خودروهای پیشروی تاریخ که فناوریهای جدید را ارائه کردند (قسمت دوم)
خودروهای پیشروی تاریخ که فناوریهای جدید را ارائه کردند (قسمت دوم)
در این سری مطالب طی سه قسمت، نگاهی به تمام خودروهایی خواهیم داشت که در طول تاریخ با ارائهٔ تکنولوژیهای جدید برای اولین بار، جهان را تغییر دادند.
آنچه در این مطلب میخوانید:
اولین سیستم تهویه: نش آمباسادور سال ۱۹۵۴
هرچند پاکارد در سالهای ۱۹۴۰ تا ۱۹۴۲ سیستم تهویه مطبوع را در خودروهای خود ارائه میکرد اما این سیستم بسیار پرهزینه و ناکارآمد بود و کل فضای صندوق بار را اشغال میکرد. بعداً نیز کرایسلر و جنرال موتورز سراغ این ایده رفتند اما سیستم تهویهٔ این شرکتها هم با مشکلاتی مشابه پاکارد مواجه بود. نش اما با کمک شرکت تولید لوازمخانگی و یخچال کلویناتور که در سال ۱۹۳۶ با نش ادغام شده بود، بر این مشکلات فائق آمد. نش با استفاده از دانش کلویناتور، برای اولین بار یک سیستم گرمایش، تهویه و کولر کاملاً یکپارچه، مقرونبهصرفه و کاربردی را در سال ۱۹۵۴ در مدل آمباسادور خود ارائه کرد. دیگر خودروسازان نیز بهسرعت دنبال این پیشرفت مهم را گرفتند.
اولین قفل مرکزی: پاکارد سال ۱۹۵۶
امروزه قفل مرکزی بدیهیترین آپشن در تمام خودروها محسوب میشود اما این ویژگی را اولین بار پاکارد در سال ۱۹۵۶ برای محصولات خود ارائه کرد.
اولین کروز کنترل: ایمپریال سال ۱۹۵۷
جادههای وسیع و طولانی آمریکا جای بسیار مناسبی برای ارائهٔ کروز کنترل بود و برند ایمپریال کرایسلر این ویژگی را در خودروهای مدل ۱۹۵۷ خود ارائه کرد تا رانندگان مجبور نباشد برای مدت طولانی پای خود را روی gsxr گاز نگه دارند. این نشان میدهد که طی یک دهه از ۱۹۴۸ تا ۱۹۵۸، کرایسلر چه دوران طلایی و خلاقانهای را تجربه کرده است زیرا علاوه بر کروز کنترل، اولین پنجرههای برقی، اولین ترمزهای دیسکی، اولین فرمان هیدرولیک و اولین رادیوی ترانزیستوری در خودرو را همگی کرایسلر طی این مدت ارائه کرد.
اولین سیستم تعلیق بادی: کادیلاک الدورادو بروگام سال ۱۹۵۷
تکنولوژیای که حتی امروز هم فقط در خودروهای لوکس میبینیم را اولین بار کادیلاک در سال ۱۹۵۷ در سدان فوق لوکس الدورادو بروگام ارائه کرد و سواری قالیچهٔ پرنده را برای خریداران به ارمغان آورد. این سیستم کنترل بدنه و هندلینگ خودرو را هم بهبود بخشید. البته این سیستم هم مثل بسیاری از تکنولوژیها، در ابتدای کار غیرقابلاعتماد بود. الدورادو بروگام با قیمت ۱۳ هزار دلار، حتی از رولزرویسهای آن زمان هم گرانتر بود.
اولین وانت دو کابین: اینترنشنال تراولت سال ۱۹۵۷
اینترنشنال اولین شرکت بود که یک پیکاپ دو کابین کارخانهای را به شکلی که امروز میشناسیم ارائه کرد. تراولت پیکاپی سهدر بود و ظرفیت حمل شش نفر را داشت اما در سال ۱۹۶۱ به در چهارم هم مجهز شد. این در حالی است سه خودروساز بزرگ آمریکا سالها بعد اقدام به ساخت پیکاپهای دو کابین کردند.
اولین سیستم انژکتوری الکترونیکی: کرایسلر ۳۰۰D سال ۱۹۵۸
در طول دههٔ ۵۰، چند خودروساز سراغ سیستم سوخترسانی انژکتوری رفتند و جنرال موتورز در سال ۱۹۵۷ این سیستم را برای کوروت ارائه کرد اما این موتورهای انژکتوری از سیستم کنترل مکانیکی استفاده میکردند. در سال ۱۹۵۷ اما شرکت آمریکایی بندیکس سیستم انژکتوری الکترونیکی را با نام الکتروژکتور معرفی کرد. یک سال بعد، کرایسلر تعداد کمی از مدل ۳۰۰D و همینطور برخی خودروهای پلیموث، دسوتو و دوج را به این سیستم مجهز کرد. الکتروژکتور اما درست کار نمیکرد و به همین دلیل کرایسلر در اواخر تابستان ۱۹۵۸ برای تمام خودروهای مجهز به این سیستم فراخوان صادر کرد تا الکتروژکتور را با کاربراتور تعویض کند. بندیکس اما بعداً اختراعات خود را به شرکت آلمانی بوش فروخت که این تکنولوژی را به موفقیت بزرگی تبدیل کرد.
اولین کمربند ایمنی سهنقطهای: ولوو آمازون سال ۱۹۵۹
ولوو که همیشه به ایمنی شهرت داشته است، با معرفی کمربندهای ایمنی سهنقطهای در سال ۱۹۵۹، جانهای زیادی را نجات داد. این شرکت همچنین اجازه داد دیگر خودروسازان بدون نیاز به پرداخت هزینهای از اختراع آن استفاده کنند.
اولین پیشرانهٔ توربوشارژ: الدزمبیل جتفایر سال ۱۹۶۲
الدزمبیل جتفایر اولین خودروی توربوشارژ جهان بود. با اضافه شدن یک توربوشارژر گرت به پیشرانهٔ ۳.۵ لیتری V8، قدرت موتور با ۱۶ درصد افزایش به ۲۱۵ اسب بخار رسید و شتاب ۹.۲ ثانیهای را برای خودرو فراهم کرد که پنج ثانیه سریعتر از نسخهٔ تنفس طبیعی بود. در اواخر همان سال، به پیشرانهٔ شش سیلندر شورلت کورویر هم یک توربوشارژر اضافه شد. بااینحال، پیشرانهٔ جتفایر بینقص کار نمیکرد و به همین دلیل در طول دو سال فقط ۳,۷۶۵ دستگاه از این خودرو ساخته شد.
اولین سیستم تهویه اتوماتیک: کادیلاک دویل سال ۱۹۶۴
پسازاینکه نش در سال ۱۹۵۴ پیشرفت بزرگی در سیستم تهویهٔ خودرو ایجاد کرد، کولر به یکی از آپشنهای ضروری خودروها تبدیل شد و نبرد برای بهبود آن جریان یافت. جنرال موتورز در کادیلاک دویل ۱۹۶۴ برای اولین بار سیستم تهویهٔ اتوماتیک را ارائه کرد و حالا فقط کافی بود راننده دمای موردنظر خود را تنظیم کند تا همهچیز بهطور خودکار انجام شود.
اولین گرمکن صندلی: کادیلاک فلیتوود سال ۱۹۶۵
«رابرت بالارد» از جنرال موتورز در سال ۱۹۵۱ اختراع گرمکن صندلی را به ثبت رساند اما ۱۵ سال طول کشید تا این تکنولوژی به یک خودروی تولیدی راه پیدا کند. در سال ۱۹۶۵، کادیلاک فلیتوود اولین خودرویی بود که به گرمکن صندلی مجهز شد. در سال ۲۰۰۰ نیز ماساژور صندلی برای اولین بار بهطور همزمان در کادیلاک دویل و مرسدس بنز S کلاس ارائه شد.
اولین سیستم کنترل کشش الکترونیکی: بیوک ریویرا سال ۱۹۷۱
بیوک نسخهٔ اولیهای از سیستم کنترل کشش امروزی را در ریویرا سال ۱۹۷۱ معرفی کرد. این سیستم که MaxTrac نام داشت، از یک سنسور روی توپی برای اندازهگیری سرعت چرخ جلوی سمت چپ و یک سنسور در گیربکس برای نظارت بر سرعت چرخهای عقب استفاده میکرد. سپس یک کامپیوتر ترانزیستوری کوچک، این دو سرعت را مقایسه کرده و در صورت تشخیص هرزگردی چرخهای عقب، قدرت موتور را کاهش میداد. راننده میتوانست توسط یک سوئیچ روی داشبورد این سیستم را خاموش یا روشن کند.
اولین ایربگ: جنرال موتورز سال ۱۹۷۴
مهندس «جان هتریک» در سال ۱۹۵۲ ایربگ را اختراع کرد اما تا دههٔ ۷۰ از آن در خودروها استفاده نشد. جنرال موتورز اولین شرکتی بود که در سال ۱۹۷۴ این تکنولوژی را در مدلهای فول سایز بیوک، کادیلاک و الدزمبیل ارائه کرد.
اولین صفحه آمپر دیجیتالی: آستونمارتین لاگوندا سال ۱۹۷۶
اولین خودرویی که به صفحه آمپر دیجیتالی مجهز شد، آستونمارتین لاگوندا در سال ۱۹۷۶ بود. بااینحال، در آن زمان ساخت قطعات الکترونیکی قابلاعتماد آنقدر سخت بود که آستونمارتین نتوانست بیش از سه سال این تکنولوژی را در لاگوندا ارائه کند.
اولین ترمز ABS: مرسدس بنز S کلاس سال ۱۹۷۸
هرچند پیشازاین تلاشهایی برای تجهیز خودروها به سیستم ترمز ضد قفل صورت گرفته بود اما اولین سیستم ترمز ضد قفل تمام الکترونیکی یا ABS در سال ۱۹۷۸ بهعنوان یک آپشن توسط مرسدس در S کلاس نسل W116 ارائه شد.
اولین پیشرانهٔ توربودیزل: مرسدس بنز ۳۰۰SD سال ۱۹۷۸
پیشرانههای دیزلی در مقایسه با نمونههای بنزینی بسیار کند بودند و اضافه کردن یک توربوشارژر میتوانست این مشکل را کمرنگ کند. این کاری بود که مرسدس بنز اولین بار در S کلاس W116 انجام داد. به دلیل افزایش قیمت سوخت در آمریکا، این مدل فقط در ایالاتمتحده عرضه شد. ۳۰۰SD به یک پیشرانهٔ ۳ لیتری پنج سیلندر با ۱۱۱ اسب بخار قدرت مجهز بود و تا سال ۱۹۸۰ بیش از ۲۸ هزار دستگاه فروخت.
اولین کامپیوتر سفری: کادیلاک سویل سال ۱۹۷۸
اولین کامپیوتر سفری الکترونیکی در کادیلاک سویل ۱۹۷۸ ارائه شد. امروز اما این تکنولوژی آنقدر در خودروها متداول شده که شاید اصلاً به آن توجه نکنیم.
اولین سیستم غیرفعالسازی سیلندرها: کادیلاک سال ۱۹۸۰
به دلیل افزایش قیمت سوخت در دههٔ ۷۰، کادیلاک در سال ۱۹۷۱ سیستم غیرفعالسازی سیلندرها را برای خودروهای خود ارائه کرد. این موتور V8-6-4 نام گرفت که نشان میداد میتواند با شش یا چهار سیلندر هم کار کند. بااینحال، به دلیل سیستمهای الکترونیکی ابتدایی آن دوران، این سیستم بهدرستی کار نمیکرد و پس از یک سال کنار گذاشته شد.
اولین کراساوور: AMC ایگل سال ۱۹۸۰
شرکت آمریکن موتورز در سال ۱۹۸۰ برای اولین بار سامانهٔ چهارچرخ محرک را در خودروهای سواری ارائه کرد و پایهگذار چیزی شد که بعدها کراساوور نام گرفت.
اولین ریموت کنترل: رنو فوئگو سال ۱۹۸۲
رنو فوئگو اولین خودرویی بود که ریموت کنترل را ارائه کرد. این سیستم از طریق سیگنالی که توسط یک فرستندهٔ رادیویی ارسال میشد کار میکرد.
اولین اسپویلر باز شونده: لانچیا تما ۸.۳۲ سال ۱۹۸۶
ما امروز به دیدن آیرودینامیک فعال در خودروها عادت داریم اما اولین شرکتی که این تکنولوژی را ارائه کرد لانچیا در سدان اسپرت تما ۸.۳۲ بود. این خودرو که از پیشرانهٔ V8 فراری استفاده میکرد، به اسپویلر باز شونده مجهز بود.
ادامه دارد…
خودروهای پیشروی تاریخ که فناوریهای جدید را ارائه کردند (قسمت اول)
مجله خبری gsxr