مبارزات بیوقفه و معماهایی که God of War مملو از آن است، موقتا فاصله گرفتند، بلکه با یک طراحی مرحله بینظیر مواجه شدند که به مهارتهای عالی و دقت بالا نیاز داشت. Blades of Hades بخش بسیار کوتاهی از یک مرحله بزرگتر بود، اما تا زمانی که ادامه داشت، بسیار سرگرمکننده بود.
دلیل اصلی خاص بودن این قسمت از اولین نسخه God of War، تفاوت بزرگ آن نسبت به مراحل دیگر است. در مراحل دیگر بازی یا شما در اکشن شلوغ بازی غرق بودید و یا معماهای گاها سخت و آسان را حل میکردید. پتلفرمینگ Blades of Hades موجب ایجاد تنوع در بازی شد و به شما نشان داد که God of War همیشه لزوما به معنای کشتن و جنگیدن نیست.
Mass Effect 2 – Kasumi: Stolen Memory
در سرتاسر مجموعه Mass Effect، هدف اصلی فرمانده شپرد نجات کهکشان است. بنابراین، قهرمان بازی زمان زیادی را صرف حل مشکلات متفرقه نمیکند. با این حال، این اتفاق در یکی از DLCهای بازی به نام Kasumi رخ میدهد. این ماموریت به قدری خوب است که DLC مذکور را در میان بهترینهای این سری قرار میدهد.
هدف اصلی، تصاحب یک جعبه خاکستری است که ارزش احساسی قابل توجهی برای Kasumi دارد، زیرا متعلق به شریک سابق او است. با این حال، این جعبه توسط قاتل شریک زندگی او، یعنی Donovan Hock تصاحب شد و در خزانه این مرد ثروتمند قرار گرفت. بنابراین، شما باید مهمانی Donovan Hock را به هم بزنید و این جعبه ارزشمند را به دست بیاورید. با این حال، وقتی خزانه را پیدا میکنید، متوجه میشوید که چند سیستم دفاعی و امنیتی بزرگ دارد. قفل صوتی و اسکنر DNA، از جمله این موارد هستند. شما باید راهی برای عبور از هر کدام از این سیستمهای امنیتی پیدا کنید. خنثی کردن هرکدام از آنها مستلزم حل یک پازل جذاب و سرگرمکننده است.
از نکات جالب این مرحله، تاثیرگذاری آن در روند داستان Mass Effect 3 است. Kasumi در بازی Mass Effect 3 و در جریان ماموریت Citadel: Hanar Diplomat باز میگردد. اگر شپرد ماموریت مذکور در DLC بازی Mass Effect 2 را انجام دهد، Kasumi در طول ماموریت به شما کمک خواهد کرد و پس از آن برای کار روی Crucible استخدام خواهد شد. اگر ماموریتش در نسخه قبلی را انجام نداده باشید، او باز هم در صحنه حاضر میشود، اما در نبردها به شما کمک نمیکند.
Payday 2 – Shadow Raid
با اینکه قالب کلی مراحل Payday 2 مشابه یکدیگرند و حول محور سرقتها جریان دارند، اما ماموریتهای خوب و فراموش نشدنی زیادی نیز در بازی دیده میشود. در مرحله Shadow Raid، هدف اصلی غارت یک انبار بزرگ پر از کالاهای گران قیمت است. آنچه این دزدی را از بقیه متمایز میکند، مخفیکاری بودن آن است. اگر زنگ هشدار را به صدا درآورید، فقط یک دقیقه فرصت دارید تا ماموریت خود را با موفقیت انجام دهید.
بنابراین، تیراندازی یا نبرد با پلیس در این ماموریت معنا ندارد. شما باید نفوذ کنید، تا جایی که ممکن است چیزهای گران قیمت را بردارید و فرار کنید. همانطور که این موضوع همیشه در مورد Payday 2 صدق میکند، راههای مختلفی مقابل شما برای انجام و تکمیل ماموریتها وجود دارد.
The First Colossus – Shadow of the Colossus
چالش برانگیز و سخت، اما بدون شک ارزشش را دارد! بیایید به مرحلهای برویم که حس موفقیت و پیروزی را به خوبی به شما هدیه میدهد. بازی تازه شروع شده است و ایدهای از اطراف خود ندارید. ناگهان به یک غول بزرگ میرسید که عظمت، قدرت و بزرگی او به راحتی قابل لمس است. در لحظات اول ایدهای برای نحوه چگونگی شکست دادن آن ندارید، اما بعد از گذشت مدت کوتاهی متوجه میشوید که باید با چسبیدن به موهای این هیولا، از بدن او بالا بروید تا به نقطه صعف اصلی او، یعنی سرش برسید.
وقتی اولین غول یا اصطلاحا Colossus بازی را شکست میدهید، حس میکنید که یک کار غیرممکن را انجام دادهاید، اما این تازه شروع سختیهای پیش روی شماست. اوئدا با این بازی یک اثر هنری تمام عیار را خلق کرده است و هیچ کلمهای نمیتواند حس شما هنگام مواجه شدن و مبارزه با اولین Colossus را توصیف کند. این مرحله و به طور کلی تمام مراحل Shadow of the Colossus به ما اثبات میکند که فقط با خلاقیت میتوان صنعت بازیها را به جلو هدایت کرد. اگر این بازی را تجربه نکردهاید لحظهای درنگ نکنید، Shadow of the Colossus بدون شک یکی از آن تجربههایی خواهد بود که در عمر خود هرگز مشابهاش را ندیده و نخواهید دید.
Sen’s Fortress – Dark Souls
مگر میتوانیم از بهترین طراحی مراحل در بازیها صحبت کنیم و نامی از آثار هیدتاکا میازاکی (Hidetaka Miyazaki) و فرامسافتور (FromSoftware) به میان نیاوریم؟ سری Dark Souls و اولین نسخه آن که بدون شک کلاس درسی برای تمامی علاقهمندان به طراحی محیط و مراحل هستند. بازی اول Dark Souls شاید نقطه اوج تمامی محصولات میازاکی در پیوستگی محیطی و پلتفرمینگ چالشبرانگیز باشد. بالاخره وقتی صحبت از این سبک میشود، چالش و سختی حرف اول را میزنند.
بازی Dark Souls شاید سختترین و پربارترین بازی نسل هفتم است و این همان مرحلهای است که باعث میشود بسیازی از افراد، تجربه بازی را برای همیشه رها کنند. در لحظه به لحظه این مرحله، احتمال مردن شما وجود دارد و با توجه به تاریکی و غیرمنتظره بودن مسیر پیشرو، گذر از آن به یک ماموریت غیرممکن تبدیل میشود. شما برای رسیدن به ورودی شهر Anor Londo، شما باید از یک معبد بزرگ و مرگبار گذر کنید.
جدا از دشمنان شبیه به مار که میتوانند به تنهایی اصلیترین خطر مسیر شما باشند، محیط ذکر شده سرشار از تله و دامهای مرگبار است. از تیغههای آهنین بزرگ در حال حرکت گرفته تا توپهای بزرگی که برای له کردن شما کافی هستند، همه اینها Sen’s Fortress را به یکی از چالشبرانگیزترین و شاید بهترین مراحل سری Dark Souls تبدیل میکنند.
Psycho Mantis – Metal Gear Solid
بازی Metal Gear Solid اولین عنوانی بود که بر مخفیکاری سه بعدی تسلط یافت، اما بیشتر به خاطر باس فایتهای طولانی و غیر متعارفش به یاد آورده میشود. خاطرهانگیزترین و خلاقانهترین آن، مربوط به همین بخش بازی است که میتواند مغزتان را منفجر کند. Psycho Mantis یکی از اعضای روانی گروه FOXHOUND بود که در تصرف مسلحانه جزیره Shadow Moses در سال 2005 شرکت کرد. او یک ماسک مخصوص برای جلوگیری از نفوذ افکار مردم به ذهنش میپوشد که او را منحصر به فرد میکند.
در سال 1984، Mantis اساسا خود را مجذوب کسانی میدانست که احساسات منفی در خود دارند، بنابراین Yevgeny Borisovitch Volgin را در مسیر انتقامش همراهی میکرد. او بعدا با نام رمزی Tretij Rebenok (به روسی به معنای “فرزند سوم”) برای XOF کار کرد و بعد از مدتی از سازمان جدا شد. مبارزه با این شخصیت، یکی از بهترین لحظات سری و نسخه اول است. بدون هیچ اسپویلی در این مقاله، میتوانید ویدیو این مبارزه حماسی را از این لینک تماشا کنید.
The Village – Resident Evil 4
بدون شک اینجا با یکی از ترسناکترین 15 دقیقههای تاریخ صنعت گیم روبهرو هستیم، جایی که لیان اس کندی در اولین لحظات ماموریت غیرممکن خود برای نجات دختر رئیس جمهور، با وحشتناکترین لحظات عمر خود مواجه میشود. وقتی اولین بار وارد روستای مخوف Resident Evil 4 میشوید، سکوت عجیب و خلوت آن شما را آزار میدهد و جدا از اینها، دو راننده عجیبی که در ابتدای بازی شما را به روستا میرسانند، به ترس و حس دلهره شما میافزایند. جلوتر که بروید، متوجه میشوید که افراد این روستا به یک نوع بیماری خاصی مبتلا شدهاند و در هر حالی به شما هجوم میآورند.
طراحی محیط و تعداد دشمنها به گونهای است که در ظاهر، راه فراری برای شما به نمایش گذاشته نمیشود. به هرجا که فرار کنید و هرچقدر که دشمنها را بکشید، تاثیری در امنیت شما ندارد و خطرات از همه ور به سمت شما هجوم میآورند. بدون شک اولین روستای Resident Evil 4 که آن را در اوایل بازی ملاقات میکنید، یکی از دلهرهآورترین و البته هیجانانگیزترین مراحل و مکانهای سری Resident Evil است.
Cronos – God of War 3
این تنها مرحله در تمام بازیهای ویدیویی است که میتوانید در آن ناخن یک تایتان یونان باستان را دربیاورید، از مری او به پایین بپرید، راه خود را در معده او باز کنید و سپس او را بکشید! بازی God of War 3 سرشار از باس فایتهای حماسی است، اما مبارزه با کرونوس حس و حال دیگری دارد. در نگاه اول، کریتوس و کرونوس از نظر جثهای اختلاف زیادی با هم دارند و کریتوس تقریبا اندازه یک بند انگشت کرونوس است، اما همیشه گفتهایم “فلفل نبین چه ریزه!”. کریتوس بارها ثابت کرد که سایز و اندازه دشمنانش برای او شوخی است و برای رسیدن به اهداف خود از هیچ چیزی هراس ندارد.
شما در این باس فایت باید تک به تک و با حوصله به اجزای مختلف بدن کرونوس آسیب وارد کنید تا در نهایت بتوانید ضربه نهایی را به او بزنید. در اساطیر یونان، کرونوس آخرین فرزند گایا و اورانوس و امپراتور تایتانها بود. ششمین و آخرین فرزند او با نام زئوس، پسری بود که طبق پیشگویی کرونوس را سرنگون کرد و تایتانها را شکست داد، پیشگویی که برای خود او حتی فرزند او نیز رخ خواهد داد…
حالا که با برخی دیگر از بهترین مراحل صنعت گیم از دید من آشنا شدید، نظرات خود را مجددا با ما به اشتراک بگذارید. به ما بگویید که کدام مراحل از کدام بازیها لحظاتی فراموش نشدنی را برایتان رقم زدند و جدا از اینها، اگر قسمت دیگری از این سری مقالات میخواهید، نظرات و پیشنهادات خود را در بخش کامنتها با ما به اشتراک بگذارید.