هاست پرسرعت
خودرو

معرفی خودروهای جدید بازار ایران در شش ماهه دوم سال ۱۴۰۲

معرفی خودروهای جدید بازار ایران در شش ماهه دوم سال ۱۴۰۲

سایپا و ایران خودرو، به زودی چند محصول جدید عرضه می‌کنند. شرکت‌های مونتاژکار خودروهای چینی هم در شش ماهه دوم سال ۱۴۰۲، مدل‌های متنوع به بازار ایران اضافه خواهند کرد.

آنچه در این مطلب می‌خوانید:

سایپا همچنان بر استفاده از پلتفرم مرتبط با تیبا و ساینا تاکید دارد. ایران خودرو اما برای ماه‌های آتی، هاچبک کراس‌اور ری‌را و مدل‌های آپشنال از تارا پیش فروش خواهد کرد. همچنین، محصولات ساخت چین هم توسط خودروسازان وطنی وارد ایران خواهد شد.

سایپا آریا

جدیدترین محصول سایپا، تفاوت‌های مختلف با دیگر خودروهای تولیدی این شرکت دارد. آریا قرار است با قیمتی بسیار بالاتر از ساینا و تیبا و حتی شاهین فروخته شود. ظاهرا این خودرو، حاصل همکاری سایپا و چانگان چین است. پیشرانه، گیربکس و طراحی داخلی آریا، شباهت زیادی به چانگان ایدو XT دارد.

سایپا آریا با داشبورد جدید و موتور ۱۴۰ اسب بخار! | مجله خبری gsxr

بنابر اعلام سایپا در نمایشگاه خودرو مشهد، پیشرانه آریا قادر است ۱۴۰ اسب بخار قدرت در دور موتور ۵۷۵۰ و ۲۰۵ نیوتون متر گشتاور را در دور موتور ۳۰۰۰ تولید کند. موتور M20  چانگان مجهز به فناوری زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌ها (DVVT)  با مصرف ترکیبی ۷ لیتر به ازای ۱۰۰ کیلومتر پیمایش است. آریا همچنین گیربکس اتوماتیک DAE مشابه دنا و تارا خواهد داشت.

سایپا اطلس

فیس‌لیفت کوییک، علاوه‌بر بهبود ظاهری، افزایش ارتفاع جزئی نیز دارد. سایپا اطلس، یک کراس‌اور کوچک محسوب می‌شود و امکانات بیشتر نسبت به کوییک ارائه می‌کند.

سایپا اطلس

برای اطلس موتور چهار سیلندر ارتقا یافته M15-GSI درنظر گرفته شده که با کمک سیستم زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌ها، هدرز و ارتقای نرم‌افزاری، قدرت ۹۲ اسب بخار و گشتاور ۱۳۷ نیوتن‌متر دارد. ظاهرا این پیشرانه با استاندارد یورو ۵، نسبت به موتورهای فعلی M15  به کار رفته در کوییک، ساینا و تیبا، قدرت و گشتاور خود را در دورهایی پایین‌تری تولید می‌کند و همچنین مصرف سوخت پایین‌تری دارد.

سایپا اطلس

برای انتقال نیرو به چرخ‌های جلو از یک گیربکس ۵ سرعته دستی یا اتوماتیک CVT بهره گرفته می‌شود. نسخه اتوماتیک از همان گیربکس CVT پانچ بلژیک که در کوییک و ساینای اتومات نیز به کار رفته سود می‌برد. برای این گیربکس امکان تعویض مصنوعی ۶ دنده تعریف شده است.

سایپا سهند

دیگر محصول جدید سایپا، خودروی سدان به نام سهند است. این مدل در نمای داخلی و فنی، تفاوت چندانی با اطلس ندارد. سهند از معدود محصولات مونتاژ پارس خودرو در ماه‌های آخر سال ۱۴۰۲ خواهد بود.

سایپا سهند پارس خودرو

مطابق انتظار، موتور ۱۵۰۰ سی‌سی تنفس طبیعی روی سهند ارائه می‌شود. این پیشرانه ۹۲ اسب بخار قدرت و ۱۳۷ نیوتن‌متر گشتاور دارد. سایپا ادعا می‌کند میانگین مصرف سوخت سهند، ۷ لیتر در صد کیلومتر خواهد بود اما با توجه به شرایط فنی ساینا و تیبا، احتمالا سهند که وزن بیشتری دارد نیز میانگین مصرف بنزین ۸ تا ۹ لیتر در صد کیلومتر ارایه دهد.

سایپا سهند پارس خودرو نمای پشت

وزن خالص سایپا سهند، ۱۲۰۰ کیلوگرم اعلام شده است. با این شرایط، سهند نسبت به ساینا حدود ۱۵۰ کیلوگرم سنگین‌تر خواهد بود. ساینا با موتور مشابه سهند، در زمان ۱۳ تا ۱۴ ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت می‌رسد؛ پس می‌توان انتظار داشت که سهند در زمان ۱۵ ثانیه از حالت سکون به سرعت صد کیلومتر برساعت برسد.

ایران خودرو ری‌را

جدیدترین محصول طراحی شده توسط ایران خودرو، به عنوان اولین شاسی‌بلند ساخت داخل معرفی شده است. هرچند که  ابعاد ری‌را به کلاس کراس‌اورهای کوچک مثل چری X22 تعلق دارد؛ ظاهر مدرن و بسیار متفاوت از دیگر تولیدات ایران خودرو فراهم خواهد کرد.

ایران خودرو ری را

ری‌را با پیشرانه جدید EFP  مدل ارتقایافته از  EF7 توربو ارایه می‌شود. وزن خالص ۱۴۲۵ کیلوگرم، قدرت ۱۶۰ اسب بخار و گشتاور ۲۴۰ نیوتن‌متر، مهم‌ترین مشخصات فنی ری‌را هستند. ایران خودرو ادعا می‌کند که ری‌را در زمان ۱۰ تا ۱۱ ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت می‌رسد و میانگین مصرف سوخت ۷ لیتر در صد کیلومتر دارد.

بستیون T77 و فیدلیتی پرستیژ بهمن موتور

فیدلیتی پرستیژ و بستیون T77، خودروهای مهم بهمن موتور در مشهد بودند. این شاسی‌بلندها نسبت به کراس‌اورهای چینی شناخته شده برای بازار ایران، بزرگ جثه و لوکس محسوب می‌شوند.

بستیون T77 بهمن موتور

نسخه‌ی ۱/۵ لیتر بستیون T77، قدرت ۱۷۰ اسب بخار و گشتاور ۲۵۸ نیوتن‌متر دارد. میانگین مصرف سوخت این خودرو ۸ لیتر در صد کیلومتر است و همراه گیربکس دستی ۶ سرعته یا اتوماتیک ۷ سرعته دبل کلاچ، در چین و روسیه عرضه شده است. بستیون T77 حدود ۱۱ ثانیه بعد از شروع حرکت به سرعت صد کیلومتر برساعت می‌رسد.

فیدلیتی پرستیژ

فیدلیتی پرستیژ قبلا توسط بهمن موتور رونمایی شده بود. این مدل نسبت به فیدلیتی اصلی و دیگنیتی، ابعاد بزرگ‌تر دارد. همچنین از نظر کیفیت ساخت مواد داخل کابین، شرایط بهتری ارائه می‌دهد. جتور X70 پلاس، مثل بسیاری دیگر کراس‌اورهای چینی از موتور ۱/۵ لیتر توربوشارژ استفاده نمی‌کند و مجهز به پیشرانه ۱/۶ لیتری است. این خودرو، ۱۹۷ اسب بخار قدرت و ۲۹۰ نیوتن‌متر گشتاور دارد.

جک KMC X5 و KMC T9 کرمان موتور

عرضه‌ی جای‌گزین برای جک S5 کرمان موتور قطعی نیست اما احتمالا باتوجه به اتمام تولید این خودرو در چین، توسط کرمان موتور انجام خواهد شد. وانت پیکاپ اندازه بزرگ جک به نام T9 هم طی ماه‌های اخیر در ایران دیده شده است.

کرمان موتور جک KMC X5

جک KMC X5 یا سهول  X6 موتور ۱/۵ لیتر توربوشارژ با قدرت ۱۵۰ اسب بخار و گشتاور ۲۳۰ نیوتن‌متر، همراه گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک دبل کلاچ  دارد. سرعت‌گیری صفر تا صد کیلومتر برساعت این کراس‌اور در چین،  ۱۱ ثانیه است. گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک دبل کلاچ برای سهول X6 مشابه جک S5 است. با این شرایط، میانگین مصرف سوخت ۷/۵ تا ۸/۵ لیتر در صد کیلومتر، نهایت سرعت ۱۹۰ کیلومتر برساعت و سرعت‌گیری صفر تا صد کیلومتر برساعت ۱۲ ثانیه برای سهول X6 وجود دارد.

جک T9 کرمان موتور قرمز

جک KMC T9 مجهز به موتور ۲ لیتر توربوشارژ قدرت ۲۲۱ اسب بخار و گشتاور ۳۸۰ نیوتن‌متر فراهم می‌کند. نهایت گشتاور از ۱۹۰۰ دور بردقیقه تولید می‌شود و گیربکس اتوماتیک ۸ سرعته ساخت ZF با سیستم دو دیفرانسیل برای این خودرو وجود دارد. جک KMC T9 با وزن خالص ۲۳۰۰ کیلوگرم، به نهایت سرعت ۱۵۰ کیلومتر برساعت می‌رسد و میانگین مصرف سوخت  ۱۰ لیتر در صد کیلومتر ارائه می‌دهد. زمان لازم برای سرعت‌گیری صفر تا صد کیلومتر برساعت جک T9 هنوز اعلام نشده است اما باتوجه به اطلاعات موجود، احتمالا مشابه KMC T8 در حدود ۱۵ تا ۱۶ ثانیه خواهد بود.

خودروسازی ایلیا  VGV U75 پلاس

ایلیا در ایران با دایون شناخته می‌شود. شاسی‌بلند جدید این شرکت، از برند VGV چین انتخاب شده است و ابعادی بزرگ‌تر نسبت به تیگو ۸ مدیران خودرو دارد.

ایلیا VGV

موتور ۲ لیتر توربوشارژ مجهز به GDi برای VGV U75 پلاس، ۲۲۵ اسب بخار قدرت و ۳۸۵ نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. این خودرو براساس اطلاعات موجود در منابع چینی، سرعت‌گیری صفر تا صد کیلومتر برساعت ۸ ثانیه و میانگین مصرف سوخت ۸ لیتر در صد کیلومتر دارد. ایلیا موتور، احتمالا مدل دو دیفرانسیل VGV U75 پلاس  را در ایران عرضه خواهد کرد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵

از مجموع ۲۲ رای

مجله خبری gsxr

نمایش بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا