هاست پرسرعت
خودرو

درگ اسپرت‌های کامپکت ژاپنی، تویوتا GR کرولا، سیویک تایپ R و سوبارو WRX

درگ اسپرت‌های کامپکت ژاپنی، تویوتا GR کرولا، سیویک تایپ R و سوبارو WRX

در مسافت ۴۰۰ متر، GR کرولا با ۳۰۰ اسب بخار قدرت و چهارچرخ محرک سریع‌تر خواهد بود یا سیویک تایپ R با ۳۲۰ اسب بخار قدرت اما محرک جلو؟

شاسی‌بلندها شاید محبوب‌ترین خودروهای این روزها باشند اما هنوز هم وقتی حرف از خودروهای اسپرت می‌شود، هاچ‌بک‌های داغ به ذهن می‌آیند. این‌ها مدل‌هایی هستند که پرفورمنس یک خودروی اسپرت را با کارایی یک هاچ‌بک خانوادگی ارائه می‌کنند و امروزه نمونه‌های زیادی از آن‌ها در بازار پیدا می‌شود. حال سم کارلیجن سه تا از محبوب‌ترین نام‌های این کلاس را در برابر هم قرار داده است. البته یکی از این خودروها سدان است اما دقیقاً در همان کلاس رقبای هاچ‌بک خود قرار می‌گیرد.

درگ اسپرت‌های کامپکت ژاپنی، تویوتا GR کرولا، سیویک تایپ R و سوبارو WRX

این خودروها سوبارو WRX، تویوتا GR کرولا و هوندا سیویک تایپ R هستند که می‌خواهیم ببینیم در ۴۰۰ متر کدام‌یک از آن‌ها سریع‌تر است. هر سهٔ این خودروها از گیربکس دستی استفاده می‌کنند اما زیر کاپوت بسیار باهم متفاوت هستند. WRX بزرگ‌ترین پیشرانهٔ این جمع را با ۲.۴ لیتر حجم دارد. همچنین این موتور از نوع تخت است و با کمک توربوشارژر ۲۷۱ اسب بخر قدرت و ۳۵۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. این ماشین که نه هاچ‌بک بلکه سدان است، ۱۵۴۲ کیلوگرم وزن دارد و از سامانهٔ چهارچرخ محرک بهره می‌برد.

درگ اسپرت‌های کامپکت ژاپنی، تویوتا GR کرولا، سیویک تایپ R و سوبارو WRX

زیر کاپوت سیویک تایپ R یک پیشرانهٔ ۲ لیتری چهار سیلندر توربو قرار گرفته است که ۳۱۵ اسب بخار قدرت و ۴۲۰ نیوتن متر گشتاور را صرفاً به چرخ‌های جلو تحویل می‌دهد. هاچ‌بک هوندا با وزن ۱۴۴۷ کیلوگرم سبک‌ترین عضو این جمع محسوب می‌شود. در آخر هم به GR کرولا می‌رسیم که کوچک‌ترین موتور را دارد. این یک واحد ۱.۶ لیتری سه سیلندر توربو است که خروجی قابل‌توجهی برابر با ۳۰۰ اسب بخار قدرت و ۳۷۰ نیوتن متر گشتاور را به هر چهارچرخ می‌فرستد. کرولا از لحاظ وزن هم با ۱۴۹۳ کیلوگرم بین دو رقیب دیگر قرار می‌گیرد.

درگ اسپرت‌های کامپکت ژاپنی، تویوتا GR کرولا، سیویک تایپ R و سوبارو WRX

این‌ها اما صرفاً اعداد روی کاغذ هستند و میدانیم که عوامل دیگری مثل کشش و مهارت راننده هم در عملکرد خودروها در مسابقهٔ درگ تأثیر می‌گذارند؛ بنابراین، ویدئوی زیر را ببینید تا متوجه شوید در دنیای واقعی کدام‌یک از این سه خودروی اسپرت ژاپنی سریع‌تر است.

مقایسه مشخصات فنی

 

هوندا سیویک تایپ R

تویوتا GR کرولا

سوبارو WRX

پیشرانه ۲.۰ لیتری I4 توربو ۱.۶ لیتری I3 توربو ۲.۴ لیتری H4 توربو
قدرت ۳۱۵ اسب بخار ۳۰۰ اسب بخار ۲۷۱ اسب بخار
گشتاور ۴۲۰ نیوتن متر ۳۷۰ نیوتن متر ۳۵۰ نیوتن متر
گیربکس ۶ سرعته دستی ۶ سرعته دستی ۶ سرعته دستی
محور محرک جلو چهارچرخ چهارچرخ
وزن ۱۴۴۷ کیلوگرم ۱۴۹۳ کیلوگرم ۱۵۴۲ کیلوگرم
قیمت ۴۴,۸۹۰ دلار ۴۳,۹۹۵ دلار ۳۱,۶۲۵ دلار

میانگین امتیازات ۵ از ۵

از مجموع ۳۲ رای

مجله خبری gsxr

نمایش بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا