۱۰ راز مهم که مالکان خودروهای پورشه به شما نخواهند گفت!
۱۰ راز مهم که مالکان خودروهای پورشه به شما نخواهند گفت!
خرید یکی از محصولات پورشه تجربهای بسیار لذتبخش است اما برخی رازها وجود دارند که تنها مالکان خودروهای برند پورشه از آن خبر دارند و ما میخواهیم آنها را برای شما بازگو کنیم!
آنچه در این مطلب میخوانید:
پورشه یکی از نمادینترین خودروسازان دنیاست و هر فردی که خواهان یک خودروی مهندسی شده، اسپرت و جذاب باشد بیشک در لیست خرید خود این برند را نیز قرار خواهد داد. محصولات محبوبی همچون ۹۱۱ در سراسر دنیا شناخته شدهاند و ماشین بازها به آن احترام میگذارند. طراحی همیشگی ۹۱۱ قلب افراد زیادی را تسخیر کرده است و به همین خاطر پورشه را میتوان جزو موفقترین اسپرت سازان تاریخ دانست.
جدای از ۹۱۱، این خودروساز محصولات جذاب دیگری همچون ۹۵۹، ۳۵۶، کیمن، باکستر و ۹۲۸ را ساخته است که همگی ویژگیهای منحصربهفرد خود را دارند؛ اما ژرمنها برای افزایش جذابیت سبد محصولات خود و سوددهی بیشتر در کلاس شاسی بلندها نیز حضور یافتهاند و چند سالی هست که ماکان و کاین جزو پرفروشترین خودروهای پورشه به شمار میروند. به لیست خودروهای پورشه میتوان سدان اسپرت و چهار درب پانامرا را نیز افزود. خودروی پورشه پر از تجهیزات لوکس و تکنولوژیهای مدرن هستند و تمامی این فاکتورها باعث میشوند مالکیت یک پورشه امری هیجانانگیز به نظر برسد که اینگونه نیز هست اما درست همانند هر خودروی دیگری برخی نکات وجود دارد که شاید مالکان پورشه علاقهای به افشا کردن آنها نداشته باشند ولی ما میخواهیم ۱۰ راز مهم آنها را فاش کنیم پس همراه ما باشید!
هزینه سرویسهای دورهای و نگهداری
پورشه تولید خودروهای پرفورمنس را دوست دارد و فرقی هم نمیکند این خودرو یک محصول اسپرت و کوپه باشد یا شاسیبلندی سنگینوزن. البته باید دانست پرفورمنس بالا هزینهبر است و زمانی که بحث سرویسهای دورهای مطرح شود خودش را نشان میدهد. همانطور که میدانید پورشه محصولات خود را با کیفیت بالایی میسازد تا از دوام آنها در زمان رانندگی اسپرت مطمئن شود. به همین خاطر هزینه سرویسهای دورهای و نگهداری این خودروها میتواند بسیار بیشتر از خودروهای دیگر باشد. مجله ادموندز در تست بلندمدت خود هزینههای نگهداری روتین پورشه ۹۱۱ کابریولت ۲۰۱۳ در یک سال را ۱۱۶۳ دلار اعلام کرده است. اگر بخواهیم هزینه نگهداری ماکان ۲۰۲۲ را با یکی از رقبا یعنی آئودی Q5 مقایسه کنیم باید بگوییم هزینه نگهداری پورشه بالاتر است و به حدود ۱۱۹۲ دلار در سال میرسد که ۸۳ درصد بالاتر از میزان متوسط صنعت خودرو خواهد بود. ژرمنها همچنین توصیه میکنند خودرو را برای بررسی و سرویس هر ۱۶ هزار کیلومتر به نمایندگی ببرید اما اگر به کرات در پیست حضور پیدا میکنید زمان مراجعه به نمایندگیها نیز کاهش خواهد یافت. به همین خاطر است که مالکان پورشه همواره هزینههای نگهداری خودروی خود را جزو رازهای کوچک میدانند.
توجه مداوم
مالکیت یک پورشه کار راحتی نیست چراکه نگهداری از آن توجه زیادی را میطلبد. خودروهای پورشه با بهترین کیفیت رنگ تولید میشوند و کابین آنها نیز دارای بهترین متریال همچون چرم، آلکانترا، فیبر کربن، آلومینیوم و حتی چوب است. به همین خاطر همه این مواد نیازمند توجه ویژه هستند تا شرایط مطلوب خود را حفظ کنند. از جمله راههای حفظ وضعیت مطلوب خودروهای پورشه میتوان به کارواش با دقت بدون آسیب رساندن به رنگ، تمیزکاری کابین و بررسیهای منظم فنی اشاره کرد. واضح است که تمامی این اقدامات زمانبر و هزینهبر هستند و اگر ماشین باز واقعی نباشید شاید نتوانید از عهده آنها برآیید.
منحنی یادگیری ویژگیهای پیشرفته خودرو
پورشه تکنولوژیها و ویژگیهای مدرن زیادی را در خودروهای خود بکار میرود اما شاید یاد گرفتن برخی از این تکنولوژیها برای مالکان در عرض چند روز میسر نباشد. یادگیری ویژگیهایی همچون لانچ کنترل پیشرفته، حالتهای رانندگی، دادههای پرفورمنس و… میتواند زمان زیادی را به خود اختصاص دهد. به همین خاطر اگر خواهان استفاده از ظرفیت کامل خودروی خود به ویژه محصولات اسپرت پورشه هستید شاید نیازمند یادگیری تکنیکهای رانندگی پیشرفته باشید. این تکنیکها فقط در پیستها آموزش داده میشوند و برخی مالکان در تنظیم تمامی این تکنیکها و ویژگیها به مشکل برمیخورند و به همین خاطر چیزی درباره آنها نمیشنوید.
گردهماییهای ویژه در پیست
از آنجایی که اکثر محصولات پورشه بهصورت فابریک آماده حضور در پیست هستند بنابراین اکثر مالکان دوست دارند راهی چنین مکانهایی شوند. البته اگر مالکان فاقد مهارتهای لازم باشند نخواهند توانست بهترین عملکرد را ثبت کنند بنابراین میبایست در برنامههای آموزش ویژه در پیست شرکت کنند که هزینهبر است.
قربانی شدن ویژگیهای دیگر به خاطر لذت سواری
فرقی نمیکند که اولویت شما پرستیژ برند باشد یا پرفورمنس عالی چراکه مالکیت محصولات پورشه معمولاً به معنی قربانی شدن دیگر ویژگیها خواهد بود. اگر خواهان یک خودروی اسپرت باشید باید از خیر برخی موارد بگذرید اما شاید شاسی بلندها از این نظر انتخاب بهتری باشند هرچند قدبلندهای این برند نیز دارای سیستم تعلیق ارتقا یافته برای عبور بهتر از پیچها هستند و بنابراین سواری کاین ۲۰۲۳ کمی خشک خواهد بود. واضح است که چنین چیزهایی را از زبان مالکان خودروهای پورشه نخواهید شنید.
هزینههای مربوط به آپشن ها و شخصیسازی خودرو
مالکان محصولات پورشه علاقه زیادی به شخصیسازی خودروی خود دارند. آپشن های این برند میتواند از یک رنگ ساده بدنه شروع شده و به کیتهای مجهز برسد. البته بهبودهای پرفورمنس قابلتوجهی نیز وجود دارد. در حقیقت برندهای معدودی به اندازه پورشه چنین سطحی از شخصیسازی را ارائه میکنند. هرچند باید گفت این آپشن ها معمولاً قیمت بالایی دارند و خریداران علاقه چندانی به صحبت درباره هزینه آنها نخواهند داشت. همچنین برخی مالکان به دنبال کیتهای بدنه ارزانقیمت برای خودروی خود خواهند بود و این موضوع را نیز با شما مطرح نخواهند کرد.
رقابت میان مالکان
مالکان خودروهای پورشه به خاطر احترام و وفاداری زیاد به این برند به شدت از یکدیگر حمایت میکنند اما شاید رقابتی دوستانه بین برخی از آنها وجود داشته باشد. برخی مالکان مشخصات خودروی خود و آپشن های منحصربهفرد آن را با دیگر افراد مقایسه میکنند و همچنین مسابقه دادن در پیست نیز امری معمول به شمار میرود. با این وجود تمامی مالکان به یکدیگر احترام میگذارند و در زمان گردهماییها نیز جو صمیمانهای بین آنها وجود دارد.
فضای کابین و بار محدود در برخی مدلها
پورشه سازنده برخی از بهترین خودروهای پرفورمنس دنیاست اما خودروهای اسپرت برای فضای کابین یا بار زیاد ساخته نمیشوند و به همین خاطر خیلی مناسب استفاده روزمره نیستند. مدلهای ۹۱۱، باکستر و کیمن منحصراً بهصورت دو درب عرضه میشوند و بنابراین فضای بار و کابین محدودی دارند. همچنین پیشرانه ۹۱۱ در بخش عقب نصب میشود و به همین خاطر خبری از فضای بار عقب نیست. محدودیتهایی از این دست در واقع هزینهای است که مالک برای خرید یک خودروی اسپرت میپردازد و اکثراً نیز درباره آن با کسی صحبت نمیکند.
لیست انتظار
خرید خودرویی از پورشه یک اتفاق استثنایی است اما برخی از محصولات این برند لیست انتظار طولانیای دارند. چنین چیزی میتواند برای برخی خریداران که به شدت مشتاق راندن خودروی موردعلاقه خود هستند عصبیکننده باشد.
علاقه به تعمیر و نگهداری شخصی
بسیاری از مالکان خودروهای پورشه دوست دارند بهصورت شخصی کارهای سرویس، نگهداری و تعمیر را انجام دهند. آنها ترجیح میدهند تا زمانی که واقع نیاز نباشد روانه مکانیک یا نمایندگی نشوند و حتی گاهی اوقات پروژههای بازسازی و ارتقا محصولات کلاسیک را شخصاً شروع میکنند. شاید چنین اتفاقی برای افرادی که علاقه چندانی به خودرو ندارند قابلدرک نباشد بنابراین تنها درصورتیکه یک ماشین باز واقعی باشید خواهید توانست چنین داستانهایی را از زبان مالک یک پورشه بشنوید.