کاوازاکی Ki-78 هواپیمایی که میخواست رکورد جهان را بشکند!
کاوازاکی Ki-78 هواپیمایی که میخواست رکورد جهان را بشکند!
در نوشته پیش رو میخواهیم شما را با یکی از خاصترین هواپیماهای تاریخ هوانوردی ژاپن یعنی کاوازاکی Ki-78 آشنا کنیم. ژاپنیها با این هواپیما میخواستند رکورد سرعت جهان را بشکنند.
در سال ۱۹۳۸ پژوهشکده هوانوردی دانشگاه توکیو کار روی برنامهای تحقیقاتی به منظور بررسی ویژگیهای پرواز در سرعتهای بالا را شرکت کرد. اگرچه هدف اصلی این برنامه پیشرفت تکنولوژی هوانوردی و رقابت با غرب بود اما یک هدف دیگر نیز تعریف شده بود و آنهم شکستن رکورد جهانی سرعت در مسیری ۳ کیلومتری بود. طرحی که پژوهشکده هوانوردی دانشگاه توکیو تهیه کرده بود هواپیمایی تکنفره و جمعوجور با نام کنسان III بود. صنایع هوایی کاوازاکی که زیرمجموعه این غول صنعتی به شمار میرفت و درعینحال با موتورسیکلتهای خود نیز شناخته میشد برای تولید هواپیمای موردبحث انتخاب شد.
این هواپیما میبایست بهطور کامل از فلز ساخته میشد و از طراحی متفاوتی برای بال و عبور جریان هوا استفاده میکرد. در واقع تمرکز اصلی این پروژه تحقیقاتی روی چنین فاکتورهایی بود. نیروبخش هواپیمای کاوازاکی نیز از دایملر بنز آلمان گرفته میشد. این پیشرانه که با کد DB 601A شناخته میشد با مجوزهای دایملر بنز در ژاپن تولید شد. پیشرانه یاد شده یک هیولای ۱۲ سیلندر با قدرت ۱۰۸۵ اسب بخار بود و با استفاده از تزریق سوخت متانول و آب میتوانست ۵۰۰ اسب بخار بیشتر را برای مدتی کوتاه تولید کند.
مدل چوبی فول سایزی از این هواپیما در سال ۱۹۴۱ تولید شد اما اوضاع به شکل متفاوتی پیش رفت. با وقوع جنگ جهانی دوم این پروژه توسط ارتش ژاپن هدایت شد و آنها کنسان III را جزو سلاحهای ارزشمند برای جنگ میدیدند. ارتش ژاپن دستور داد دو نمونه پیشتولیدی از کنسان III که حالا کاوازاکی Ki-78 نام گرفته بود تولید شود. اولین پروتوتایپ یاد شده در دسامبر ۱۹۴۲ توسط کاوازاکی تولید شد. متأسفانه اولین تست پرواز این هواپیما به خوبی پیش نرفت به گونهای که وزن آن سنگینتر از محاسبات بود و خلبان نتوانست آن را در سرعتهای پایینتر کنترل کند.
متعاقب این امر برخی بازنگریها صورت گرفت تا کنترلپذیری Ki-78 بهبود یابد. در آوریل ۱۹۴۳ تستهای سرعت این هواپیما دوباره شروع شد و بالاترین سرعتی که ثبت شد ۷۰۰ کیلومتر در ساعت بود که در دسامبر همان سال به دست آمد اما هدف پروژه رسیدن به سرعت ۸۶۱ کیلومتر در ساعت بود. کمتر از یک ماه بعد کل پروژه پس از ۳۲ پرواز آزمایشی متوقف شد و نیازی به گفتن نیست که پروتوتایپ دوم نیز هرگز کامل نشد. تنها کاوازاکی Ki-78 تولیدی از جنگ جهانی دوم جان سال به در برد و اگرچه برخی قطعات آن گم شدند اما کلیت هواپیما حفظ شد. البته احتمال دارد این قطعات برای استفاده در هواپیماهای حاضر در جنگ از روی Ki-78 باز شده باشند. هرچند در سال ۱۹۴۵ هواپیمای موردبحث با تانک آمریکایی M7 و دیگر جنگندههای حاضر در آشیانه شهر گیفو برخورد کرد و متاسفانه از بین رفت.