بی ام و M2 جدید یا M3 CSL مدل ۲۰۰۴؛ شخصیت مشابه با دو دهه اختلاف
بی ام و M2 جدید یا M3 CSL مدل ۲۰۰۴؛ شخصیت مشابه با دو دهه اختلاف
جدیدترین کوپهٔ M با یکی از بهترین مدلهای تاریخ این بخش روبرو شده تا ببینیم ۲۰ سال پیشرفت چه تأثیری روی کوپههای پرفورمنس باواریا گذاشته است.
نسل جدید بامو M2 با ترکیبی از وحشیگری، متانت، پرفورمنس و راحتی باورنکردنی، تکنولوژیهای روز و قیمت رقابتی، یکی از بهترین محصولات تاریخ M محسوب میشود؛ اما اینکه M2 را یکی از بهترینهای M بدانیم هنوز هم ادعای جسورانهای است خصوصاً اگر به مدلهای فوقالعادهٔ تاریخ این بخش پرفورمنس باواریاییها نگاه کنیم؛ بنابراین، برای اینکه بفهمیم این ادعا چقدر درست است، یکی از بهترینهای واقعی تاریخ M یعنی M3 CSL نسل E46 را در برابر M2 قرار دادهایم.
در ظاهر ممکن است فکر کنید این دو خودرو از دو دنیای کاملاً متفاوت هستند اما با وجود ۲۰ سال اختلاف سن، بیشتر از آنچه که به نظر میرسد به هم شباهت دارند. اولین مورد ابعاد است. با بزرگتر شدن خودروها برای مطابقت با قوانین ایمنی، M2 جدید از خودرویی که در زمان خود در کلاس بالاتری قرار داشت پیشی گرفته است. بااینحال، دو خودرو تنها ۸۸ میلیمتر در طول و ۱۰۷ میلیمتر در عرض باهم اختلاف دارند. البته بخشی از این اختلاف به خاطر شانههای برجستهٔ M2 برای ایجاد یک خودروی عضلانی مدرن بوده است.
از سوی دیگر، جذابیت کوپهٔ قدیمی به خاطر ظرافت آن است. این خودرویی با جزئیات کاربردی است که به زیبایی در کنار هم قرار گرفتهاند. سپر جلوی خاص CSL با ورودی هوای دایرهای در یک سمت، اسپویلر دُم اردکی روی درِ صندوق و بدنهای ساده و شیک روی رینگهای سبکوزن ۱۹ اینچی، نمایی بینقص را ایجاد کردهاند. رنگ خاکستری نقرهای (یکی از دو رنگ قابل انتخاب برای CSL) نیز تضاد جذابی با سقف فیبر کربنی خودرو دارد. استفاده از متریال سبکوزن در مدلهای M از اینجا آغاز و به روندی تبدیل شد که اکثر مدلهای بعدی این بخش مثل M2 آن را ادامه دادند.
هرچند محصولات M در طول تاریخ از پیشرانههای V8 و V10 هم استفاده کردهاند اما این موتور شش سیلندر خطی است که مترادف نام بامو M است و دو کوپهٔ ما هم از همین نوع پیشرانه استفاده میکنند. این موتورها اندازهای تقریباً شبیه به هم دارند (۳ لیتری برای M2 و ۳.۲ لیتری برای M3) اما پیشرانهٔ M2 به دو توربوشارژر مجهز است که به تولید ۴۶۰ اسب بخار قدرت و ۵۵۰ نیوتن متر گشتاور کمک میکند.
اما پیشرانهٔ M3 CSL هم برای تولید قدرت بیشتر ترفندهای خاص خود را دارد. مهندسان M کار خود را با پیشرانهٔ M3 E46 معمولی شروع کردند که S54 نام داشت و به ازای هر لیتر حجم، ۱۰۷ اسب بخار قدرت تولید میکرد. این رقم حتی با استانداردهای امروز هم شگفتانگیز است ولی CSL پا را از این هم فراتر گذاشت. اصلاح میل بادامکها و سوپاپها بهعلاوهٔ ایرباکس فیبر کربنی، قدرت را به ۳۶۰ اسب بخار در دور ۷,۹۰۰ rpm رساند که ۷۰۰ rpm از ردلاین M2 بیشتر است. در هردو خودرو نیروی موتور فقط به چرخهای عقب منتقل میشود.
هرچند CSL صد اسب بخار قدرت کمتری از M2 دارد اما این تنها بخشی از داستان است زیرا وزن کوپهٔ مدرن حتی با سقف فیبر کربنی به ۱۷۲۵ کیلوگرم رسیده درحالیکه CSL تنها ۱۳۸۵ کیلوگرم وزن دارد. صندلیهای چرمی با گرمکن و تنظیم برقی، شارژر بیسیم و دیگر تجهیزات رفاهی M2 را باید در این موضوع مقصر دانست. E46 هیچکدام از این موارد را ندارد اما خودروی کاملاً لخت و فقیری هم نیست و هنوز هم از سیستم تهویه و CD پلیر بهرهمند خواهید بود.
با نشستن روی صندلیهای اسپرت سبکوزن CSL بلافاصله احساس راحتی خواهید کرد. اینها بدون شک هم از لحاظ ظاهر و هم حمایت از بدن، از بهترین صندلیهایی هستند که تاکنون روی یک خودروی تولیدی دیدهایم. به لطف کاپوت آلومینیومی، شیشهٔ عقب نازکتر و سقف فیبر کربنی، CSL حدود ۱۰۰ کیلوگرم از M3 معمولی سبکتر است. این یعنی نسبت قدرت به وزن خودرو به ۲۵۶ اسب بخار بر هر تن رسیده که تنها ۷ اسب بخار نسبت به M2 کمتر است.
M2 برای یک خودروی اسپرت سواری انعطافپذیری دارد. سیستم تعلیق بزرگترین دستاندازهای مسیر را بهخوبی جذب میکند و درعینحال، شاسی بهگونهای تنظیم شده که جادههای پیچدرپیچ چالشبرانگیز را شرمنده میکند. از سوی دیگر، با اینکه CSL سواری سفتتری دارد اما وزن کمتر آن فوراً خود را نشان میدهد. محور جلوی خودرو در مقایسه با M2 چابکتر احساس میشود. فرمان سبک است اما جزئیات را خیلی خوب منتقل میکند درحالیکه فرمان M2 فاقد بازخورد است و این یکی از معدود ایرادات آن بهحساب میآید.
از شنیدن صدای موتور CSL هرگز خسته نخواهید شد. این صدا کاملاً معنوی و ماورایی است. موتور در دورهای پایین غرغر جذابی میکند که در ۸ هزار rpm به غرشی باشکوه شبیه خودروهای مسابقهای تبدیل میشود. صدای M2 هم با آوای خشمگین توربوها و زوزهٔ اگزوزها در حالت اسپرت پلاس، خوب به نظر میرسد اما نمیتواند با جد خود رقابت کند. M2 در خط مستقیم خودروی سریعی است و صرفنظر از دور موتور، گشتاور عظیم موتور با سرعتی گیجکننده خودرو را به جلو میراند.
CSL اما برای رسیدن به چنین سرعتی باید خیلی سختتر کار کند اما وقتی این کار را انجام دهد نتیجهای نزدیک به همتای مدرن خود به جای خواهد گذاشت. در همین حال، M2 سرعت خود را بسیار بهتر کاهش میدهد و ترمزهای آن فوقالعاده هستند. یکی از مواردی که CSL را از همتای مدرن خود عقب میاندازد گیربکس است. این خودرو از نسل دوم گیربکس شش سرعتهٔ AMT بامو با نام SMG استفاده میکند و کلاچ و دندههای آن بهصورت الکترونیکی کنترل میشوند.
در آن زمان، ارائهٔ چنین گیربکسی تصمیم بحثبرانگیزی بود و خیلیها سراغ گیربکس شش سرعتهٔ دستی میرفتند زیرا SMG هرچند در ترافیک خوب رفتار میکرد اما هنگام تختهگاز، افزایش دندهها را کند و شلخته انجام میدهد. البته اگر با این گیربکس مثل نمونهٔ دستی رفتار کنید و بین تعویض دندهها پا را از روی gsxr گاز بردارید نرمتر عمل خواهد کرد. البته گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک M2 هم بینقص نیست و رقبا گیربکسهای سریعتری دارند اما این درخشش M2 را کمرنگ نمیکند.
M3 CSL در سال ۲۰۰۳ با قیمت ۵۸,۴۵۵ پوند به بازار عرضه میشد که با قیمت ۶۶,۰۹۰ پوندی امروز M2 خیلی فاصله ندارد ولی اگر ۲۰ سال تورم را حساب کنیم، قیمت CSL معادل ۹۹,۷۵۰ پوند امروز خواهد بود.
جمعبندی
هنگام رانندگی با این دو خودروی M، تضاد جذاب بین آنها مشخص میشود اما ویژگیهای متفاوت به همراه شباهتهای اساسی، همه با هم ترکیب میشوند تا فرمول خالصی که بخش M در بهترین حالت خود قادر به انجام آن است را ارائه دهند. اینکه M2 خودرویی سریعتر، جذابتر، پیشرفتهتر و پر از تکنولوژی است، نشان میدهد که M طی دو دهه چقدر پیشرفت داشته است اما نتیجهٔ نهایی بسیار شبیه به هم است: دو کوپهٔ پرفورمنس افسانهای با شخصیت فوقالعاده.
مقایسه مشخصات فنی
بامو M2 | بامو M3 CSL | |
قیمت | ۶۶,۰۹۰ پوند | ۵۸,۴۵۵ پوند (سال ۲۰۰۳) |
پیشرانه | ۳.۰ لیتری I6 توئین توربو | ۳.۲ لیتری I6 |
قدرت | ۴۶۰ اسب بخار | ۳۶۰ اسب بخار |
گشتاور | ۵۵۰ نیوتن متر | ۳۷۰ نیوتن متر |
وزن خالص | ۱۷۲۵ کیلوگرم | ۱۳۸۵ کیلوگرم |
گیربکس | ۸ سرعته اتوماتیک | ۶ سرعته AMT |
محور محرک | عقب | عقب |
شتاب صفرتاصد | ۴.۱ ثانیه | ۴.۹ ثانیه |
حداکثر سرعت | ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت | ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت |