مقایسه تأثیر شارژرهای سریع و کند روی تخریب باتری خودروهای برقی
مقایسه تأثیر شارژرهای سریع و کند روی تخریب باتری خودروهای برقی
یکی از نگرانی های مالکان خودروهای برقی، تأثیر شارژرهای سریع روی باتری ولتاژ بالای آنها در طولانیمدت است؛ به عبارت دیگر برخی افراد به دنبال یافتن پاسخ این پرسش هستند که اگر بهصورت مداوم از شارژرهای سریع استفاده شود باتری تا چه میزان تخریب خواهد شد؟
با توجه به مطالعات جدید Recurring Auto که دادههای شارژ بیش از ۱۲۵۰۰ خودروی تسلا در آمریکا را بررسی کرده است، میزان کاهش شعاع حرکتی خودروهای برقی در زمان استفاده از شارژرهای سریع مشابه شارژرهای کند است. این شرکت که گزارشهای تحلیلی خودروهای برقی و باتری آنها را منتشر میکند اقدام به مقایسه شارژ سریع و کند خودروهای برقی کرده است. در این مطالعه خودروهایی که حداقل ۹۰ درصد اوقات از شارژرهای سریع استفاده کردهاند با خودروهایی که کمتر از ۱۰ درصد به چنین شارژرهایی دسترسی داشتهاند مقایسه شدهاند و نتایج نیز نشان میدهد تفاوت چندانی بین دو روش شارژ وجود ندارد.
در تصاویر زیر میتوانیم درصد شعاع حرکتی اصلی خودروهای مقایسه شده یعنی تسلا مدل ۳ و مدل Y را به همراه تعداد روزها مشاهده کنیم. انتخاب روش شارژ سریع تنها چیزی نیست که میتواند باتری را در درازمدت تحت تأثیر قرار دهد چراکه فاکتورهای دیگری همچون دماهای بسیار بالا یا پایین و میزان شارژ بسیار کم یا زیاد باتری نیز نقش مهمی در این میان بازی میکنند. البته همانطور که نتایج این مطالعه نشان میدهد، سیستمهای مدیریت گرما، ولتاژ و باتری خودروسازان میتواند از آسیب دیدن باتریها در زمان استفاده روتین از شارژرهای سریع جلوگیری کند.
به منظور طول عمر حداکثری باتری، استفاده از ویژگی پیششرطی کردن در دماهای بالا و پایین نیز اهمیت زیادی دارد چراکه چنین تکنولوژیای باعث میشود قبل از اتصال باتری به شارژر دمای بهینه حاصل شود. روش دیگر برای افزایش طول عمر باتری عدم استفاده از شارژر سریع در زمانی است که باتری شارژ بسیار کم یا زیادی داشته باشد زیرا در چنین وضعیتی مقاومت باتری بالاست و استرس اضافی به آن وارد میشود. مطالعه دیگری در سال ۲۰۲۰ نشان داده بود در طول ۵ سال بین صفر تا ۴.۱ درصد از عمر باتری خودروهای برقی و پلاگین هیبریدی کم میشود و بهترین خودرو از این نظر شورولت بولت برقی ۲۰۱۹ و بدتری نیز میتسوبیشی اوت لندر پلاگین هیبریدی ۲۰۱۹ بود.