اطلاعات جدیدی از پروژه استریم ابری سونی برای PS5 منتشر شد
اطلاعات جدیدی از پروژه استریم ابری سونی برای PS5 منتشر شد
مدتی است که گزارشاتی مبنی بر سرمایهگذاری سونی روی پیشبرد بخش پلی استیشن در حوزه گیمینگ ابری در دسترس قرار گرفته و حالا، جزییات بیشتری از این پروژه منتشر شده است.
در اوایل هفته جاری، بتای استریم ابری PS5 به طور رسمی در دسترس برخی از کاربران این کنسول قرار گرفت و تا به این لحظه، تنها میدانستیم که این سرویس استریم، قابلیت پشتیبانی تا رزولوشن ۴k را دارد. اما به تازگی، منابع Insider Gaming اطلاعات بیشتری را در مورد معماری این پروژه استریمینگ به دست آوردهاند.
معماری استریم جدید با اسم رمز داخلی Project Cronos توسعه یافته (پیشتر با اسم رمز Cronus شناخته میشد) و هدف آن، ایجاد یک تجربه استریمینگ قوی روی PS5 است که به عنوان یک گام بزرگ و رو به جلو برای سونی در بازار همیشه در حال رشد بازیهای ابری عمل خواهد کرد.
توسعه Project Cronos، از حدود ۵ سال پیش آغاز شد و به دلیل پیچیدگیهای موجود در ساختار SSD پلی استیشن ۵، بیش از آنچه انتظار میرفت به طول انجامیده است. سرعت بسیار بالای SSD پلی استیشن ۵ چالش جدیدی ایجاد کرد که توسعه زیرساختهای مورد نیاز را با استفاده از فناوریهای فعلی موجود در بازار، غیرممکن کرد. این بدان معناست که سونی زیر نظر Future Technology Group، یک راه حل کاملاً جدید ذخیرهسازی شبکه مبتنی بر PCIe طراحی کرد که از NTB و پردازندههای مشترک ورودی/خروجی پلی استیشن ۵ بهره میبرد. محصول نهایی، یک سرور ذخیرهسازی سفارشی با اسم رمز «Kura» است که تا ۵ گیگابایت در ثانیه و با تاخیر کمتر از یک میلی ثانیه کار میکند.
همچنین بنا به گزارش منابع Insider Gaming، سونی در مجموع ۲۸ دیتاسنتر را برای عرضه این سرویس استریمینگ در نظر گرفته و قصد دارد این ویژگی را به طور کامل در سال مالی ۲۰۲۳ راهاندازی کند و بازیهای قابل تجربه با این سرویس استریمینگ، عناوین کاتالوگ بازیهای PS Plus و بازیهای دیجیتالی خود پلیرها را شامل خواهند شد.
وبلاگ رسمی پلی استیشن در رابطه با این سرویس ابری، اینگونه توضیح داده است:
در ابتدا، ما اخبار بسیار هیجانانگیزی برای اعضای Playstation Plus Premium داریم. ما در حال حاضر، در حال آزمایش استریم ابری بازیهای پشتیبانی شده روی PS5 هستیم. با راهاندازی این سیستم، استریم ابری بازیهای پشتیبانی شده PS5 برای استفاده مستقیم در کنسول شما ممکن خواهد بود. این بدان معناست که به عنوان یک عضو Premium، میتوانید بدون دانلود بازیها، به تجربه آنها بپردازید.
نظر شما چیست؟ به نظرتان موفقیت این سرویس استریم ابری، به چه عواملی بستگی خواهد داشت؟