هاست پرسرعت
خودرو

ارتقاء کوروت به سطحی جدید با ZR1 توئین توربو و زورا هیبرید ۱۰۰۰ اسب بخار

ارتقاء کوروت به سطحی جدید با ZR1 توئین توربو و زورا هیبرید ۱۰۰۰ اسب بخار

کوروت با نسخهٔ ZR1 توئین توربو با ۸۰۰ اسب بخار قدرت و زورا هیبریدی با ۱۰۰۰ اسب بخار قدرت به قلمروی فراری، مک‌لارن و لامبورگینی وارد خواهد شد.

زمانی که نسل هشتم کوروت با پیشرانهٔ پشت سرنشینان و تناسبات یک فراری موتور وسط وارد بازار شد، شایعات فراوانی پشت آن به راه افتاد. از دل همهٔ این شایعات اما خبری نسبتاً قطعی بیرون آمده است که کوروت C8 نهایتاً سراغ محصولات بالا ردهٔ فراری، مک‌لارن و لامبورگینی خواهد رفت. این اخبار طی چند سال آینده با ورود دو کوروت پرفورمنس بالا بنام‌های ZR1 و زورا به حقیقت مبدل می‌شود. این مدل‌ها هردو از بسیاری قطعات Z06 درخشان کنونی مثل پیشرانهٔ V8 میل‌لنگ تخت، بدنهٔ پهن‌تر، لاستیک‌های بزرگ و ترمزهای کربن سرامیکی استفاده می‌کنند اما قوای محرکه، پرفورمنس و هدف ZR1 و زورا باهم متفاوت است.

کوروت ZR1

ارتقاء کوروت به سطحی جدید با ZR1 توئین توربو و زورا هیبرید ۱۰۰۰ اسب بخار

ZR1 به نسخهٔ توئین توربوی پیشرانهٔ ۵.۵ لیتری هشت سیلندر Z06 مجهز می‌شود که ظاهراً قدرت را به بیش از ۸۰۰ اسب بخار می‌رساند. ZR1 نیز مثل Z06 همچنان محرک عقب باقی خواهد ماند اما احتمالاً به عناصر آیرودینامیکی فعال مثل بال عقب و اسپلیتر جلو مجهز می‌شود و پکیجی مخصوص پیست به سبک Z07 را ارائه خواهد کرد. هرچند وزن ZR1 به دلیل توربوشارژرها و نیاز به خنک‌کنندگی بیشتر موتور احتمالاً حدود صد کیلوگرم نسبت به Z06 افزایش پیدا خواهد کرد ولی پیش‌بینی می‌شود به لطف قدرت بیشتر بتواند در کمتر از ۲.۵ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت برسد. این سریع‌ترین کوروت در پیست مسابقه خواهد بود و درعین‌حال در خیابان راحتی Z06 را خواهد داشت. ZR1 از لحاظ پرفورمنس در برابر سوپراسپرت‌هایی مثل مک‌لارن ۷۵۰S و پورشه ۹۱۱ توربو S قرار می‌گیرد اما با قیمت پایه‌ای که تخمین می‌زنیم ۱۵۰ هزار دلار باشد، بسیار ارزان‌تر از رقبا خواهد بود.

کوروت زورا

شورلت قصد دارد از نام مشهورترین مهندس ارشد خود یعنی «زورا آرکوس دانتوف» برای پرچم‌دار خانوادهٔ کوروت C8 استفاده کند. وی در بیرون کشیدن کوروت از دوران تاریک دهه ۵۰ با ترکیبی از قدرت V8 آمریکایی با تکنولوژی‌های جدید آن زمان مثل ترمزهای دیسکی، سیستم سوخت‌رسانی انژکتوری، تعلیق مستقل عقب نقشی اساسی داشت و این دقیقاً همان کاری است که زورا در نسل C8 انجام خواهد داد. تکنولوژی جدید این دوران الکتریکی‌سازی است و قوای محرکهٔ زورا ترکیبی از پیشرانهٔ توئین توربوی ZR1 با موتور الکتریکی ۱۶۰ اسب بخاری خواهد بود که هم‌اکنون در دماغهٔ کوروت E-Ray نصب شده است. سیستم هیبریدی E-Ray به قدرت موتور ZR1 می‌افزاید و مجموع قدرت زورا را به ۱۰۰۰ اسب بخار می‌رساند.

ارتقاء کوروت به سطحی جدید با ZR1 توئین توربو و زورا هیبرید ۱۰۰۰ اسب بخار

البته زورا می‌تواند ۱۹۰۰ کیلوگرم وزن داشته باشد اما به لطف سامانهٔ چهارچرخ محرک، بهترین عملکرد خانوادهٔ کوروت را در خط مستقیم خواهد داشت تا جایی که انتظار می‌رود در حدود ۲ ثانیه به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت برسد و ۴۰۰ متر را در کمتر از ۱۰ ثانیه طی کند. بااین‌حال، زورا به دنبال رکورد زدن در پیست‌ها نخواهد بود و قصد دارد نسخه‌های با ویژگی‌های لوکس و سواری راحت برای سفرهای طولانی باشد. قیمت این نسخه از حدود ۲۰۰ هزار دلار آغاز می‌شود ولی قدرت و پرفورمنس زورا آن را در برابر قوی‌ترین سوپراسپرت‌های بازار مثل لامبورگینی روئلتو و فراری SF90 قرار خواهد داد که بسیار گران‌تر هستند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵

از مجموع ۱۹ رای

منبع

Car&Driver

مجله خبری gsxr

نمایش بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا