درگ جالب بی ام و M5 نسل E39 با آلپینا B10 و B10S
درگ جالب بی ام و M5 نسل E39 با آلپینا B10 و B10S
در این درگ، آلپینا B10 و نسخهٔ قویتر B10S در برابر بامو M5 همنسل خود قرار گرفتهاند تا ببینیم M پاور پیروز میشود یا آلپینا.
آلپینا در سال ۱۹۶۵ بهعنوان یک بخش تیونینگ برای محصولات بامو تأسیس شد. در اوایل دههٔ ۲۰۰۰، این شرکت بر اساس سری ۵ نسل E39 مدل B10 و نسخهٔ قویتر B10S را تولید کرد. حال کارواو در درگ جدید خود این دو سدان آلپینا را در برابر M5 همان نسل قرار داده است. M5 بزرگترین پیشرانهٔ این جمع را دارد. یک ۴.۹ لیتری V8 تنفس طبیعی که ۴۰۰ اسب بخار قدرت و ۵۰۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکند. این خودرو همچنین برخلاف دو مدل آلپینا از گیربکس شش سرعتهٔ دستی استفاده میکند و ۱۷۹۵ کیلوگرم وزن دارد.
زیر کاپوت آلپینا B10S موتور کمی کوچکتری قرار گرفته که ۴.۸ لیتری تنفس طبیعی است و ۳۸۰ اسب بخار قدرت و ۵۱۰ نیوتن متر گشتاور دارد. این نیرو از طریق یک گیربکس پنج سرعتهٔ اتوماتیک به چرخهای عقب منتقل میشود تا وزن ۱۶۹۰ کیلوگرمی خودرو را حرکت دهد؛ و در آخر به آلپینا B10 معمولی با موتور ۴.۶ لیتری V8 کوچکتر میرسیم که ۳۴۰ اسب بخار قدرت و ۴۷۰ نیوتن متر گشتاور را به یک گیربکس پنج سرعتهٔ دستی تحویل میدهد. این خودرو ۳۰ کیلوگرم از برادر قویتر خود سبکتر است.
در اولین درگ، آلپینا B10S پیشتاز شده و ۴۰۰ متر را در ۱۴.۶ ثانیه طی کرد درحالیکه M5 برای انجام این کار به ۱۴.۸ ثانیه زمان نیاز داشت. B10 هم با زمان ۱۵.۲ ثانیه آخر شد. در اولین مسابقهٔ رولینگ، در ابتدا سه خودرو تقریباً باهم پیش میرفتند اما تعویض دنده بد باعث شد M5 عقب بیفتد. بدین ترتیب در ادامه آلپیناها تقریباً همزمان از خط پایان عبور کردند و M5 با اختلاف زیادی آخر شد. رولینگ بعدی از سرعت ۵۰ کیلومتر بر ساعت آغاز شد و این بار M5 که شروع بسیار بهتری داشت، پابهپای دو مدل آلپینا پیش رفت اما نهایتاً پیروزی به B10 رسید و B10S هم نتوانست جایگاهی بهتر از آخر کسب کند.
سپس نوبت به رولینگ آخر از سرعت ۷۰ کیلومتر بر ساعت رسید که این بار M5 توانست دو آلپینا را مغلوب کند. در آخر هم آزمایش ترمز از سرعت ۵۰ کیلومتر بر ساعت برگزار شد که بازهم M5 بهتر عمل کرد.