معرفی آخرین فولکسواگن گلف بنزینی با قدرت بیشتر و حذف گیربکس دستی
معرفی آخرین فولکسواگن گلف بنزینی با قدرت بیشتر و حذف گیربکس دستی
فیسلیفت گلف با تغییرات ظریف بیرونی، برطرف کردن مشکلات داخلی، قدرت بیشتر و حذف گیربکس دستی در نسخهٔ GTI از بهار آینده به بازار عرضه میشود.
فولکسواگن گلف افسانهای بهار امسال دو نقطهٔ عطف مهم را تجربه خواهد کرد. این هاچبک نمادین نهتنها امسال پنجاهساله میشود بلکه فولکسواگن آخرین سری درونسوز آن را عرضه میکند زیرا نسل بعدی گلف تمام الکتریکی خواهد بود. پیش از آن اما فیسلیفت نسل هشتم گلف به بازار خواهد آمد که هرچند تغییرات خیلی بزرگی را تجربه نکرده است اما فولکسواگن تلاش کرده مشکلات آن را برطرف کند.
لیست پیشرانههای گلف جدید با دو پیشرانهٔ ۱.۵ لیتری هیبریدی خفیف آغاز میشود که یکی ۱۱۶ اسب بخار و دیگری ۱۵۰ اسب بخار قدرت دارد. نیروی این موتورها از طریق یک گیربکس هفت سرعته دوکلاچه یا شش سرعته دستی به چرخهای جلو منتقل میشود. پیشرانههای بعدی گلف ۲۰۲۵ اما پلاگینهیبریدی هستند. نسخهٔ پلاگینهیبریدی پایه که eHybrid نام دارد، همان قدرت ۲۰۴ اسب بخاری قبلی را ارائه میکند درحالیکه نسخهٔ اسپرتتر GTE قدرت ۲۷۲ اسب بخاری دارد. هردو نسخه دیفرانسیل جلو هستند و از گیربکس دوکلاچه استفاده میکنند.
قدرت GTE نسبت به قبل ۲۷ اسب بخار بیشتر شده اما موضوع مهمتر، بهبود قابلیت پیمایش تمام الکتریکی آن است. این نسخه بجای باطریهای ۱۰.۶ کیلووات ساعتی حالا به نمونههای بزرگتر ۱۹.۷ کیلووات ساعتی مجهز شده که برد تمام الکتریکی را از ۶۱ به ۱۰۰ کیلومتر افزایش میدهد. پیشرانههای دیزلی همچنان ارائه میشوند اما تغییری نداشتهاند و شامل همان موتور ۲ لیتری قبلی مشود که در دو سطح قدرت ۱۱۶ و ۱۵۰ اسب بخار قابل خریداری خواهد بود.
در نسخهٔ اسپرت GTI، قدرت از ۲۴۵ به ۲۶۵ اسب بخار افزایش پیدا کرده اما متأسفانه، فولکسواگن گیربکس دستی را حذف کرده و این نسخه ازاینپس صرفاً با گیربکس دوکلاچه ارائه میشود. این شرکت فعلاً مشخصات نسخههای قویتر GTI کلاباسپرت و گلف R را اعلام نکرده است. بااینحال، کسانی که خواهان یک گلف چهارچرخ محرک هستند اما نمیخواهند سراغ گلف R بودند میتوانند مدل ۴Motion 2.0 TSI را با ۲۰۴ اسب بخار قدرت انتخاب کنند که ۱۰ اسب بخار قویتر از قبل شده است.
تغییرات ظاهری گلف ۲۰۲۵ حتی برای یک فیسلیفت هم بسیار جزئی هستند ولی با نگاهی دقیقتر میتوان متوجه چراغهای باریکتر جلو شد. همچنین در نسخههای معمولی شاهد ورودی هوای جدیدی در سپر با خطوط همرنگ بدنه هستیم درحالیکه در نسخههای GTE و GTI حالا دو چنگال کوچک بهصورت مورب وارد ورودی هوا شده است. برای فیسلیفت گلف لوگوی چراغدار فولکسواگن هم ارائه شده است.
بیشترین انتقادات از نسل هشتم گلف به خاطر کابین آن با دکمههای لمسی بیشازحد حساس روی فرمان، منوی گیجکنندهٔ سیستم اطلاعاتی-سرگرمی و کنترلهای وحشتناک سیستم تهویه بود. در فیسلیفت مدل ۲۰۲۵ اما فولکسواگن کنترلهای لمسی فرمان را با دکمههای فیزیکی معمولی جایگزین کرده، صفحهنمایش تبلتی جدیدی (۱۰.۴ اینچی در مدلهای پایه و ۱۲.۹ اینچی در تیپهای گرانتر) را ارائه کرده و ساختار کنترلهای تهویه را هم اصلاح کرده است.
هرچند گلف در آمریکا فقط در نسخههای GTI و R عرضه خواهد شد اما خانوادهٔ آن در اروپا تنوع بسیار زیادی دارد. تیپ پایهٔ این هاچبک با سنسورهای پارک، کروز کنترل و چراغهای LED عرضه میشود درحالیکه تیپ لایف از شارژر بیسیم گوشی، نورپردازی داخلی و کروز کنترل تطبیقی بهره میبرد. در تیپ استایل هم شاهد تنظیم برقی صندلی راننده و دوربین دید عقب هستیم. درنهایت هم به تیپ R-Line میرسیم کهتریم مشکی براق، غربیلک فرمان اسپرت و صندلیهای اسپرت، ویژگیهای گلف R واقعی را ارائه میکند. فروش فیسلیفت گلف در اروپا از بهار امسال آغاز میشود اما خریداران آمریکایی باید تا سال آینده صبر کنند.
مجله خبری gsxr