رانندگی با پورشه کاین پلاگین هیبرید ۷۳۰ اسب بخار؛ نسخه پیشتولید
رانندگی با پورشه کاین پلاگین هیبرید ۷۳۰ اسب بخار؛ نسخه پیشتولید
پورشه کاین توربو پلاگین هیبریدی مجهز به پکیج GT شاسیبلندی است که به شدت میخواهد یک ۹۱۱ GT3 باشد و به همین علت ما را گیج کرده است. یک شاسیبلند ۲.۲ تنی نباید تا این حد برای رانندگی لذتبخش باشد!
کاین فیس لیفت باعث میشود تناقضهای زیادی به وجود آید زیرا در عین اینکه مدل توربو GT حاضر است قوانین آلایندگی مانع حضورش در اروپا میشوند. بجای این خودرو نسخهای اسپرت تر از خانواده پلاگین هیبریدی کاین راهی قاره همیشهسبز میشود. هنوز چیزهای ناشناخته زیادی وجود دارد که از جمله آنها میتوان به نام این مدل اشاره کرد؛ اما پورشه تائید کرده است خودروی موردبحث ما قدرتی فراتر از ۷۰۰ اسب بخار خواهد داشت و گشتاور آن به فراتر از ۹۰۰ نیوتون متر خواهد رسید.
قوای محرکه جدید پورشه کاین توربو پلاگین هیبریدی که در سومین نسل پانامرا نیز قابل انتخاب خواهد بود از همان قطعات برقی مدل کاین E-Hybrid استفاده میکند. این مجموعه شامل پیشرانه برقی با ۱۷۴ اسب بخار و باتری لیتیوم یونی ۲۵.۹ کیلووات ساعتی است. به این ترتیب کاین در حالت برقی شعاع حرکتی بیشتر از ۷۰ کیلومتری خواهد داشت؛ اما بخش اعظم قدرت این قدبلند آلمانی را پیشرانه ۸ سیلندر ۴ لیتری توئین توربو تأمین خواهد کرد، پیشرانهای که از توربوشارژر مونو اسکرول سود میبرد. افزایش محسوس قدرت و گشتاور کاین پلاگین هیبریدی باعث میشود رقیب مستقیمی برای بی ام و XM لیبل رد باشد، خودرویی که به مدد قوای محرکه بنزینی/برقی خود ۷۳۸ اسب بخار قدرت و ۱۰۰۰ نیوتون متر گشتاور عرضه میکند. ما فرصت رانندگی با نسخه پیشتولیدی کاین کوپه مجهز به پکیج GT را قبل از رونمایی آن در نمایشگاه مونیخ پیدا کردیم و باید گفت پرفورمنس آن در سطح کاملاً بالایی قرار دارد.
قوای محرکه پلاگین هیبریدی شاسیبلند پورشه بسیار قوی است و باعث شتاب گیری تندی از حالت سکون و در حالت حرکت میشود. ترکیب قدرت پیشرانه برقی و بنزینی باعث ارائه خطی قدرت و گشتاور خواهد شد تا راننده کمبودی احساس نکند. در دورهای پایین پیشرانه قدرت زیادی زیر پای راننده قرار دارد و در دندههای سبکتر نیز کاین به یک خودروی راحت در بزرگراهها تبدیل میشود. صدای تولیدی اگزوز تیتانیومی نیز در حالتهای اسپرت پرطنینتر میشود تا بر هیجان رانندگی بیفزاید. پیشرانه کاین پلاگین هیبریدی با یک گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک همکاری میکند و شیفترهای روی فرمان نیز وجود دارند. به این مجموعه باید سیستم چهار چرخ محرک کاملاً متغیر را نیز اضافه کرد.
ژرمنها مدعی هستند صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت خودروی موردبحث بهطور قابلتوجهی کمتر از ۴ ثانیه خواهد بود و حداکثر سرعتش نیز به فراتر از ۲۹۰ کیلومتر در ساعت خواهد رسید. البته همچون همیشه با ارقامی محافظهکارانه روبرو هستیم و شاید خودرو بهتر از اینها عمل کند. چنین چیزی را در کاین توربو S E-Hybrid دیده بودیم که میتوانست در حوالی ۳ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت برسد. از نظر هندلینگ نیز باید گفت نسخه پرچمدار کاین عملکردی در حد و اندازه پرفورمنس خط مستقیمش دارد.
فرمان این خودرو از دقت و سنگینی خاصی سود میبرد و پکیج GT نیز باعث میشود ارتفاع خودرو نسبت به نسخههای استاندارد کاین هیبریدی ۱۰ میلیمتر کاهش یابد. سیستم تعلیق این شاسیبلند پرقدرت ترکیبی از فنرهای بادی با سیستم پایداری آنتی رول الکترومکانیکی است تا کنترل بدنه برجستهای را به همراه چسبندگی بالا فراهم سازد. نهایتاً باید گفت سیستم هدایت گشتاوری دیفرانسیل عقب نیز توزیع بهینه قدرت و گشتاور در پیچهای تند را تضمین میکند. در کل باید گفت با خودرویی کاملاً توانا طرف هستیم که میتواند وزن بالای خود را پنهان کند.
زمانی که حالت کامفورت رانندگی را انتخاب کنید قویترین پورشه کاین توربو پلاگین هیبریدی به موجودی رام تبدیل خواهد شد. سواری خودرو با وجود پکیج GT همچنان خشک است هرچند دامپرهای متغیر و کنترل دقیق بدنه باعث میشوند خودرو در مسیرهای ناهموار خیلی ناهنجار نباشد. از دیگر ویژگیهای پکیج GT میتوان به ترمزهای کربن سرامیکی و پانل سقف از جنس پلاستیک تقویت شده با فیبر کربن اشاره کرد. فرقی نمیکند پورشه این خودرو را چه بنامد چراکه از نظر تواناییهای دینامیکی درباره آن شکی وجود ندارد. کاین پلاگین هیبریدی جدید بر پایه جذابیتهای مدل قوی توربو GT تولید خواهد شد و قوای محرکه هیبریدی نیز بر پرفورمنس آن افزودهاند. تغییرات رخ داده در شاسی نیز باعث میشوند هندلینگ خودرو علیرغم وزن بیشتر بهبود یابد. قضاوت نهایی درباره قدبلند تازهنفس پورشه را به چند ماه بعد و تست نسخه تولیدی موکول میکنیم اما بر اساس آنچه در نسخه پیشتولیدی دیدیم، کاین پلاگین هیبریدی خودرویی بسیار سریع و خاص در کلاس خود خواهد بود.