هاست پرسرعت
خودرو

اولین رانندگی با مرسدس بنز EQE SUV، زیر سایه رقبای ژرمن

اولین رانندگی با مرسدس بنز EQE SUV، زیر سایه رقبای ژرمن

هرچند مرسدس بنز EQE SUV شاسی‌بلندی راحت، جادار و با برد قابل‌توجه است اما نشان می‌دهد که مرسدس در دنیای الکتریکی‌سازی هنوز خیلی جای کار دارد.

مرسدس بنز به‌سرعت در حال حرکت به سمت الکتریکی‌سازی تمام سبد محصولات خود است و EQE SUV جدیدترین مدل از این دسته به‌حساب می‌آید. این خودرو که برادر بلندقامت EQE سدان محسوب می‌شود، دومین شاسی‌بلندی است که از پلت‌فرم EVA-2 استفاده می‌کند. این پلت‌فرم در سدان‌های EQE و EQS و همین‌طور شاسی‌بلند EQS SUV هم به کار رفته است. EQE SUV در حال حاضر فقط با یک قوای محرکهٔ دو موتوره ارائه می‌شود که در دو سطح قدرت ۲۸۸ اسب بخار و ۴۰۲ اسب بخار قابل انتخاب و است ما پشت فرمان نسخهٔ ضعیف‌تر با نام EQE350 نشسته‌ایم.

اولین رانندگی با مرسدس بنز EQE SUV، زیر سایه رقبای ژرمن

این دو موتور از یک پکیج باطری لیتیوم یونی ۹۰ کیلووات ساعتی استفاده انرژی می‌گیرند که برد قابل‌توجهی بین ۴۶۰ تا ۵۵۰ کیلومتر را فراهم می‌کنند. EQE SUV همچنین از قابلیت شارژ سریع حداکثر ۱۷۰ کیلوواتی هم برخوردار است که با ۱۵ دقیقه شارژ ۲۱۰ کیلومتر به برد خودرو اضافه می‌کند. این خودرو اما در هردو نسخه شاسی‌بلند سنگینی است به‌گونه‌ای که مدل EQE350 ما ۲۵۸۰ کیلوگرم وزن دارد. البته گشتاور قابل‌توجه ۷۶۴ نیوتن متری موتورها باعث می‌شود خودرو بتواند با وجود وزن سنگین ظرف ۶.۶ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت برسد.

اولین رانندگی با مرسدس بنز EQE SUV، زیر سایه رقبای ژرمن

EQE SUV روی جاده نقاط ضعیف و قوتی دارد. از یک سو، کیفیت سواری خودرو عالی بوده و به‌وضوح راحتی سرنشینان و جذب ضربات را بر کنترل بدنه در اولویت قرار داده است. داخل کابین نیز به‌طور فوق‌العاده‌ای ساکت است اما از سوی دیگر، وقتی به پیچ‌ها می‌رسیم EQE حتی در سرعت‌های متوسط هم از خود بادی‌رول نشان می‌دهد. همچنین وزن سنگین خودرو هم از پشت فرمان کاملاً احساس می‌شود و فرمان سریع نیز رفتار ناخوشایند خودرو در پیچ‌ها را برجسته‌تر می‌کند.

اولین رانندگی با مرسدس بنز EQE SUV، زیر سایه رقبای ژرمن

در داخل، EQE SUV دید رو به جلوی جالبی ندارد و احساس می‌کنید باید از روی داشبورد به مسیر پیش رو نگاه کنید. این مشکل فقط زمانی برطرف می‌شود که ارتفاع صندلی را آن‌قدر بالا ببرید که موهایتان با سقف تماس پیدا کند. نسخه‌های پایهٔ این شاسی‌بلند الکتریکی با نمایشگر لمسی مرکزی ۱۲.۸ اینچی عمودی برای سیستم اطلاعاتی-سرگرمی ارائه می‌شوند که تقریباً تمام کنترلرهای اصلی مثل سیستم تهویه را در خود جای داده است. در نسخه‌های بالاتر اما شاهد هایپراسکرین خواهیم بود که شامل سه نمایشگر زیر یک پانل شیشه‌ای یک تکه می‌شود. هایپراسکرین علاوه بر اینکه نمایشگر سرنشین جلو را به همراه دارد، اندازهٔ نمایشگر مرکزی را هم به ۱۷.۷ اینچ افزایش می‌دهد.

اولین رانندگی با مرسدس بنز EQE SUV، زیر سایه رقبای ژرمن

در کابین EQE SUV هرچند متریال بطورکلی خوشایند هستند اما کیفیت ساخت آن چیزی نیست که از خودرویی با قیمتی بیش از ۹۰ هزار پوند انتظار می‌رود؛ بنابراین، در مقایسه با ب‌ام‌و iX، مرسدس EQE SUV بجز هایپراسکرین ویژگی خاص دیگری برای عرض‌اندام ندارد. بااین‌حال، حداقل فضای قابل‌توجهی در عقب وجود دارد که برای سه نفر کافی خواهد بود. ظرفیت صندوق بار هم در حالت عادی ۵۲۰ لیتر است که با خواباندن صندلی‌های عقب به ۱۶۷۵ لیتر افزایش پیدا می‌کند. این فضا با شکل مربعی و حتی محفظه‌ای زیر کف خودرو کاملاً کاربردی خواهد بود.

جمع‌بندی

شاسی‌بلند جدید مرسدس بنز EQE SUV با وجود ب‌ام‌و iX و آئودی Q8 E-Tron وارد بازی چالش‌برانگیزی شده است و برای مبارزه با این رقبا از زرادخانهٔ کامل تکنولوژی و مهندسی سازندهٔ خود بهره می‌برد. EQE خودرویی جادار، راحت و با بردی طولانی است ولی در مقایسه با رقبای اصلی خود، نمی‌تواند کتمان کند که مرسدس در توسعهٔ خودروهای الکتریکی هنوز راه زیادی در پیش دارد.

اولین رانندگی با مرسدس بنز EQE SUV، زیر سایه رقبای ژرمن

مشخصات فنی

Mercedes EQE350 SUV 2023

قوای محرکه دو موتوره
قدرت ۲۸۸ اسب بخار
گشتاور ۷۶۴ نیوتن متر
گیربکس تک سرعته
محور محرک چهارچرخ
شتاب صفرتاصد ۶.۶ ثانیه
حداکثر سرعت ۲۱۰ کیلومتر/ساعت
باطری ۹۰.۰ کیلووات ساعت
برد ۵۲۰ کیلومتر
قیمت پایه ۹۹,۲۶۰ پوند
امتیاز ۳.۵ از ۵.۰

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵

از مجموع ۲۵ رای

منبع

AutoExpress

مجله خبری gsxr

نمایش بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا