هاست پرسرعت
خودرو

اتحاد رنو-نیسان ۲۵ ساله شد؛ مسیری پرفرازونشیب با چالش‌های فراوان…

اتحاد رنو-نیسان ۲۵ ساله شد؛ مسیری پرفرازونشیب با چالش‌های فراوان…

در مارس ۲۰۲۴ اتحاد استراتژیک گروه رنو–نیسان ۲۵ ساله خواهد شد. زمانی که این دو خودروساز اروپایی و ژاپنی با یکدیگر متحد شدند چهارمین خودروساز بزرگ دنیا با فروش ترکیبی ۴.۸۲ میلیون دستگاه متولد شد.

اتحاد رنو-نیسان به تدریج پیشرفت کرد و به لطف موفقیت‌های فوق‌العاده‌ای که با شاسی بلندها و برخی خودروهای دیگر به دست آورد به بازیگر مهمی در دنیا تبدیل شد. البته امروز وضعیت متفاوت است و اتحاد یاد شده با چالش‌های بزرگی روبروست. رشد سریع اتحاد رنو-نیسان احتمالاً یکی از مهم‌ترین دستاوردهای این دو خودروساز است.

در سال ۱۹۹۹ دو خودروساز رنو و نیسان فروش ۴.۸۲ میلیون دستگاهی داشتند. رنو در آن زمان به تازگی داچیا رومانی و سامسونگ کره جنوبی را به چنگ آورده بود. فروش دو شرکت اروپایی و ژاپنی تا سال ۲۰۰۵ رشد پایداری داشت و به ۶.۱۳ میلیون دستگاه رسید. حتی پس از عرضه اولین نسل قشقایی در سال ۲۰۰۷ اوضاع بهتر هم شد. قشقایی به عنوان یکی از اولین کراس اوورهای واقعی بازار قلب‌های زیادی را تسخیر کرد و در اروپا نیز خوش درخشید. اتحاد رنو-نیسان در سال ۲۰۱۰ به فروش ترکیبی ۷.۲۸ میلیون دستگاه رسید. همین روند هشت سال پیاپی ادامه داشت و در سال ۲۰۱۸ رکورد ۱۰.۷۶ میلیون دستگاه را ثبت کرد.

در آن سال اتحاد رنو-نیسان بزرگ‌ترین خودروساز دنیا بود. بخشی از عملکرد قابل‌توجه رنو-نیسان در آن دوران را می‌توان به خرید برندهای جدید نسبت داد. گروه رنو در سال ۲۰۰۹ کنترل اتوواز را به دست گرفت، شرکتی که سازنده لادا بود. رنو با ورود به بازار روسیه که در آن زمان جزو ۱۰ بازار خودرویی بزرگ دنیا بود توانست شرایط را به دست بگیرد. در سال ۲۰۱۶ نیز نیسان همین کار را با میتسوبیشی انجام داد. دیگر دستاورد مهم دو شرکت در سال‌های اخیر تعهد به خودروهای برقی بوده است. هر دو برند رنو و نیسان جزو اولین خودروسازان بزرگی بودند که خودروهای برقی ارزان‌قیمت را معرفی کردند. نیسان در سال ۲۰۱۰ خودروی لیف را معرفی کرد و رنو نیز نسخه تولیدی Zoe را در سال ۲۰۱۲ عرضه کرد. در آن سال تسلا فقط ۳ هزار دستگاه مدل S را به فروش رسانده بود اما استقبال اولیه به ‌زودی با فقدان تولید خودروهای جدید به سردی گرایید. این روند به‌طور خاص در اروپا و آمریکا مشاهده می‌شود زیرا مشتریان در سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۹ به سمت خودروهای برقی حرکت کردند.

در آن زمان اگرچه بهبودهایی در سبد محصولات دو خودروساز موردبحث رخ داده بود اما از نظر خودروهای جدید کمبودهای جدی احساس می‌شد. نیسان نسل دوم لیف را در سال ۲۰۱۷ معرفی کرد و رنو نیز به‌طور قابل‌توجهی خودروی Zoe را ارتقا داد؛ اما برخلاف شاسی بلندهای درون‌سوز که باعث رشد سریع اتحاد رنو-نیسان شدند، خبری از شاسی بلندهای برقی این دو برند نبود؛ اما سه شرکت رنو، نیسان و میتسوبیشی می‌خواهند به چالش‌ها غلبه کنند و برای این کار روش‌هایی همچون به اشتراک‌گذاری پلتفرم به ویژه در زمینه خودروهای برقی را انتخاب کرده‌اند. البته هنوز راه زیادی باقی مانده است. علاوه بر این خروج از بازار روسیه نیز چالش بزرگی بوده است. در سال ۲۰۲۱ و زمانی که لادا هنوز تحت کنترل رنو بود روسیه سومین بازار مهم این خودروساز به شمار می‌رفت. نهایتاً باید گفت اتحاد یاد شده استراتژی تمرکز روی خودروهای برقی را اتخاذ کرده است. نیسان آریا و رنو مگان E-Tech تنها دو نمونه از خودروهای برقی جدیدی هستند که تولید شده‌اند و قطعاً در سال‌های پیش رو محصولات بدون آلایندگی بیشتری توسط رنو و نیسان عرضه خواهند شد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵

از مجموع ۱۲ رای

مجله خبری gsxr

نمایش بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا