سریعترین کوروتهای تاریخ، از نسل اول تا نسل هشتم
سریعترین کوروتهای تاریخ، از نسل اول تا نسل هشتم
سفری در تاریخچهٔ نمادینترین خودروی اسپرت آمریکا داشتهایم تا با سریعترین نسخهٔ هر نسل آن از روزهای اولیه تا آینده آشنا شویم.
آنچه در این مطلب میخوانید:
شورلت کوروت بیش از نیم قرن نماد خودروهای اسپرت آمریکایی بوده است. کوروت همواره در خط مقدم نوآوری خودروهای آمریکایی قرار داشته و رکوردها را هم در جاده و هم در پیست شکسته است؛ اما کوروت فقط نماد قدرت و سرعت نیست بلکه برای اقشار متوسط جامعه راهی قابلدسترس برای ورود به دنیای سوپراسپرتها محسوب میشود. درحالیکه سوپرکارهای اروپایی معمولاً بیشتر در پوستر اتاق نوجوانان دیده میشدند، کوروت با پرفورمنسی نسبتاً نزدیک میتوانست در پارکینگ خانه آمادهٔ رانندگی باشد.
همین پرفورمنس در دسترس و ارتباط با مردم عادی باعث شد کوروت دههها دوام بیاورد و محبوبیت بالایی داشته باشد. حال در ادامه قصد داریم با سریعترین کوروتهای تاریخ آشنا شویم. در این لیست، از نمونهها اولیهٔ این افسانهٔ آمریکایی گرفته تا مدلهایی که در آیندهٔ نزدیک معرفی خواهند شد را بررسی میکنیم.
نسل اول، ۱۹۵۷
چهار سال پس از معرفی نسل اول کوروت و دو سال پس از ارائهٔ اولین کوروت V8، در مدل ۱۹۵۷ این ماشین به لطف چند بهبود پرفورمنسی، وارد تاریخ خودروهای اسپرت آمریکا شد. این ارتقاءها شامل ارائهٔ گیربکس چهار سرعتهٔ دستی و پیشرانهٔ ۴.۶ لیتری V8 انژکتوری میشد که شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر بر ساعت را به ۵.۷ ثانیه و زمان پیمودن ۴۰۰ متر را به ۱۴.۳ ثانیه رساند. کوروت ۱۹۵۷ جایگاه خود را بهعنوان سریعترین خودروی اسپرت آمریکا در فرهنگعامه ثبت کرد.
نسل دوم، ۱۹۶۷
جهان خودرو در اواخر دههٔ ۶۰ جهشهای تکنولوژیک را تجربه کرد و کوروت هم از این قاعده مستثنی نبود. مدل ۱۹۶۷ اوج نسل دوم کوروت محسوب میشد. در این سال موتورهای متعددی ارائه میشد که قویترین آنها ۷ لیتری V8 با ۴۳۵ اسب بخار قدرت و ۶۲۴ نیوتن متر گشتاور بود. این نیرو در کنار گیربکس چهار سرعتهٔ دستی، کوروت را ظرف تنها ۴.۹ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت میرساند که حتی طبق استانداردهای امروز هم شتاب چشمگیری است.
نسل سوم، ۱۹۷۰
در سال ۱۹۷۰ شورلت برای نسل سوم کوروت پیشرانهٔ عظیم ۷.۴ لیتری V8 را ارائه کرد. این موتور خروجی فوقالعادهای برابر با ۴۶۰ اسب بخار قدرت و ۶۶۴ نیوتن متر گشتاور داشت. شاید باورش سخت باشد که کوروت C8 استینگری امروزی تنها ۳۰ اسب بخار قدرت بیشتری نسبت به C3 سال ۱۹۷۰ دارد. این پیشرانه ۷.۴ لیتری با گیربکسهای چهار سرعتهٔ دستی و سه سرعتهٔ اتوماتیک قابل انتخاب بود که در نمونهٔ اتوماتیک شتاب ۴.۵ ثانیهای را فراهم میکرد. در سال ۱۹۷۱ قدرت این موتور به ۴۲۵ اسب بخار کاهش پیدا کرد و این آخرین باری بود که در کوروت قدرتی بیش از ۴۰۰ اسب بخار را میدیدیم تا اینکه در سال ۱۹۹۳ نسخهٔ بروز شدهٔ C4 ZR1 دوباره این مرز را رد کرد.
نسل چهارم، ۱۹۹۳
کوروت C3 پس از یک دهه و نیم تولید، با کاهش فروش مواجه شد. این ماشین به اصلاحات ظاهری کامل و ارتقاء پرفورمنس نیاز داشت تا بتواند در دههٔ ۸۰ رقابت کند. شورلت نیز هردو مورد را انجام داد و کوروت C4 را با ظاهری کاملاً جدید و آیندهنگر و همینطور کوچکتر و سبکتر به بازار فرستاد. C4 خودروی مدرن و چابکی بود که با استقبال چشمگیری مواجه شد و طی یک سال بیش از ۵۰ هزار دستگاه فروخت. حرکت انقلابی شورلت اما در سال ۱۹۹۰ رقم خورد یعنی زمانی که C4 ZR1 معرفی شد.
این مدل که با همکاری لوتوس توسعه پیدا کرده بود، با پیشرانهای که برخلاف همهٔ کوروتهای قبل و بعد از خود چهار سوپاپ در هر سیلندر داشت، ۳۷۵ اسب بخار قدرت را ارائه میکرد در زمانی که اکثر خودروهای بازار حداکثر ۳۰۰ اسب بخار قدرت داشتند. سپس در سال ۱۹۹۳ قدرت ZR1 به ۴۰۵ اسب بخار رسید تا پس از ۲۲ سال دوباره کوروت از مرز ۴۰۰ اسب بخار عبور کند. با این افزایش نیرو، شتاب ZR1 نیز به ۴.۳ ثانیه رسید. از این نسخه کمتر از ۲ هزار دستگاه ساخته شد و امروزه یکی از محبوبترین کوروتها در بازار دستدوم محسوب میشود. تنها مشکل C4 ZR1 قیمت بسیار بالای آن بود که به تصویر پرفورمنس مقرونبهصرفهٔ کوروت لطمه زد و نهایتاً به خاتمهٔ تولید ZR1 انجامید.
نسل پنجم، ۲۰۰۲
نسل پنجم در ژانویهٔ ۱۹۹۷ در نمایشگاه دیترویت رونمایی شد. یکی از تغییرات بزرگ در این نسل، انتقال گیربکس به عقب بود که توزیع وزن ۵۰-۵۰ را فراهم میکرد و باعث بهبود هندلینگ میشد. سپس در سال ۲۰۰۱ نسخهٔ Z06 بهعنوان جانشین ZR1 قبلی معرفی شد. C5 Z06 از نسخهٔ تقویتشدهٔ پیشرانهٔ ۵.۷ لیتری ۳۵۰ اسب بخاری LS1 کوروت C5 معمولی استفاده میکرد که قدرت بیشتری برابر با ۳۸۵ اسب بخار داشت. این رقم در سال ۲۰۰۲ به ۴۰۵ اسب بخار قدرت افزایش یافت تا دقیقاً برابر با قدرت ZR1 نسل قبلی باشد. بااینوجود، Z06 بسیار سبکتر بود و به همین دلیل از همه لحاظ بهجز حداکثر سرعت سریعتر از C ZR1 عمل میکرد. در آزمایشی در سال ۲۰۰۴، C5 Z06 ظرف ۳.۹ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت رسید.
نسل ششم، ۲۰۰۹
عملکرد خیرهکنندهٔ کوروت ZR1 در سال ۲۰۰۹ جهان خودرو را شوکه کرد و فراریها، پورشهها و لامبورگینیها را در گردوغبار خود جا گذاشت. ZR1 چه در پیست و چه خط مستقیم، بهترین پرفورمنس را برای کوروت به نمایش گذاشت بهگونهای که در نوربرگرینگ رکورد جدیدی به ثبت رساند و اولین کوروتی بود که از مرز سرعت ۲۰۰ مایل بر ساعت یا ۳۲۰ کیلومتر بر ساعت عبور کرد و رسماً به حداکثر سرعت ۳۳۰ کیلومتر بر ساعت رسید. C6 ZR1 مفهوم خودروی پرفورمنس بالای قابلدسترس را هم بازتعریف کرد زیرا قیمت پایهٔ حدود ۱۰۰ هزار دلاری آن بسیار ارزانتر سوپرکارهایی با پرفورمنس مشابه بود؛ بنابراین، تعجبی ندارد که جرمی کلارکسون ZR1 را بهعنوان خودروی سال از نگاه خودش انتخاب کرد.
نسل هفتم، ۲۰۱۹
۲۰۱۹ آخرین سال تولید نسل هفتم کوروت بود و درنتیجه آخرین کوروتهای موتور جلو در این سال از خط تولید خارج شدند. ZR1 مدل ۲۰۱۹ راهی مناسب برای پایان دادن به این فصل از تاریخ کوروت بود زیرا قویترین کوروت تاریخ محسوب میشد و پرفورمنسی فوقالعاده بالا در همهٔ زمینهها ارائه میکرد. از شتاب و مسافت توقف گرفته تا حداکثر سرعت ۳۴۰ کیلومتر بر ساعت و شتاب جانبی، معیاری وجود نداشت که ZR1 در آن برتری نداشته باشد. این کوروت با ۷۵۵ اسب بخار قدرت، بدون شک بهترین هدیهای بود که میتوانستیم برای پایان دوران کوروت موتور جلو داشته باشیم.
نسل هشتم، ۲۰۲۱ تا…
نسل هشتم کوروت بزرگترین تغییر تاریخ این ماشین را تجربه کرده است. البته شورلت از دههٔ ۶۰ یا ایدهٔ کوروت موتور وسط درگیر بوده اما تا سال ۲۰۲۰ بهجز چند پروتوتایپ حاصلی در پی نداشت. C8 با ترکیب موتور وسط و پرفورمنس فوقالعاده، موج جدیدی از خریداران را به سمت کوروت جذب کرد و نسخهٔ Z06 با قویترین موتور V8 تنفس طبیعی جهان، همهچیز را هیجانانگیزتر کرد. در حال حاضر، Z06 سریعترین نسخهٔ کوروت C8 محسوب میشود اما این پایان ماجرا نیست و شورلت قصد دارد با نسخههای ZR1 و زورا، یک بار دیگر رکوردهای خود را بشکند. دراینبین، زورا با قوای محرکهٔ هیبریدی و حدود ۱۰۰۰ اسب بخار قدرت، وارد قلمروی هایپرکارها خواهد شد.