ناامیدکنندهترین بازیهای سال ۲۰۲۲ تا به امروز
ناامیدکنندهترین بازیهای سال ۲۰۲۲ تا به امروز
دنبالههای مورد انتظار، بازیهایی با فرایند توسعهی طولانی، آثاری که ضعیفتر از توقعات عمل کردند؛ ۲۰۲۲ سالی مملو از عناوین ناامید کننده بوده است.
با وجود اینکه بسیاری از عناوین مورد انتظار سال ۲۰۲۲ با تاخیر مواجه شدهاند و برخی دیگر هنوز دارای تاریخ انتشار دقیقی نیستند، با اینحال ۲۰۲۲ یک سال خوب برای گیمینگ بوده است. بازی Horizon Forbidden West، از جمله عناوین مورد انتظاری بود که امسال منتشر شد و کماکان راجع به آن بحث میشود. اما بازیهایی نظیر Tunic ،NARCO و Citizen Sleeper، از جمله عناوین مستقلی بودند که تجربیات شگفتانگیزی را برای بازیکنان رقم زدند. با همه این اوصاف، به ازای هر بازی موفق چندین عنوان شکستخورده در سال ۲۰۲۲ عرضه شدهاند. در این مقاله به ۱۵ بازی ناامید کنندهی سال ۲۰۲۲ خواهیم پرداخت.
Diablo Immortal
زمانی که بازی Diablo Immortal معرفی شد، همه انتظار شکست آن را داشتند اما این بازی پس از عرضه، ثابت کرد که حتی از آنچه که تصورش میشد نیز به مراتب ضعیفتر است؛ چرا که تقریبا همهی محتوای بازی باید خریداری شود. بازیکنان حتی برای تجربهی محتوای Endgame این بازی از قبیل بخش Awakening نیز باید پول پرداخت کنند. نکته اسفناک این است که حتی بعد از پرداخت هزینه زیاد، این بازی در نهایت نسخهی ضعیف شده Diablo 3 با سیستم ارتقاء و loot ضعیفتر است.
Ikai
بازی ترسناک و روانشناختی استودیوی اندفلِیم (Endflame)، یک عنوان اول شخص محسوب میشود که در نگاه اول ایدهی آن تکراری به نظر میرسد؛ با این حال داستان این بازی که اقتباسی از فولکلور کشور ژاپن است و همچنین گیمپلی مبتنی بر عدم وجود کامبت، باعث شده بودند تا ایده این بازی جذاب به نظر برسد. با این حال، این اثر در القای ایدهی خود به نحو درست، کاملاً ناکام عمل کرده و مشکلات متعدد در داستان، باعث شدهاند تا Ikai به یک عنوان شکست خورده تبدیل شود. کوتاه بودن بازی، یکی دیگر از نقایص آن است؛ مشکلی که شاید میشد از آن چشمپوشی کرد اما حقیقت اینجاست که داستان بازی، پیش از اینکه به ثمر بنشیند به پایان میرسد.
Blackwind
ایدهی اولیهی بازی Blackwind از استودیوی بلوفیش (Blowfish)، برای یک عنوان هک اند سلش (Hack and slash) جذاب به نظر میرسد. با اینحال این بازی از هر نظر یک شکست تمام و کمال محسوب میشود. داستان کلیشهای و سیستم کامبت یکنواخت و نه چندان جذاب، از جمله مشکلات اساسی Blackwind هستند. اما معماهای غیر ضروری، عدم بهینه بودن سیستم کنترل بازی و باگهای متعدد، صدمات جبرانناپذیری به جدیدترین ساختهی استودیوی بلوفیش زدهاند. این عنوان میتوانست به یک اثر اکشن سرگرمکننده تبدیل شود اما وجود مشکلات مختلف، اجازه درخشش به این بازی را نمیدهند.
Martha is Dead
داستان بازی ترسناک و روانشناختی استودیوی LKA به نام Martha is Dead، در جریان جنگ جهانی دوم روایت شده و به یک قتل رازآلود با درونمایهی تراژدی مربوط میشود. سیر پیشرفت داستان بازی به طور آزاردهندهای آهسته است؛ اما این باگهای متعدد و برخی مشکلات در گیمپلی بازی هستند که صدمهی جبران ناپذیری به آن وارد کردهاند؛ مثلاً اینکه شما قادر به انجام فعالیتی در اثنای پخش دیالوگها نیستید. همچنین، این بازی دارای اتمسفری رعبآور نبوده و توسط جامپسکرهای گاه و بی گاه، قصد دارد ترس را به بازیکنان القاء کند. این اثر دارای پتانسیل بالایی بود اما نقاط ضعف Martha is Dead اجازه درخشش به آن را نمیدهند.
ELEX 2
با وجود اینکه نسخه اول بازی ELEX، با بازخوردهای متوسطی مواجه شد اما در عین حال طرفداران بسیاری را به خود جلب نمود. ELEX 2 نیز از مشکلات بازی اول رنج میبرد. داشتن ایدهای مشابه، هوش مصنوعی بسیار بد، کامبت ضعیف و گرافیک سطح پایین، از مهمترین نقاط ضعف این دنباله هستند. شگفتانگیز است که ELEX 2 هیچکدام از ایرادات نسخهی اول را رفع نکرده است. شخصیتهای این بازی پرداخت مناسبی ندارند، سیستم ارتقاء در بازی ضعیف است و پیوستن به گروههای مختلف، یک تجربهی ملالآور را برای بازیکن رقم میزند، اما بدتر از همه اینکه مشکلات این بازی به این موارد خلاصه نمیشوند.
Trek to Yomi
ساختهی جدید استودیوی فلایینگ وایلد هاگ (Flying Wild Hog)، یک اثر هک اند سلش سینمایی از نوع Side-Scroll بوده که از همان ابتدا از نظر بصری توجهات بسیاری را به خود جلب کرد. با اینکه این بازی از نظر گرافیکی نکات خیرهکنندهی بسیاری دارد اما مبارزات بازی به همان اندازه فاجعهبار عمل میکنند. عدم دارا بودن یک گیمپلی یکپارچه در کنار موجودیت کنترل ضعیف، تجربه این بازی را رنجآور میکنند. از طرف دیگر، دشمنان بازی نیز از تنوع کافی برخوردار نیستند و با پیشرفت در بازی، مکانیکها و تواناییهای جدیدی که به دست میآورید، به زودی تکراری میشوند. Trek to Yomi از جمله معدود بازیهایی محسوب میشود که کوتاه بودن آن، به سودش تمام شده است!
Roller Champions
برخلاف بسیاری از بازیهایی که قصد دارند در زمان معرفی جذاب و شیک به نظر برسند، Roller Champions وقتی نخستین نمایش خود را در مراسم E3 سال ۲۰۱۹ سپری کرد، خبر از یک بازی خوشساخت میداد اما انتشار آن چندین بار پیاپی با تاخیر مواجه شد. عرضه این بازی که روی PC ، ایکس باکس و پلی استیشن به صورت رایگان قابل تجربه بود، با استقبال مخاطبین همراه نشد. گیمپلی تکراری، خستهکننده و بیش از حد سادهی آن، در کنار سیستم شخصیسازی نه چندان جالب، همه و همه دست به دست هم دادند تا ساخته جدید استودیوی F2P با شکست مواجه شود.
Rune Factory 5
انتشار این بازی در کشورهای غربی امسال صورت گرفت. با وجود اینکه تجربه این بازی از برخی جهات لذتبخش است اما RF5، در محقق نمودن انتظارات طرفداران و رسیدن به سطح Rune Factory 4 Special ناموفق بود. عدم ریسکپذیری، وجود برخی از باگها، خوب اجرا نشدن بازی روی نینتندو و سیستم مبارزات ضعیف، از جمله مشکلات بازی در زمان عرضه بودند. در این مدت استودیوی هاکاما (Hakama)، با ارائه برخی بهروزرسانیها سعی در رفع مشکلات بازی داشته است. امیدواریم مشکلات این بازی همزمان با عرضه آن روی Steam برطرف شوند.
Dolmen
اين بازی با آن تم وحشت کیهانی خود، در ظاهر یک اکشن RPG جذاب به نظر میرسید؛ اما ساختهی استودیوی تازه تاسیس پرایم متر (Prime Matter), از نظر بصری و مکانیکهای گیمپلی، یک فاجعه تمام عیار است. شاید این توسعهدهنده بتواند با انتشار دهها آپدیت دیگر، گوشهای از مشکلات این بازی را برطرف کند؛ اما وقتی شما یک بازی Souls-like منتشر میکنید که مشکلات عدیدهی آن بر دشواری بازی میچربد، تلاش برای رفع اشکالات آن پس از عرضه، دیر به نظر میرسد و دیگر بازیکنان میلی به تجربه آن نخواهند داشت.
Crossfire X
اینکه برای شروع صحبت راجع به مشکلات این بازی از کجا شروع کنیم، پیچیدهترین موضوع راجع به CrossfireX است. آوردن بازی محبوب اما در ابعاد کوچک استودیوی سمایلگیت (Smilegate) به ایکس باکس، در حالی که بخش کمپین ساختهی رمدی (Remedy) به آن علاوه شده است، در ظاهر ایده جذابی به نظر میرسید. کمپین این بازی شامل دو عملیات میشود که در یک کلمه وحشتناک هستند. کنترل بسیار بد، دشمنان غیر جذاب، هوش مصنوعی ضعیف، اسلحههای کسلکننده و عدم موجودیت داستان، CrossfireX را به یک تجربه بسیار بد تبدیل کردند.
Dynasty Warriors 9 Empires
نسخه نهم از سری Dynasty Warriors، بازیای بود که حتی طرفداران سرسخت این فرنچایز نیز قادر به دفاع از آن نبودند. قرار بود بازی Dynasty Warriors 9 Empires، جبران مافات کرده و ایرادات نسخه نهم را برطرف کند اما اين اثر، یک عنوان جهانباز خسته کننده است که شما پیوسته در آن مشغول قدم زدن هستید. در این بازی، مراحل از هیچ تنوعی برخوردار نیستند؛ مبارزات بازی افتضاح بوده و چیزی به اسم داستان عملاً وجود خارجی ندارد. در یک کلام میتوان گفت که Dynasty Warriors 9 Empires، حتی از نسخه قبلی که خود عنوانی فاجعهآمیز بود نیز بدتر است.
Life is Strange Remastered Collection
بازیهای Life is Strange و Life is Strange: Berore the Storm عناوین شایستهای بودند لذا انتشار نسخه بهبود یافته این بازیها خبر خوبی محسوب میشد. اما پیشرفتهای بصری این مجموعه بسیار جزئی هستند و انیمیشن شخصیتها فقط در بازی Life is Strange 1 بهبود یافتهاند. نکته بد این کلکسیون این است که نسخههای مربوط به پلتفرم PC، به خصوص بازی Before the Storm، از مشکلات و عیوب فنی متعددی رنج میبرند. با توجه به اینکه این مجموعه در قیاس با نسخههای اورجینال پیشرفت چشمگیری نداشتهاند، ۴۰ دلار قیمت معقولی برای Life is Strange: Remastered Collection محسوب نمیشود؛ به خصوص با در نظر داشتن این نکته که نسخههای اورجینال، کماکان با قیمت کمتر در دسترس قرار دارند.
Shadow Warrior 3
این بازی میتوانست یک دنبالهی ارزشمند برای این فرنچایز محبوب باشد. Shadow Warrior 3 دارای نکات مثبتی از قبیل مبارزات خونین و طراحی محیطهایی چشمگیر است و خبری از مراحل تکراری و سیستم loot موجود در نسخهی دوم نیست. با اینحال، تنوع سلاحها کاهش یافته و سیستم ارتقاء بازی پسرفت داشته است. داستان Shadow Warriors 3 شروع مناسبی داشته اما در ادامه افت فاحشی دارد و مدت زمان کوتاه بازی، به آن صدمه وارد کرده است. استودیوی Flying Wild Hog، پچهای بسیاری برای رفع مشکلات و افزودن بخش +New Game و پوستههای جدید به بازی عرضه کرده اما هسته بازی به طور کل دارای مشکلات بسیاری است.
Rainbow Six Extraction
تعداد بازیهایی که پیش از انتشار هم انتظار بالایی از آنها وجود ندارد اما به نحوی بدتر از پیشبینیها عمل میکنند زیاد نیست؛ با این حال Rainbow Six Extraction موفق به انجام این کار شده است و به وضوح نشان میدهد که هدف سازنده، درآمدزایی بیشتر از طریق استفاده از نام و موفقیت بازی Rainbow Six Siege بوده است. اوپراتورها از نسخهی قبلی، با تغییراتی بسیار کم در کنار مراحل تکراری در این بازی نیز وجود دارند و تیراندازی بیهدف، جای استفاده از تدبیر را در این عنوان گرفته است. این حقیقت که Six Extraction بلافاصله بعد از انتشار به فراموشی سپرده شد، عمق فاجعهی خلق شده توسط یوبیسافت (Ubisoft) را نشان میدهد؛ این در حالیست که این بازی در هفته اول ۳ میلیون نفر را به خود جلب نموده بود.
منبع: Gamingbolt
نظر شما در مورد این آثار چیست؟ آیا با وجود عملکرد پایینتر از انتظار، هیچکدام از بازیهای بالا برای شما لذتبخش بودند؟